Het was ACV-vakbondsman Yves Van Antwerpen die het nieuws in de pers bracht. "Bij Agfa- Dortix in Gent werken 53 mensen, van wie er 16 kunnen blijven voor herstellingen."

Barco verkocht in 2004 de Dotrix activiteit aan Agfa en trok zich daarmee verder terug uit de grafische markt. Het bedrijf werd als een spin-off van Barco in september 2001 opgericht.

In 2002 lanceerde Dotrix zijn geavanceerde digitale vierkleuren inkjetpers onder de naam "the dot factory". De grote nieuwigheid was dat het een zogenaamd single-pass printsysteem voor industriële toepassingen betrof.

Bij single-pass beschikken de printsystemen over vaste inkjetkoppen over de ganse breedte van het medium. Het medium passeert één keer onder de spuitende koppen. Bij multi-pass inkjetsystemen zijn de koppen op een wagen gemonteerd, die over-en-weer over het medium beweegt. Het beeld wordt in verschillende passes opgebouwd. Single-pass is sneller maar vraagt om uiterst precies gefabriceerde en aangestuurde printkoppen. Het luistert veel nauwer dan multi-pass.

Agfa koesterde met Dotrix grote ambities in de digitale verpakkingsdruk. Elke traditionele persenbouwer of printerfabrikant loopt trouwens vandaag warm van de mogelijkheden van de digitale verpakkingsdruk, een markt die volgens Heidelberg de volgende vier jaar meer dan zal verdrievoudigen. Digitale verpakkingsdruk biedt een antwoord op de vraag naar kleinere oplagen, kortere levertermijnen, testruns voor marketingdoeleinden en heeft een gunstige milieu-impact omdat enkel maar wordt geproduceerd wat wordt gebruikt.

Drukpersfabrikanten, fabrikanten van inkjetkoppen en printerbouwers sluiten dezer dagen bij de vleet samenwerkingsovereenkomsten met elkaar af of nemen bedrijven over, om een rol te kunnen spelen op de single-pass inkjetmarkt. Weliswaar gaat het dan meestal om systemen met watergebaseerde inkten voor de commerciële drukmarkt, terwijl Agfa zich heeft toegespitst op de ontwikkeling van UV-inkjetinkten. Het neemt niet weg dat Agfa als persenbouwer een veelbelovende markt opgeeft. Een geïnstalleerde machinebasis garandeert bovendien een zekere afzetmarkt voor de eigen inkten. We vroegen Stefaan Vanhooren, President Agfa Graphics, om commentaar.

"Het bericht is juist maar Agfa blijft actief als ontwikkelaar en fabrikant van UV-inkten voor industrële toepassingen, die het ook aan anderen zal verkopen. We stoppen wel met het bouwen van de Dotrix-persen. Er was de aan gang zijnde ontwikkeling van de derde generatie van Dotrix-machines die zouden worden uitgerust met Kyocera-koppen, maar die ontwikkeling liep vertraging op omwille van de vele machinespecificaties waaraan we voor onze klanten wilden voldoen. Het zou bovendien een te dure machine geworden zijn. Het is één reden waarom het besluit werd genomen om te stoppen met de Dotrix-persen. We blijven echter de tweede generatie van Dotrix-systemen ondersteunen."

"Agfa blijft wel multi-pass printers bouwen voor de grootformaat inkjetmarkt, waar het bedrijf inmiddels een mooi parcours heeft afgelegd. Niettegenstaande de omzet in die markt fors is gestegen, draait de inkjet-activiteit geen break-even. We hebben gezegd dat we dat in 2013 wel zullen doen. Dat is belangrijk voor de winstgevendheid en waardering van Agfa en maakt de groep minder afhankelijk van de bewegingen van de grondstoffenprijzen zoals aluminium voor onze drukplaten. De beslissing om met Dotrix te stoppen, werd mee bepaald door het besluit om R&D en commerciële inspanningen te heroriënteren naar de markt van de grootformaat printsystemen. We denken dat we op kortere termijn een grotere ROI kunnen genereren door ons te concentreren op deze markt."

