De laureaten werden eind vorige oktober, bij aanvang van de Boekenbeurs, bekend gemaakt. De jury boog zich over bijna 100 inzendingen: "De klemtoon bij de beoordeling van de boekontwerpen lag op de tactiliteit van het geheel, de typografie, de spanning tussen woord en beeld, de sensitiviteit van de vormgever, de gehanteerde druktechnieken, net als de papierkeuze." De jury is enthousiast over de winnaars: 'Léon Stynen' is "een transparant, modern boek, dat nooit naar zuurstof hapt" en 'Nico Dockx' is een "overdonderend boek" waarin "alles op zijn plaats is gevallen".

De jury merkt op dat het aantal inzendingen in sommige categorieën laag lag. "Het aanbod reflecteerde daarmee niet steeds wat er precies in het veld aan de gang is. Het bereik van de prijs moet dus worden uitgebreid." Ook is ze kritisch over enkele trends: "We stuitten op zwarte, oranje of gekleurde schutbladen of knaloranje en groene banden, die de bal soms deerlijk misslaan. Boeken met een open rug zodat het boekblok zichtbaar is, duiken nog veelvuldig op maar lijken hun beste tijd te hebben gehad."

De Prijs voor de Best Vormgegeven Boeken werden vorig jaar nieuw leven ingeblazen. De initiatiefnemers Boek.be, SOFAM en GAU willen een erkenning geven aan uitgevers, vormgevers en visuele kunstenaars 'die de relatie tussen vorm en inhoud in boeken het meest succesvol realiseren'.