Agfa Graphics kondigt met trots aan dat zijn lagemigratie-inkten de essenscia Innovation Award 2014 ontvingen. De prestigieuze prijs werd uitgereikt door Prinses Astrid in het Paleis van Academiën in Brussel. Agfa haalde het daarin van zes andere genomineerden (Taminco, Recticel, Proviron, Realco, Eurogentec en Airopack) die werden geselecteerd uit een totaal van 25 dossiers.

Agfa's inkten worden erkend wegens hun innovatieve eigenschappen en hun bijdrage aan de ontwikkeling van duurzame voedsel- en drankverpakkingen. Dit vernieuwende werk op het vlak van lagemigratie-inkten is een uitstekend voorbeeld van Agfa's succesvolle strategie om verder te groeien in nieuwe domeinen zoals industriële inkjet en healthcare IT, aldus het persbericht. "De jury selecteerde op originaliteit, toegevoegde waarde voor de Belgische economie, IP-bescherming en duurzame ontwikkeling", zei juryvoorzitter François Cornélis.

Agfa's lagemigratie-inkjetinkten zijn ontworpen om rechtstreeks op voornamelijk drank-, voedsel- en medicijnverpakkingen te drukken. Ze zijn gebaseerd op specifieke chemische formuleringen die volledig in overeenstemming zijn met de Europese richtlijnen voor het bedrukken van voedselverpakkingen. Ze leveren een duurzame oplossing en kunnen aangepast worden naargelang het verpakkingsmateriaal.

"Als innovator op het vlak van industriële UV-inkjet heeft Agfa de meest handzame en efficiënte methodes voor verpakkingsdruk ontwikkeld", zei Marc Graindourze, Business Development Manager Industrial Inkjet Inks voor Agfa Graphics. "Wij werken nauw samen met eindgebruikers, fabrikanten van printkoppen en experts uit de verpakkingsindustrie om deze lagemigratie-inkten op de markt te zetten."

Agfa Graphics wil een belangrijke speler zijn binnen het nieuwe segment van de industriële inkjetdruk. Agfa Graphics ontwerpt, ontwikkelt en produceert inkjetinkten en -vloeistoffen voor sign & display-bedrijven en voor verschillende soorten industriële inkjetdruktoepassingen.

Agfa's ontwikkelings- en productiecentrum van deze hoogkwalitatieve inkten is gevestigd in Mortsel en steunt op de uitgebreide kennis en expertise in de onderneming op het vlak van chemie, kleurenbeheer en dispersietechnologie. Agfa werkt intens samen met zijn klanten bij de ontwikkeling van inkten op maat van specifieke toepassingen.

Criteria

De inkttechnologie is volgens juryvoorzitter en topindustrieel François Cornélis uniek omdat er geen partikels doorheen de verpakking kunnen migreren naar de drank of voeding. "Tot nu toe was niemand daarin geslaagd", zegt Cornélis, die in zijn carrière hoge toppen scheerde bij PetroFina en Total.

Agfa Graphics heeft de nieuwe inkttechnologie inmiddels al gelanceerd. Maar de innovatie zal allicht pas binnen 3 à 5 jaar een gezonde cashflow opleveren, verwacht Cornélis, die erop wijst dat Agfa voldeed aan alle belangrijke criteria voor de award. "De werkzaamheid en het nut van het product moeten bewezen zijn en moeten in België voor toegevoegde waarde zorgen. Het moet zich ook inschrijven in het kader van duurzame ontwikkeling en moet gebrevetteerd zijn.

Agfa Graphics is nog maar de tweede laureaat van de Innovation Award. Bij de eerste editie twee jaar geleden ging de prijs gezamenlijk naar de Gentse kmo Emulco en de chemiegrootmacht BASF. Emulco was erin geslaagd om het te stugge polymeer polyisobutyleen om te zetten in een bruikbare emulsie. De prijs zal om de twee jaar worden uitgereikt. "Dit evenement laat ons meteen ook toe onze belangrijkste boodschap duidelijk te herhalen, namelijk dat onze bedrijven hun intellectueel eigendom goed moeten beschermen", zegt Cornélis, die tot eind 2011 vicevoorzitter was van het uitvoerend comité van Total.

Innovatiekring

In het zog van de eerste Innovation Award in 2012 lanceerde Cornélis ruim een jaar geleden de Innovatiekring. De kring is een collectief, gesteund door essenscia, Deloitte en de KU Leuven, van ex-topmensen uit de chemie-, kunststoffen- en farmasector zoals Jean Stéphenne (GSK Vaccines), Christian Jourquin (Solvay), Philippe Bodson (Tractebel) en Luc Vansteenkiste (Recticel). Die veteranen in de sector aanvaardden het peterschap en de coaching van jonge ondernemers en bedrijven in de chemie. Maar nu gaat Cornélis nog een stap verder met de lancering van een Innovatiefonds van minstens 10 miljoen euro. Het fonds zal naar alle verwachting begin februari 2015 operationeel zijn.

