Antalis heeft van de overname van de creatiepapieren Curious, Conqueror, Keaykolour, Pop'Set en Rives gebruik gemaakt om zijn portfolio te herstructureren. Het platform 'Creative Power' wordt omgedoopt tot 'Creative Power by Antalis'. Het nieuwe platform groepeert nu de merken Conqueror, Curious, Opale, Olin, Creative Labels, Keaykolour en Rives. Het gamma Pop'Set verandert van naam en wordt Olin Colours. "We hebben ons aanbod geherstructureerd en de bevoorradingsbronnen gediversifieerd om niet meer van één leverancier afhankelijk te zijn", deelt Xavier Jouvet mee, commercieel directeur papier bij de groep Antalis. Tegelijk werden de details over de nieuwe gamma's Olin en Keaykolour die nu al in productie zijn, vrijgegeven.

Premium papieren van Olin

De collectie Olin omvat niet-gestreken papiersoorten en bristolkarton voor bedrijfscommunicatie en de uitgeverswereld, alsook creatieve dragers. Het gamma bestaat uit vier deelproducten: Olin Design, Olin Colours (ex-Pop'Set), Olin Millesime en Olin Origins.

Olin Design is een gamma ongestreken premium papiersoorten dat in vier witheidsgraden (Ultimate White, Bright White, Soft White en Warm White), drie afwerkingen (Regular, Smooth en Rough) en in 15 gramgewichten (van 50 g/m² tot 400 g/m²) beschikbaar is. Opmerkelijk in het nieuwe gamma Olin is de hogere witheidsgraad van het papier 'Ultimate White', dat nu een CIE-witheid van 170 heeft (tegen 167 vroeger). Sommige papierkwaliteiten hebben ook een speciale behandeling gekregen om ze geschikt te maken voor digitale druk (Indigo en laserprint).

"De uitdaging bestond erin om een volledig, maar coherent gamma hoogwaardige ongestreken papieren aan te bieden, met een ruime waaier wit-tinten, afwerkingen en gramgewichten. En dit zonder de reproductie van kleuren in het gedrang te brengen. En bovendien met een oppervlak dat warm en natuurlijk aanvoelt", vertelt Xavier Jouvet. Het nieuwe gamma Olin Design 2023 komt in maart op de markt, terwijl het vorige gamma tot uitputting van de voorraad met een korting beschikbaar blijft.

Met het gamma Olin Colours (voordien Pop'Set) zijn de papieren Olin nu ook in kleur beschikbaar. Er worden 26 kleuren aangeboden (voordien 30), van zwart over levendige kleuren tot pasteltinten en glanzend wit. "Na heel wat tests om een perfecte overeenstemming met de kleuren van de historische bestsellers van Pop'Set te garanderen, hebben we ook beslist om enkele nieuwe trendy kleuren toe te voegen en andere kleuren die minder goed in de markt liggen, te elimineren", legt Xavier Jouvet uit. Nieuw in het gamma zijn zwarte papiersoorten in de gramgewichten 500 en 700 g/m². "De productie van Olin Colours gaat weldra van start en je moet rekenen op twee maanden om de volledige productiecyclus te doorlopen en alle kleuren te produceren. De gekleurde papieren Olin kunnen vanaf half maart besteld worden met leveringen in maart en april. In afwachting blijft Pop'Set beschikbaar en naarmate de kleuren van Olin ingevoerd worden, zal dat vervangen worden", legt Jérôme Noyelle uit, commercieel directeur van Antalis Creative Paper. Op lange termijn plant Antalis ook om speciale kleuren te produceren.

Het aanbod Olin Millesime omvat bristolkarton met een hoge witheidsgraad. Het gamma is beschikbaar in gramgewichten van 180 tot 400 g/m² en leent zich bijvoorbeeld voor de productie van naamkaartjes. Het gamma kan vanaf half maart besteld worden met leveringen eind maart. Het gamma Olin Origins, dat CO2-neutraal is en op de natuur geïnspireerd is, bestaat in vijf 'aardse' kleuren met een ruwe afwerking die toch zacht aanvoelt. Dit ecologisch verantwoorde papiergamma dat de organisatie '1% for the Planet' ondersteunt, is sinds een jaar op de markt.

