Volgens Isabelle Henderick, managing director Marketing & Communication, blijft de reclamefolder het belangrijkste informatiekanaal voor de Belgische dochter van de Duitse groep Aldi. Voor het bedrijf is het een krachtige omzetgenerator. Elke week vallen er 4,4 miljoen exemplaren in de brievenbussen van de Belgen, waardoor het een van de meest gedistribueerde poststukken van het land is. Aldi heeft ook een digitale versie van zijn folder, maar het bereik daarvan bedraagt op het ogenblik nog maar ongeveer 10 procent van dat van de papieren folder.

Papierverbruik terugdringen

De folder kost evenwel handenvol geld terwijl bedrijf ook het papierverbruik wil terugdringen. De digitale versie van de folder vormt dus een alternatief. Om het publiek ertoe aan te zetten om die digitale folder te raadplegen, begon Aldi in 2022 een QR-code op de melkbrikken van zijn huismerk Milsa te drukken. De keuze voor dat product was geen toeval: men schat dat een op de vier liter melk die in België verkocht wordt, uit een winkel van Aldi komt.

En de QR-codes blijken aan te slaan. Het gebruik van de digitale folder steeg met 15 procent. Aldi gaat daarom de QR-codes op nog meer verpakkingen plaatsen. Het bedrijf kiest daarvoor opnieuw producten die in grote volumes afgezet worden: chocopasta, jonge Gouda en sandwiches. Ook op het kassaticket, de broodzakken, de papieren zakjes voor groenten en fruit, en de winkelkar zullen de codes verschijnen.

Het einde van de papieren folder?

De papieren folder blijft momenteel wel bestaan, verzekert Aldi, maar de digitale versie ondergaat op het ogenblik een test die verscheidene maanden zal duren. Afhankelijk van de resultaten hoopt Aldi de distributie van zijn papieren folders geleidelijk te verminderen om ze door digitale versies te vervangen. "Als discounter is het normaal dat we voortdurend nadenken hoe we onze kosten kunnen drukken om onze klanten een zo laag mogelijke prijs te garanderen", rechtvaardigt Isabelle Henderick die strategie. (Belga)

Volgens Isabelle Henderick, managing director Marketing & Communication, blijft de reclamefolder het belangrijkste informatiekanaal voor de Belgische dochter van de Duitse groep Aldi. Voor het bedrijf is het een krachtige omzetgenerator. Elke week vallen er 4,4 miljoen exemplaren in de brievenbussen van de Belgen, waardoor het een van de meest gedistribueerde poststukken van het land is. Aldi heeft ook een digitale versie van zijn folder, maar het bereik daarvan bedraagt op het ogenblik nog maar ongeveer 10 procent van dat van de papieren folder.De folder kost evenwel handenvol geld terwijl bedrijf ook het papierverbruik wil terugdringen. De digitale versie van de folder vormt dus een alternatief. Om het publiek ertoe aan te zetten om die digitale folder te raadplegen, begon Aldi in 2022 een QR-code op de melkbrikken van zijn huismerk Milsa te drukken. De keuze voor dat product was geen toeval: men schat dat een op de vier liter melk die in België verkocht wordt, uit een winkel van Aldi komt.En de QR-codes blijken aan te slaan. Het gebruik van de digitale folder steeg met 15 procent. Aldi gaat daarom de QR-codes op nog meer verpakkingen plaatsen. Het bedrijf kiest daarvoor opnieuw producten die in grote volumes afgezet worden: chocopasta, jonge Gouda en sandwiches. Ook op het kassaticket, de broodzakken, de papieren zakjes voor groenten en fruit, en de winkelkar zullen de codes verschijnen.De papieren folder blijft momenteel wel bestaan, verzekert Aldi, maar de digitale versie ondergaat op het ogenblik een test die verscheidene maanden zal duren. Afhankelijk van de resultaten hoopt Aldi de distributie van zijn papieren folders geleidelijk te verminderen om ze door digitale versies te vervangen. "Als discounter is het normaal dat we voortdurend nadenken hoe we onze kosten kunnen drukken om onze klanten een zo laag mogelijke prijs te garanderen", rechtvaardigt Isabelle Henderick die strategie. (Belga)