Voor de oorlog had de druk- en verpakkingsindustrie in Oekraïne ongeveer honderdduizend mensen in dienst, waaronder 16.000 freelancers, werkzaam bij vijfduizend drukkerijen en converters. De organisatie 'Print Against War' maakt de noden van Oekraïense drukkerijen zichtbaar.

Etiketten en verpakkingen

New Media, gevestigd in Odessa, is één van de honderden kleine en middelgrote Oekraïense drukkerijen en verpakkingsbedrijven die het moeilijk hebben om overeind te blijven. Het jonge bedrijf werd opgericht in 2014 en heeft zich gespecialiseerd in kleine oplagen. Voor de oorlog had het bedrijf nog 35 mensen in dienst, waarvan de helft vrouwen. New Media's klanten bestaan uit ontwerpbureaus, retailers en andere drukkerijen. Het bedrijf produceert etiketten en verpakkingen afgewerkt met digitale veredeling. Om zijn dienstverlening in 2020 uit te breiden, investeerde New Media in nieuwe apparatuur, waaronder een Konica Minolta AccurioPress voor commercieel printen, een AccurioLabel narrow-web pers voor labels en een JETvarnish 3DS-unit voor digitale spotvernis en folies.

"We hebben geïnvesteerd in technologie om een verschil te kunnen maken voor onze klanten en partners, maar de oorlog heeft alles gestopt", zegt Viktor Artyushchenko, de eigenaar van New Media. "De communicatie-industrie in Oekraïne is vernietigd en het zal jaren duren voordat de binnenlandse markt weer op gang komt."

Voor de oorlog had New Media nog 35 mensen in dienst.

Grootste zorg is het team

In de eerste maand van de oorlog verloor New Media negentig procent van zijn omzet. De volgende maand kreeg het een klein deel terug; maar honderd dagen nadat de invasie begon, was de omzet slechts een derde van het vooroorlogse niveau. Dat maakt het onmogelijk om leasecontracten en salarissen te betalen en plannen voor de toekomst te maken. De grootste zorg van het bedrijf is de verspreiding van zijn team van bekwame professionals.

"Het gesprek met Print Against War was onverwacht en het deed ons echt stoppen en nadenken over een andere benadering naar de toekomst", stelt Artyushchenko. "Voor het eerst voelden we dat we deel uitmaakten van een wereldwijde industrie; en het dwong ons om intern alles te bekijken, onze prioriteiten te herdefiniëren en onszelf ervan te overtuigen dat we voorwaarden moeten scheppen om onze producten over de landsgrenzen heen te brengen."

New Media startte gesprekken met nieuwe potentiële klanten en wederverkopers in verschillende Europese landen, met name die drukkerijen die dezelfde technologieën bezitten. Binnenkort wil het bedrijf zijn workflowstromen automatiseren, een meertalige website opzetten en een e-shop starten ter ondersteuning van de verkoop in Oekraïne en in het buitenland. Om dit te doen, hebben ze advies, ondersteuning en technologie nodig. Drie thema's waar Print Against War zich op zal richten om dit digitale bedrijf te helpen.

In de eerste maand van de oorlog verloor New Media 90 procent van zijn omzet.
Voor de oorlog had de druk- en verpakkingsindustrie in Oekraïne ongeveer honderdduizend mensen in dienst, waaronder 16.000 freelancers, werkzaam bij vijfduizend drukkerijen en converters. De organisatie 'Print Against War' maakt de noden van Oekraïense drukkerijen zichtbaar.New Media, gevestigd in Odessa, is één van de honderden kleine en middelgrote Oekraïense drukkerijen en verpakkingsbedrijven die het moeilijk hebben om overeind te blijven. Het jonge bedrijf werd opgericht in 2014 en heeft zich gespecialiseerd in kleine oplagen. Voor de oorlog had het bedrijf nog 35 mensen in dienst, waarvan de helft vrouwen. New Media's klanten bestaan uit ontwerpbureaus, retailers en andere drukkerijen. Het bedrijf produceert etiketten en verpakkingen afgewerkt met digitale veredeling. Om zijn dienstverlening in 2020 uit te breiden, investeerde New Media in nieuwe apparatuur, waaronder een Konica Minolta AccurioPress voor commercieel printen, een AccurioLabel narrow-web pers voor labels en een JETvarnish 3DS-unit voor digitale spotvernis en folies."We hebben geïnvesteerd in technologie om een verschil te kunnen maken voor onze klanten en partners, maar de oorlog heeft alles gestopt", zegt Viktor Artyushchenko, de eigenaar van New Media. "De communicatie-industrie in Oekraïne is vernietigd en het zal jaren duren voordat de binnenlandse markt weer op gang komt." In de eerste maand van de oorlog verloor New Media negentig procent van zijn omzet. De volgende maand kreeg het een klein deel terug; maar honderd dagen nadat de invasie begon, was de omzet slechts een derde van het vooroorlogse niveau. Dat maakt het onmogelijk om leasecontracten en salarissen te betalen en plannen voor de toekomst te maken. De grootste zorg van het bedrijf is de verspreiding van zijn team van bekwame professionals."Het gesprek met Print Against War was onverwacht en het deed ons echt stoppen en nadenken over een andere benadering naar de toekomst", stelt Artyushchenko. "Voor het eerst voelden we dat we deel uitmaakten van een wereldwijde industrie; en het dwong ons om intern alles te bekijken, onze prioriteiten te herdefiniëren en onszelf ervan te overtuigen dat we voorwaarden moeten scheppen om onze producten over de landsgrenzen heen te brengen."New Media startte gesprekken met nieuwe potentiële klanten en wederverkopers in verschillende Europese landen, met name die drukkerijen die dezelfde technologieën bezitten. Binnenkort wil het bedrijf zijn workflowstromen automatiseren, een meertalige website opzetten en een e-shop starten ter ondersteuning van de verkoop in Oekraïne en in het buitenland. Om dit te doen, hebben ze advies, ondersteuning en technologie nodig. Drie thema's waar Print Against War zich op zal richten om dit digitale bedrijf te helpen.