Keaykolour 2023

Keaykolour is een emblematisch papier- en kartongamma met een subtiele textuur. Het gamma is beschikbaar in 45 kleuren en onderscheidt zich door een grote stijfheid die druktoepassingen met een hoge toegevoegde waarde en luxeverpakkingen mogelijk maakt. "Dit gamma zal nog altijd geproduceerd worden in een van de fabrieken die voordien ook Keaykolour vervaardigde en die nu in handen van een nieuwe eigenaar is (de Spaanse fabriek Guarro Casas die door Fedrigoni overgenomen is, nvdr.). Het nieuwe gamma zal in de loop van de maand maart beschikbaar zijn, zodra het grootste deel van de huidige voorraad uitgeput is. We plannen ook om in april enkele bijzonder ruwe producten in zwart en wit, met nieuw structuurmotieven, te introduceren", vertelt Jérôme Noyelle nog. "Het gaat om een uniek gamma, zonder een equivalent bij de leverancier", preciseert Xavier Jouvet.

Toekomstige aankondigingen

In de loop van de maand zal Antalis meer details over de nieuwe gamma's Conqueror en Curious vrijgeven. De productie daarvan begint eind februari zodat het paper in april aangeboden kan worden. Nadien volgen er nog mededelingen over de nieuwe collecties Opale en Rives. De collectie Conqueror, het vlaggenschip, en Curious Metallic houden een bijzonder uitdaging voor Antalis in. "Het gaat om unieke papieren die vaak geïmiteerd worden, maar nooit geëvenaard werden", zegt Xavier Jouvet. De productie ervan heropstarten vergde dus een bijzondere inspanning om hetzelfde kwaliteitsniveau te behouden, zowel op het visuele en tactiele aspect als op dat van de drukweergave. Xavier Jouvet zegt nog dat de voormalige directeur en technisch directeur van Arjowiggins meegewerkt hebben en hun productiekennis gedeeld hebben met de ingenieurs van de nieuwe leveranciers om een vergelijkbare kwaliteit te verkrijgen. "Het blijft onze bedoeling om tegen het einde van het eerste trimester de transitie volledig rond te hebben. We zijn nu ook volop de staalboeken van al onze nieuwe producten aan het samenstellen, terwijl in de toekomst nog andere innovaties ons aanbod zullen verruimen", besluit Xavier Jouvet.

