Battle of the senses

03/12/18 om 09:03 - Bijgewerkt om 09:58

"Battle of the senses" is een boek met 52 unieke recepten met chocolade en champagne. Het is een uitgave van Agfa Graphics. Mathildestudios uit Grembergen was verantwoordelijk voor het concept, de vormgeving en de productiebegeleiding.

Battle of the senses

Mathildestudios zocht met Agfa-prepresstechnologie de druktechnische grenzen op. Het resultaat is een boek met een hoge WOW!-factor, zowel wat betreft productie als inhoud.

Er werden 500 boeken en 5000 kalenders met wekelijkse kalenderbladen gedrukt. In de exclusieve VIP-box - de zogenaamde black box - zijn boek en kalender samengebracht. Voor de realisatie van het project werd rond 2 pistes gewerkt: die van de ingrediënten die er een uniek receptenboek van maken, en die van de gebruikte prepress- en druktechnieken waarmee de grenzen van print worden opgezocht en de sterktes van het medium worden geobjectiveerd.

Voor de samenstelling van de recepten tekende Vincent Tibeau, bekend als 'Chef van de Wetstraat' en privékok van ministers . De poseleinen kopjes en schoteltjes op de foto's zijn van de wereldberoemde keramist en designer Piet Stockmans. Het boek op het gestreken papier Symbol Tatami van Fedrigoni, heeft een buitenformaat van 365 x 290 mm en verschijnt in het Nederlands, Frans en Engels.

Voor layout en vormgeving werden de uitdagingen niet gemeden op het vlak van typografie, het gebruik van fijne en scherpe negatieve lijnen, het drukken van lichte en zware rastervlakken en toonverlopen, het gebruik van metallic inkten, het bedrukken van pergamenata-papier en koudfolie, enz. Er werd gebruikt gemaakt van de derde generatie van Agfa's stochastisch raster Crystalraster 3.0 voor een loepscherpe weergave van de details en gedrukt met de Energy Elite Eco thermische offsetplaat. Agfa InkTune werd aangewend voor de reductie van het inktverbruik op de offsetpers.

Wat betreft de kalender werden de kalenderbladen in offset gedrukt op ongestreken papier. De cover van de kalender in grijsbord karton werd digitaal beprint met Agfa's Jeti Tauro H2500 LED UV-grootformaatprinter in dezelfde rode kleurtoon als de tegenoverliggende offsetdruk op het ongestreken papier.

Aan het project werkten volgende grafische bedrijven mee: Kartonnage Mels, Boekbinderij Sepeli, Drukkerij Cassochrome, Grafische Groep Matthys en 3Motion.

De recepten vindt u ook terug op: https://battleofthesenses.com/