"Ik ben blij dat ik op dit bijzonder boeiende en belangrijke moment voor onze industrie de rol van voorzitter van Drupa kan aanvaarden," verklaarde Bernhard Schreier.

Op zijn blog herinnert onze collega Ed Boogaard ons aan de toekomstvisie zoals Bernhard Schreier die in 2005 gaf. Daarbij beeldde hij zich meer bepaald in wat Drupa 2012 kon worden! De baas van Heidelberg ging er toen van uit dat er nog maar twee Duitse persenbouwers internationaal actief zouden zijn, naast één Japanse constructeur en twee Chinese. Die voorspelling is niet uitgekomen, maar Bernhard Schreier had op heel wat andere punten wel een juiste kijk. Zo voorspelde hij bijvoorbeeld de veralgemening van de JDF- en CIP4-normen, alsook de opkomst van de ontwikkelvrije CtP-platen. Hij was ook van mening dat de digitale druk het in 2012 nog altijd moeilijk zou hebben om een plaats op te eisen wegens de hoge kosten per pagina. Met zijn prognose dat Drupa 2012 zo maar eventjes 800.000 bezoekers zou aantrekken - waarvan 200.000 in de zalen en 600.000 virtuele bezoekers via het internet - zit hij dan weer waarschijnlijk fout. Tijdens de laatste editie van Drupa in 2008 waren er toch maar mooi 400.000 echte bezoekers.

"Ik ben blij dat ik op dit bijzonder boeiende en belangrijke moment voor onze industrie de rol van voorzitter van Drupa kan aanvaarden," verklaarde Bernhard Schreier. Op zijn blog herinnert onze collega Ed Boogaard ons aan de toekomstvisie zoals Bernhard Schreier die in 2005 gaf. Daarbij beeldde hij zich meer bepaald in wat Drupa 2012 kon worden! De baas van Heidelberg ging er toen van uit dat er nog maar twee Duitse persenbouwers internationaal actief zouden zijn, naast één Japanse constructeur en twee Chinese. Die voorspelling is niet uitgekomen, maar Bernhard Schreier had op heel wat andere punten wel een juiste kijk. Zo voorspelde hij bijvoorbeeld de veralgemening van de JDF- en CIP4-normen, alsook de opkomst van de ontwikkelvrije CtP-platen. Hij was ook van mening dat de digitale druk het in 2012 nog altijd moeilijk zou hebben om een plaats op te eisen wegens de hoge kosten per pagina. Met zijn prognose dat Drupa 2012 zo maar eventjes 800.000 bezoekers zou aantrekken - waarvan 200.000 in de zalen en 600.000 virtuele bezoekers via het internet - zit hij dan weer waarschijnlijk fout. Tijdens de laatste editie van Drupa in 2008 waren er toch maar mooi 400.000 echte bezoekers.