Agfa lanceert Avatar V-ZH, de eerste violette, chemievrije drukplaat zonder pre-heating

10/09/18 om 08:33 - Bijgewerkt om 08:32

Deze drukplaat voor kranten markeert de volgende mijlpaal op het gebied van economische en ecologische productie van drukplaten, aldus de fabrikant.

Agfa lanceert Avatar V-ZH, de eerste violette, chemievrije drukplaat zonder pre-heating

Elf jaar na de wereldwijde lancering van de eerste chemievrije violette CtP-drukplaat voor kranten, lanceert Agfa Graphics nu Avatar V-ZH, een drukplaat die niet voorverwarmd hoeft te worden.

Uit het persbericht:

Op basis van de succesvolle ervaring van haar klanten met violette, chemievrije drukplaten, ontwikkelde Agfa een nieuwe drukplaattechnologie. Deze technologie beantwoordt aan de vraag van krantendrukkers om productieprocessen meer te stroomlijnen en het onderhoud van machines te verminderen.

De drukplaat Avatar V-ZH heeft geen voorwarmingsgroep nodig, waardoor de kapitaaluitgaven en het energieverbruik verminderen en ruimte bespaard wordt. Bovendien zorgen de afname van de opstarttijd en het afval tijdens de voorbereiding in combinatie met meer stabiliteit en lineariteit gedurende het hele drukproces, voor een verbeterde dagelijkse productie.

De Avatar Z-VH is geschikt voor Arkitex Sublima-screening van hoogwaardige kwaliteit. Wanneer deze in combinatie met Arkitex OptiInk-software wordt gebruikt, resulteert dit in minder verbruik van inkt, betere kleurgetrouwheid en kortere voorbereidingstijden waarbij minder papier wordt verspild.

De Avatar V-ZH werkt met alle violette CtP-groepen die momenteel bij krantendrukkers over de hele wereld in gebruik zijn.

De voorbije maanden bewees de Avatar V-ZH zijn stabiliteit en robuustheid tijdens een proefperiode met uitdagende drukomstandigheden in omgevingen waar kranten daadwerkelijk worden geproduceerd. De eerste gebruikers rapporteerden tot 60% energiebesparing in vergelijking met processors en COU's die met voorverwarming werken. De drukplaat wordt tijdens de IFRA World Publishing Expo 2018 in oktober aan het globale publiek voorgesteld en is vanaf het begin van het vierde kwartaal van 2018 wereldwijd beschikbaar.