Antalis heeft van de overname van de creatiepapieren Curious, Conqueror, Keaykolour, Pop'Set en Rives gebruik gemaakt om zijn portfolio te herstructureren. Het platform 'Creative Power' wordt omgedoopt tot 'Creative Power by Antalis'. Het nieuwe platform groepeert nu de merken Conqueror, Curious, Opale, Olin, Creative Labels, Keaykolour en Rives. Het gamma Pop'Set verandert van naam en wordt Olin Colours. "We hebben ons aanbod geherstructureerd en de bevoorradingsbronnen gediversifieerd om niet meer van één leverancier afhankelijk te zijn", deelt Xavier Jouvet mee, commercieel directeur papier bij de groep Antalis. Tegelijk werden de details over de nieuwe gamma's Olin en Keaykolour die nu al in productie zijn, vrijgegeven.De collectie Olin omvat niet-gestreken papiersoorten en bristolkarton voor bedrijfscommunicatie en de uitgeverswereld, alsook creatieve dragers. Het gamma bestaat uit vier deelproducten: Olin Design, Olin Colours (ex-Pop'Set), Olin Millesime en Olin Origins.Olin Design is een gamma ongestreken premium papiersoorten dat in vier witheidsgraden (Ultimate White, Bright White, Soft White en Warm White), drie afwerkingen (Regular, Smooth en Rough) en in 15 gramgewichten (van 50 g/m² tot 400 g/m²) beschikbaar is. Opmerkelijk in het nieuwe gamma Olin is de hogere witheidsgraad van het papier 'Ultimate White', dat nu een CIE-witheid van 170 heeft (tegen 167 vroeger). Sommige papierkwaliteiten hebben ook een speciale behandeling gekregen om ze geschikt te maken voor digitale druk (Indigo en laserprint)."De uitdaging bestond erin om een volledig, maar coherent gamma hoogwaardige ongestreken papieren aan te bieden, met een ruime waaier wit-tinten, afwerkingen en gramgewichten. En dit zonder de reproductie van kleuren in het gedrang te brengen. En bovendien met een oppervlak dat warm en natuurlijk aanvoelt", vertelt Xavier Jouvet. Het nieuwe gamma Olin Design 2023 komt in maart op de markt, terwijl het vorige gamma tot uitputting van de voorraad met een korting beschikbaar blijft.Met het gamma Olin Colours (voordien Pop'Set) zijn de papieren Olin nu ook in kleur beschikbaar. Er worden 26 kleuren aangeboden (voordien 30), van zwart over levendige kleuren tot pasteltinten en glanzend wit. "Na heel wat tests om een perfecte overeenstemming met de kleuren van de historische bestsellers van Pop'Set te garanderen, hebben we ook beslist om enkele nieuwe trendy kleuren toe te voegen en andere kleuren die minder goed in de markt liggen, te elimineren", legt Xavier Jouvet uit. Nieuw in het gamma zijn zwarte papiersoorten in de gramgewichten 500 en 700 g/m². "De productie van Olin Colours gaat weldra van start en je moet rekenen op twee maanden om de volledige productiecyclus te doorlopen en alle kleuren te produceren. De gekleurde papieren Olin kunnen vanaf half maart besteld worden met leveringen in maart en april. In afwachting blijft Pop'Set beschikbaar en naarmate de kleuren van Olin ingevoerd worden, zal dat vervangen worden", legt Jérôme Noyelle uit, commercieel directeur van Antalis Creative Paper. Op lange termijn plant Antalis ook om speciale kleuren te produceren.Het aanbod Olin Millesime omvat bristolkarton met een hoge witheidsgraad. Het gamma is beschikbaar in gramgewichten van 180 tot 400 g/m² en leent zich bijvoorbeeld voor de productie van naamkaartjes. Het gamma kan vanaf half maart besteld worden met leveringen eind maart. Het gamma Olin Origins, dat CO2-neutraal is en op de natuur geïnspireerd is, bestaat in vijf 'aardse' kleuren met een ruwe afwerking die toch zacht aanvoelt. Dit ecologisch verantwoorde papiergamma dat de organisatie '1% for the Planet' ondersteunt, is sinds een jaar op de markt.Keaykolour is een emblematisch papier- en kartongamma met een subtiele textuur. Het gamma is beschikbaar in 45 kleuren en onderscheidt zich door een grote stijfheid die druktoepassingen met een hoge toegevoegde waarde en luxeverpakkingen mogelijk maakt. "Dit gamma zal nog altijd geproduceerd worden in een van de fabrieken die voordien ook Keaykolour vervaardigde en die nu in handen van een nieuwe eigenaar is (de Spaanse fabriek Guarro Casas die door Fedrigoni overgenomen is, nvdr.). Het nieuwe gamma zal in de loop van de maand maart beschikbaar zijn, zodra het grootste deel van de huidige voorraad uitgeput is. We plannen ook om in april enkele bijzonder ruwe producten in zwart en wit, met nieuw structuurmotieven, te introduceren", vertelt Jérôme Noyelle nog. "Het gaat om een uniek gamma, zonder een equivalent bij de leverancier", preciseert Xavier Jouvet.In de loop van de maand zal Antalis meer details over de nieuwe gamma's Conqueror en Curious vrijgeven. De productie daarvan begint eind februari zodat het paper in april aangeboden kan worden. Nadien volgen er nog mededelingen over de nieuwe collecties Opale en Rives. De collectie Conqueror, het vlaggenschip, en Curious Metallic houden een bijzonder uitdaging voor Antalis in. "Het gaat om unieke papieren die vaak geïmiteerd worden, maar nooit geëvenaard werden", zegt Xavier Jouvet. De productie ervan heropstarten vergde dus een bijzondere inspanning om hetzelfde kwaliteitsniveau te behouden, zowel op het visuele en tactiele aspect als op dat van de drukweergave. Xavier Jouvet zegt nog dat de voormalige directeur en technisch directeur van Arjowiggins meegewerkt hebben en hun productiekennis gedeeld hebben met de ingenieurs van de nieuwe leveranciers om een vergelijkbare kwaliteit te verkrijgen. "Het blijft onze bedoeling om tegen het einde van het eerste trimester de transitie volledig rond te hebben. We zijn nu ook volop de staalboeken van al onze nieuwe producten aan het samenstellen, terwijl in de toekomst nog andere innovaties ons aanbod zullen verruimen", besluit Xavier Jouvet.