Carbon Trust, opgericht in 2001 in het Verenigd Koninkrijk, is een internationale adviesgroep die actief is op het vlak van klimaatverandering en duurzaamheid. De organisatie ziet het als haar missie om de overgang naar een koolstofarme economie te versnellen door regeringen, bedrijven en organisaties te helpen om hun koolstofemissies te verminderen en om energie-efficiënter te worden.

In een partnership met Carbon Trust heeft Asahi Photoproducts, de Japanse producent van flexoplaten, het certificaat 'koolstofneutraal' verworven voor zijn flexoplaten AWP DEW CleanPrint, die met water uitgewassen worden. De certificering, in overeenstemming met de norm PAS 2060, wordt geregeld vernieuwd terwijl de vereisten geleidelijk aan strenger worden. Het is de bedoeling om de reële koolstofafdruk van het gecertificeerde product te verminderen, van de bevoorrading met grondstoffen over de verpakking en levering van het product, het gebruik ervan op de site tot de eliminatie ervan op het einde van zijn levenscyclus.

Milieu-engagement

De inspanningen die geleverd werden om de flexoplaten klimaatneutraal te maken, passen in de milieustrategie van het moederbedrijf Asahi Kasei. Het bedrijf wil tegen 2030 voor 30 procent koolstofneutraal zijn en tegen 2050 voor honderd procent. "Onze eerste certificatie maakt gebruik van kredieten voor de koolstofcompensatie omdat onze flexoplaten vervaardigd worden met bruto fossiele materialen. Maar het is de bedoeling om die kredieten tot een minimum te verminderen door alles in het werk te stellen om onze producten nog meer in overeenstemming met het milieu te brengen", verklaart Dieter Niederstadt, hoofd van de technische marketing bij Asahi Photoproducts.

"Behalve de compensatiekredieten vereist de certificatie 'koolstofneutraal' ook dat een beheersplan voorgelegd wordt met duidelijke doelstellingen om de koolstofafdruk tijdens de levenscyclus van de AWP DEW-producten te verminderen. Dat plan wordt geregeld doorgelicht: als de doelstellingen (de beoogde vermindering) niet worden bereikt, vervalt de certificatie. En daardoor krijgt het certificaat zijn volle betekenis voor mensen bij wie de duurzaamheid op de eerste plaats komt. De O&O-afdeling zal dus volledig nieuwe bakens moeten uitzetten, zowel op het vlak van de grafische en drukprestaties van de plaat als op dat van haar koolstofafdruk. Het zal de nodige tijd vergen om die verbeteringen in het volledige AWP-gamma in te voeren. We hopen dat de andere spelers op de markt aangemoedigd worden en onze aanpak te volgen om de technologie van de flexodruk te onderscheiden van de alternatieven."

Asahi Photoproducts heeft een witboek samengesteld, Carbon Neutrality: A Goal Worth Pursuing (Koolstofneutraliteit: een na te sterven doel), waarin de certificatieprocedure toegelicht wordt.

Carbon Trust, opgericht in 2001 in het Verenigd Koninkrijk, is een internationale adviesgroep die actief is op het vlak van klimaatverandering en duurzaamheid. De organisatie ziet het als haar missie om de overgang naar een koolstofarme economie te versnellen door regeringen, bedrijven en organisaties te helpen om hun koolstofemissies te verminderen en om energie-efficiënter te worden.In een partnership met Carbon Trust heeft Asahi Photoproducts, de Japanse producent van flexoplaten, het certificaat 'koolstofneutraal' verworven voor zijn flexoplaten AWP DEW CleanPrint, die met water uitgewassen worden. De certificering, in overeenstemming met de norm PAS 2060, wordt geregeld vernieuwd terwijl de vereisten geleidelijk aan strenger worden. Het is de bedoeling om de reële koolstofafdruk van het gecertificeerde product te verminderen, van de bevoorrading met grondstoffen over de verpakking en levering van het product, het gebruik ervan op de site tot de eliminatie ervan op het einde van zijn levenscyclus.De inspanningen die geleverd werden om de flexoplaten klimaatneutraal te maken, passen in de milieustrategie van het moederbedrijf Asahi Kasei. Het bedrijf wil tegen 2030 voor 30 procent koolstofneutraal zijn en tegen 2050 voor honderd procent. "Onze eerste certificatie maakt gebruik van kredieten voor de koolstofcompensatie omdat onze flexoplaten vervaardigd worden met bruto fossiele materialen. Maar het is de bedoeling om die kredieten tot een minimum te verminderen door alles in het werk te stellen om onze producten nog meer in overeenstemming met het milieu te brengen", verklaart Dieter Niederstadt, hoofd van de technische marketing bij Asahi Photoproducts. "Behalve de compensatiekredieten vereist de certificatie 'koolstofneutraal' ook dat een beheersplan voorgelegd wordt met duidelijke doelstellingen om de koolstofafdruk tijdens de levenscyclus van de AWP DEW-producten te verminderen. Dat plan wordt geregeld doorgelicht: als de doelstellingen (de beoogde vermindering) niet worden bereikt, vervalt de certificatie. En daardoor krijgt het certificaat zijn volle betekenis voor mensen bij wie de duurzaamheid op de eerste plaats komt. De O&O-afdeling zal dus volledig nieuwe bakens moeten uitzetten, zowel op het vlak van de grafische en drukprestaties van de plaat als op dat van haar koolstofafdruk. Het zal de nodige tijd vergen om die verbeteringen in het volledige AWP-gamma in te voeren. We hopen dat de andere spelers op de markt aangemoedigd worden en onze aanpak te volgen om de technologie van de flexodruk te onderscheiden van de alternatieven."Asahi Photoproducts heeft een witboek samengesteld, Carbon Neutrality: A Goal Worth Pursuing (Koolstofneutraliteit: een na te sterven doel), waarin de certificatieprocedure toegelicht wordt.