Het was ACV-vakbondsman Yves Van Antwerpen die het nieuws in de pers bracht. "Bij Agfa- Dortix in Gent werken 53 mensen, van wie er 16 kunnen blijven voor herstellingen."Barco verkocht in 2004 de Dotrix activiteit aan Agfa en trok zich daarmee verder terug uit de grafische markt. Het bedrijf werd als een spin-off van Barco in september 2001 opgericht. In 2002 lanceerde Dotrix zijn geavanceerde digitale vierkleuren inkjetpers onder de naam "the dot factory". De grote nieuwigheid was dat het een zogenaamd single-pass printsysteem voor industriële toepassingen betrof. Bij single-pass beschikken de printsystemen over vaste inkjetkoppen over de ganse breedte van het medium. Het medium passeert één keer onder de spuitende koppen. Bij multi-pass inkjetsystemen zijn de koppen op een wagen gemonteerd, die over-en-weer over het medium beweegt. Het beeld wordt in verschillende passes opgebouwd. Single-pass is sneller maar vraagt om uiterst precies gefabriceerde en aangestuurde printkoppen. Het luistert veel nauwer dan multi-pass.Agfa koesterde met Dotrix grote ambities in de digitale verpakkingsdruk. Elke traditionele persenbouwer of printerfabrikant loopt trouwens vandaag warm van de mogelijkheden van de digitale verpakkingsdruk, een markt die volgens Heidelberg de volgende vier jaar meer dan zal verdrievoudigen. Digitale verpakkingsdruk biedt een antwoord op de vraag naar kleinere oplagen, kortere levertermijnen, testruns voor marketingdoeleinden en heeft een gunstige milieu-impact omdat enkel maar wordt geproduceerd wat wordt gebruikt. Drukpersfabrikanten, fabrikanten van inkjetkoppen en printerbouwers sluiten dezer dagen bij de vleet samenwerkingsovereenkomsten met elkaar af of nemen bedrijven over, om een rol te kunnen spelen op de single-pass inkjetmarkt. Weliswaar gaat het dan meestal om systemen met watergebaseerde inkten voor de commerciële drukmarkt, terwijl Agfa zich heeft toegespitst op de ontwikkeling van UV-inkjetinkten. Het neemt niet weg dat Agfa als persenbouwer een veelbelovende markt opgeeft. Een geïnstalleerde machinebasis garandeert bovendien een zekere afzetmarkt voor de eigen inkten. We vroegen Stefaan Vanhooren, President Agfa Graphics, om commentaar."Het bericht is juist maar Agfa blijft actief als ontwikkelaar en fabrikant van UV-inkten voor industrële toepassingen, die het ook aan anderen zal verkopen. We stoppen wel met het bouwen van de Dotrix-persen. Er was de aan gang zijnde ontwikkeling van de derde generatie van Dotrix-machines die zouden worden uitgerust met Kyocera-koppen, maar die ontwikkeling liep vertraging op omwille van de vele machinespecificaties waaraan we voor onze klanten wilden voldoen. Het zou bovendien een te dure machine geworden zijn. Het is één reden waarom het besluit werd genomen om te stoppen met de Dotrix-persen. We blijven echter de tweede generatie van Dotrix-systemen ondersteunen.""Agfa blijft wel multi-pass printers bouwen voor de grootformaat inkjetmarkt, waar het bedrijf inmiddels een mooi parcours heeft afgelegd. Niettegenstaande de omzet in die markt fors is gestegen, draait de inkjet-activiteit geen break-even. We hebben gezegd dat we dat in 2013 wel zullen doen. Dat is belangrijk voor de winstgevendheid en waardering van Agfa en maakt de groep minder afhankelijk van de bewegingen van de grondstoffenprijzen zoals aluminium voor onze drukplaten. De beslissing om met Dotrix te stoppen, werd mee bepaald door het besluit om R&D en commerciële inspanningen te heroriënteren naar de markt van de grootformaat printsystemen. We denken dat we op kortere termijn een grotere ROI kunnen genereren door ons te concentreren op deze markt."