De Franse consultant en blogger Ludovic Martin legt zich toe op KMO's, e-business en web-to-print. Elke maand analyseert hij op zijn blog Print.Watch het publieksbereik van de sites van de online drukkerijen. De analyse over de maand augustus omvatte meer dan 150 Europese online drukkerijen in Frankrijk, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en België

Een eerste vaststelling van Ludovic Martin voor heel Europa: "Een ononderbroken en aanzienlijke inkrimping van de markt sinds juni 2021. De situatie verschilt echter van land tot land." Zo is het bereik in België in augustus weer sterk gestegen na een opvallend stille periode in juli. De Belgische online drukkerijen registreerden zelfs een nieuw hoogtepunt sinds januari 2021. Die stijging is echter aan één enkele online printshop te danken: de site van Vistaprint.be kende in augustus een bezoekersopstoot. De vakantieperiode was echter niet voor alle onderzochte landen even gunstig. In Spanje, Duitsland en Nederland daalden de bezoekersaantallen. In het Verenigd Koninkrijk bleef het bereik veeleer constant en in Frankrijk is het met 9 procent gegroeid ("na een teleurstellende maand juli").

De resultaten van het onderzoek naar het publieksbereik tijdens de zomerperiode moeten echter met een korreltje zout genomen worden omdat sommige landen meer dan andere in augustus vakantie nemen. Men zou er dus ook een cultureel effect in kunnen zien.

Ludovic Martin trekt alvast het volgende besluit: "2020 en 2021 blijven atypische jaren. De gebruikelijke cycli in de grafische wereld lijken te verdwijnen. De bestellingen volgen een zaagtandpatroon, volgens de behoeften en volgens de vooruitzichten op het verloop van de gezondheidscrisis. En als de samenleving de pandemie nog beter onder controle krijgt, vermoed ik dat er zich enkele bijzonder drukke maanden aandienen: de eindejaarsfeesten komen eraan en daarnaast is er het gevoel dat de zaken snel moeten gebeuren wegens de eventuele onderbrekingen in de bevoorradingslijnen van de grondstoffen."

Het maandelijkse bereik van de web-to-print-platformen in West-Europa vertoont tijdens de zomerperiode een neerwaartse trend, behalve in enkele landen.
De Franse consultant en blogger Ludovic Martin legt zich toe op KMO's, e-business en web-to-print. Elke maand analyseert hij op zijn blog Print.Watch het publieksbereik van de sites van de online drukkerijen. De analyse over de maand augustus omvatte meer dan 150 Europese online drukkerijen in Frankrijk, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en BelgiëEen eerste vaststelling van Ludovic Martin voor heel Europa: "Een ononderbroken en aanzienlijke inkrimping van de markt sinds juni 2021. De situatie verschilt echter van land tot land." Zo is het bereik in België in augustus weer sterk gestegen na een opvallend stille periode in juli. De Belgische online drukkerijen registreerden zelfs een nieuw hoogtepunt sinds januari 2021. Die stijging is echter aan één enkele online printshop te danken: de site van Vistaprint.be kende in augustus een bezoekersopstoot. De vakantieperiode was echter niet voor alle onderzochte landen even gunstig. In Spanje, Duitsland en Nederland daalden de bezoekersaantallen. In het Verenigd Koninkrijk bleef het bereik veeleer constant en in Frankrijk is het met 9 procent gegroeid ("na een teleurstellende maand juli").De resultaten van het onderzoek naar het publieksbereik tijdens de zomerperiode moeten echter met een korreltje zout genomen worden omdat sommige landen meer dan andere in augustus vakantie nemen. Men zou er dus ook een cultureel effect in kunnen zien.Ludovic Martin trekt alvast het volgende besluit: "2020 en 2021 blijven atypische jaren. De gebruikelijke cycli in de grafische wereld lijken te verdwijnen. De bestellingen volgen een zaagtandpatroon, volgens de behoeften en volgens de vooruitzichten op het verloop van de gezondheidscrisis. En als de samenleving de pandemie nog beter onder controle krijgt, vermoed ik dat er zich enkele bijzonder drukke maanden aandienen: de eindejaarsfeesten komen eraan en daarnaast is er het gevoel dat de zaken snel moeten gebeuren wegens de eventuele onderbrekingen in de bevoorradingslijnen van de grondstoffen."