BlookUp.com dat in 2011 in Bordeaux opgericht werd, stelt voor om van uw blog of van uw account op de sociale media een gepersonaliseerd boek te maken. "Vandaag kunnen we dankzij een omgekeerde technologie digitale gegevensstromen - teksten en foto's - een nieuwe opmaak geven en ze tot echte boeken verwerken," staat te lezen op de blog van de website BlookUp. Er zijn heel wat redenen waarom je een blog een materiële vorm zou geven: de wens om je productie te bewaren, de kans beperken dat de inhoud ervan verloren gaat, plannen om het boek te verkopen of om het te delen, of nog om het als een bijzonder cadeau te schenken.

Gedurende 3 jaar heeft BlookUp zijn technologie met behulp van tientallen ontwikkelaars en dankzij de opmerkingen van gebruikers kunnen verbeteren. Het concept van BlookUp is overigens in de smaak gevallen van een aantal investeerders die in 2015 het kapitaal met 490.000 euro verhoogd hebben. In 2016 wil het online platform, dat op de internationale markt mikt, ook naam maken in Noord-Amerika. BlookUp besteedt de druk uit aan een drukker in Bordeaux die 50% van de bestelprijs krijgt. Binnen drie jaar hoopt het bedrijf op een jaarlijkse omzet van 5 miljoen euro.

In de praktijk

Om van je blog een boek te maken, moet de blog op de site BlookUp ge-upload worden vanaf een platform zoals Wordpress, Blogger, Tumblr, of nog Facebook en Instagram. Daarna is het nog mogelijk om de opmaak op de site BlookUp te bewerken. De boeken worden digitaal gedrukt en met een rechte rug gelijmd. Het binnenwerk wordt op papier van 90 g/m² gedrukt, de omslag op karton van 350 g/m². Twee formaten zijn beschikbaar: 15 x 21 cm en 20 x 27 cm. Daarnaast bestaan ook het Facebook- en het Instagramboek (resp. 15 x 21 cm en 15 x 15 cm). Het aantal pagina's kan van 8 tot 600 variëren in het formaat 15 x 21 cm, of tot 200 pagina's in het formaat 20 x 27 cm. Het 'blook' kost 9 ? voor de eerste 24 pagina's. Nadien kost elke bijkomende pagina 0,16 of 0,35 ?, afhankelijk van het formaat. BlookUp kan de 'blooks' voor 6,90 ? portkosten naar gelijk waar in de wereld versturen. Blooks die naar Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland en Duitsland moeten, worden binnen de week verstuurd.

Het bedrijf heeft al verscheidene duizenden boeken geleverd, hoofdzakelijk in Frankrijk en de buurlanden. De klanten zijn vaak vrouwen die hun blog, hoofdzakelijk reisblogs, publiceren. Een bewijs dat - ondanks de populariteit van de blogs en de sociale media - er nog altijd een zekere aantrekkingskracht uitgaat van de geur van een nieuw boek, van de manier waarop papier aanvoelt, en van het plezier om een gepersonaliseerd voorwerp aan zijn kennissen te kunnen tonen.

Bronnen: BlookUp.com, La Tribune Bordeaux, Graphiline

BlookUp.com dat in 2011 in Bordeaux opgericht werd, stelt voor om van uw blog of van uw account op de sociale media een gepersonaliseerd boek te maken. "Vandaag kunnen we dankzij een omgekeerde technologie digitale gegevensstromen - teksten en foto's - een nieuwe opmaak geven en ze tot echte boeken verwerken," staat te lezen op de blog van de website BlookUp. Er zijn heel wat redenen waarom je een blog een materiële vorm zou geven: de wens om je productie te bewaren, de kans beperken dat de inhoud ervan verloren gaat, plannen om het boek te verkopen of om het te delen, of nog om het als een bijzonder cadeau te schenken. Gedurende 3 jaar heeft BlookUp zijn technologie met behulp van tientallen ontwikkelaars en dankzij de opmerkingen van gebruikers kunnen verbeteren. Het concept van BlookUp is overigens in de smaak gevallen van een aantal investeerders die in 2015 het kapitaal met 490.000 euro verhoogd hebben. In 2016 wil het online platform, dat op de internationale markt mikt, ook naam maken in Noord-Amerika. BlookUp besteedt de druk uit aan een drukker in Bordeaux die 50% van de bestelprijs krijgt. Binnen drie jaar hoopt het bedrijf op een jaarlijkse omzet van 5 miljoen euro. In de praktijkOm van je blog een boek te maken, moet de blog op de site BlookUp ge-upload worden vanaf een platform zoals Wordpress, Blogger, Tumblr, of nog Facebook en Instagram. Daarna is het nog mogelijk om de opmaak op de site BlookUp te bewerken. De boeken worden digitaal gedrukt en met een rechte rug gelijmd. Het binnenwerk wordt op papier van 90 g/m² gedrukt, de omslag op karton van 350 g/m². Twee formaten zijn beschikbaar: 15 x 21 cm en 20 x 27 cm. Daarnaast bestaan ook het Facebook- en het Instagramboek (resp. 15 x 21 cm en 15 x 15 cm). Het aantal pagina's kan van 8 tot 600 variëren in het formaat 15 x 21 cm, of tot 200 pagina's in het formaat 20 x 27 cm. Het 'blook' kost 9 ? voor de eerste 24 pagina's. Nadien kost elke bijkomende pagina 0,16 of 0,35 ?, afhankelijk van het formaat. BlookUp kan de 'blooks' voor 6,90 ? portkosten naar gelijk waar in de wereld versturen. Blooks die naar Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland en Duitsland moeten, worden binnen de week verstuurd.Het bedrijf heeft al verscheidene duizenden boeken geleverd, hoofdzakelijk in Frankrijk en de buurlanden. De klanten zijn vaak vrouwen die hun blog, hoofdzakelijk reisblogs, publiceren. Een bewijs dat - ondanks de populariteit van de blogs en de sociale media - er nog altijd een zekere aantrekkingskracht uitgaat van de geur van een nieuw boek, van de manier waarop papier aanvoelt, en van het plezier om een gepersonaliseerd voorwerp aan zijn kennissen te kunnen tonen. Bronnen: BlookUp.com, La Tribune Bordeaux, Graphiline