Bron: Agfa, Trends (Bert Lauwers)

Agfa Graphics kondigt met trots aan dat zijn lagemigratie-inkten de essenscia Innovation Award 2014 ontvingen. De prestigieuze prijs werd uitgereikt door Prinses Astrid in het Paleis van Academiën in Brussel. Agfa haalde het daarin van zes andere genomineerden (Taminco, Recticel, Proviron, Realco, Eurogentec en Airopack) die werden geselecteerd uit een totaal van 25 dossiers.Agfa's inkten worden erkend wegens hun innovatieve eigenschappen en hun bijdrage aan de ontwikkeling van duurzame voedsel- en drankverpakkingen. Dit vernieuwende werk op het vlak van lagemigratie-inkten is een uitstekend voorbeeld van Agfa's succesvolle strategie om verder te groeien in nieuwe domeinen zoals industriële inkjet en healthcare IT, aldus het persbericht. "De jury selecteerde op originaliteit, toegevoegde waarde voor de Belgische economie, IP-bescherming en duurzame ontwikkeling", zei juryvoorzitter François Cornélis.Agfa's lagemigratie-inkjetinkten zijn ontworpen om rechtstreeks op voornamelijk drank-, voedsel- en medicijnverpakkingen te drukken. Ze zijn gebaseerd op specifieke chemische formuleringen die volledig in overeenstemming zijn met de Europese richtlijnen voor het bedrukken van voedselverpakkingen. Ze leveren een duurzame oplossing en kunnen aangepast worden naargelang het verpakkingsmateriaal."Als innovator op het vlak van industriële UV-inkjet heeft Agfa de meest handzame en efficiënte methodes voor verpakkingsdruk ontwikkeld", zei Marc Graindourze, Business Development Manager Industrial Inkjet Inks voor Agfa Graphics. "Wij werken nauw samen met eindgebruikers, fabrikanten van printkoppen en experts uit de verpakkingsindustrie om deze lagemigratie-inkten op de markt te zetten."Agfa Graphics wil een belangrijke speler zijn binnen het nieuwe segment van de industriële inkjetdruk. Agfa Graphics ontwerpt, ontwikkelt en produceert inkjetinkten en -vloeistoffen voor sign & display-bedrijven en voor verschillende soorten industriële inkjetdruktoepassingen.Agfa's ontwikkelings- en productiecentrum van deze hoogkwalitatieve inkten is gevestigd in Mortsel en steunt op de uitgebreide kennis en expertise in de onderneming op het vlak van chemie, kleurenbeheer en dispersietechnologie. Agfa werkt intens samen met zijn klanten bij de ontwikkeling van inkten op maat van specifieke toepassingen.CriteriaDe inkttechnologie is volgens juryvoorzitter en topindustrieel François Cornélis uniek omdat er geen partikels doorheen de verpakking kunnen migreren naar de drank of voeding. "Tot nu toe was niemand daarin geslaagd", zegt Cornélis, die in zijn carrière hoge toppen scheerde bij PetroFina en Total.Agfa Graphics heeft de nieuwe inkttechnologie inmiddels al gelanceerd. Maar de innovatie zal allicht pas binnen 3 à 5 jaar een gezonde cashflow opleveren, verwacht Cornélis, die erop wijst dat Agfa voldeed aan alle belangrijke criteria voor de award. "De werkzaamheid en het nut van het product moeten bewezen zijn en moeten in België voor toegevoegde waarde zorgen. Het moet zich ook inschrijven in het kader van duurzame ontwikkeling en moet gebrevetteerd zijn.Agfa Graphics is nog maar de tweede laureaat van de Innovation Award. Bij de eerste editie twee jaar geleden ging de prijs gezamenlijk naar de Gentse kmo Emulco en de chemiegrootmacht BASF. Emulco was erin geslaagd om het te stugge polymeer polyisobutyleen om te zetten in een bruikbare emulsie. De prijs zal om de twee jaar worden uitgereikt. "Dit evenement laat ons meteen ook toe onze belangrijkste boodschap duidelijk te herhalen, namelijk dat onze bedrijven hun intellectueel eigendom goed moeten beschermen", zegt Cornélis, die tot eind 2011 vicevoorzitter was van het uitvoerend comité van Total.InnovatiekringIn het zog van de eerste Innovation Award in 2012 lanceerde Cornélis ruim een jaar geleden de Innovatiekring. De kring is een collectief, gesteund door essenscia, Deloitte en de KU Leuven, van ex-topmensen uit de chemie-, kunststoffen- en farmasector zoals Jean Stéphenne (GSK Vaccines), Christian Jourquin (Solvay), Philippe Bodson (Tractebel) en Luc Vansteenkiste (Recticel). Die veteranen in de sector aanvaardden het peterschap en de coaching van jonge ondernemers en bedrijven in de chemie. Maar nu gaat Cornélis nog een stap verder met de lancering van een Innovatiefonds van minstens 10 miljoen euro. Het fonds zal naar alle verwachting begin februari 2015 operationeel zijn.Bron: Agfa, Trends (Bert Lauwers)