Bobst kondigt voor 2021 'uitstekende' financiële resultaten aan, met een sterke stijging van de bestellingen in vergelijking met 2020. "Ook als we rekening houden met de impact van de lockdowns als gevolg van Covid-19 en de daling van de activiteit daardoor in 2020, kennen we sinds 2019 een nettogroei van meer dan veertig procent", verklaart de Zwitserse fabrikant.

Een jaar van prijsstijgingen en tekorten

Alle bedrijven krijgen te maken met moeilijkheden in de internationale bevoorradingslijnen, met hogere grondstofprijzen en met tekorten. Parallel daarmee blijft de pandemie het gedrag van de consument beïnvloeden. Ook de Zwitserse machinebouwer is niet aan de prijsstijgingen voor grondstoffen ontsnapt. Vooral de grondstoffen die in het chassis en de onderdelen van de machines en in mechanische onderdelen verwerkt worden, zijn duurder geworden. "Ook de vrachtkosten zijn sinds augustus 2020 de hoogte ingegaan," stelt Bobst. Ongeveer plus 216 procent voor zeevervoer, plus 200 procent voor luchtvracht en plus vijf procent voor wegvervoer.

Vouwdozen en golfkarton doen het prima

In 2021 is de markt van de vouwdozen blijven groeien, dankzij de farmaceutische sector en de voedingssector. "We hebben vastgesteld dat sommige commerciële drukkers verpakkingen zijn gaan vervaardigen", zegt Bobst.

Volgens de machinebouwer heeft de sector van het golfkarton een recordjaar achter de rug dankzij de internationale groei van de e-commerce die zich uitgebreid heeft tot nieuwe sectoren, zoals de fast food. Dat heeft ertoe geleid dat massaal in nieuwe machines geïnvesteerd werd om aan de nieuwe vraag tegemoet te komen. Bobst: "De verwerkers willen productielijnen met een hoger rendement en een sterkere automatisering. Ze willen ook meer machines in lijn en betere systemen voor de kwaliteitscontrole."

Digitale en duurzame oplossingen voor etiketten

"De twee sleutelwoorden van het jaar in de sectoren van de labels en de flexibele verpakkingen zijn 'digitalisering' en 'duurzaamheid'. De etiketten hebben een sterke groei gekend dankzij de alles-in-één oplossingen die flexopersen en digitale printsystemen combineren. Op het vlak van digitale druk heeft inkjet veel succes - die techniek kent zelfs de hoogste groeicijfers - omdat dat printprocedé een hoge kwaliteit en productiviteit met lage bedrijfskosten combineert", zegt Bobst. Omdat de vraag naar kleine oplagen blijft groeien, willen de drukkers meer automatisering. "Vooral in deze periode waarin de zoektocht naar personeel moeilijker wordt." Volgens Bobst wordt de digitalisering de belangrijkste groeimotor van het etikettensegment in 2022. "De drukkers zullen naar volledig digitale en van begin tot eind geïntegreerde oplossingen blijven zoeken om hun productieapparaat te optimaliseren. Alles wat gedigitaliseerd kan worden, zal gedigitaliseerd worden. Daardoor kunnen drukkers sneller producten met een hoge kwaliteit en met minder afval produceren en op de 'à la carte' vraag naar etiketten inspelen."

Soepele verpakkingen worden duurzamer

In de sector van de soepele verpakkingen merkt Bobst dat de producenten op alternatieven in papier overstappen. De machinebouwer ziet ook een sterke vraag naar nieuwe oplossingen in één enkel materiaal die toch een stevige barrière vormen, of naar gemetalliseerd papier. Dit past in de pogingen van de producenten om plastic door recycleerbaar materiaal te vervangen dat met voedingsmiddelen in contact kan komen. "De sterke vraag steunt op de e-commerce en op de levering van maaltijden aan huis; de grootste groei kenden zakken met een vlakke bodem, buisverpakkingen en verpakkingen voor eenmalig gebruik. De sector groeit met een stabiel ritme, maar bekommert zich tegelijk om de impact van de nieuwe regelgevingen op de productie van plastic."

De producent van printers en afwerkmachines voor etiketten, soepele verpakkingen, vouwdozen en golfkarton vat 2021 samen als 'een intens en onvoorspelbaar jaar met veel kansen'. "De innovaties op het vlak van de duurzame ontwikkeling maken deel uit van onze oplossingen", gaat Bobst voort. Ondanks de druk die van alle zijden op de markt uitgeoefend wordt, ziet Bobst toch een 'goed 2022' voor de etiketten- en verpakkingssector.

Bobst kondigt voor 2021 'uitstekende' financiële resultaten aan, met een sterke stijging van de bestellingen in vergelijking met 2020. "Ook als we rekening houden met de impact van de lockdowns als gevolg van Covid-19 en de daling van de activiteit daardoor in 2020, kennen we sinds 2019 een nettogroei van meer dan veertig procent", verklaart de Zwitserse fabrikant.Alle bedrijven krijgen te maken met moeilijkheden in de internationale bevoorradingslijnen, met hogere grondstofprijzen en met tekorten. Parallel daarmee blijft de pandemie het gedrag van de consument beïnvloeden. Ook de Zwitserse machinebouwer is niet aan de prijsstijgingen voor grondstoffen ontsnapt. Vooral de grondstoffen die in het chassis en de onderdelen van de machines en in mechanische onderdelen verwerkt worden, zijn duurder geworden. "Ook de vrachtkosten zijn sinds augustus 2020 de hoogte ingegaan," stelt Bobst. Ongeveer plus 216 procent voor zeevervoer, plus 200 procent voor luchtvracht en plus vijf procent voor wegvervoer.In 2021 is de markt van de vouwdozen blijven groeien, dankzij de farmaceutische sector en de voedingssector. "We hebben vastgesteld dat sommige commerciële drukkers verpakkingen zijn gaan vervaardigen", zegt Bobst.Volgens de machinebouwer heeft de sector van het golfkarton een recordjaar achter de rug dankzij de internationale groei van de e-commerce die zich uitgebreid heeft tot nieuwe sectoren, zoals de fast food. Dat heeft ertoe geleid dat massaal in nieuwe machines geïnvesteerd werd om aan de nieuwe vraag tegemoet te komen. Bobst: "De verwerkers willen productielijnen met een hoger rendement en een sterkere automatisering. Ze willen ook meer machines in lijn en betere systemen voor de kwaliteitscontrole.""De twee sleutelwoorden van het jaar in de sectoren van de labels en de flexibele verpakkingen zijn 'digitalisering' en 'duurzaamheid'. De etiketten hebben een sterke groei gekend dankzij de alles-in-één oplossingen die flexopersen en digitale printsystemen combineren. Op het vlak van digitale druk heeft inkjet veel succes - die techniek kent zelfs de hoogste groeicijfers - omdat dat printprocedé een hoge kwaliteit en productiviteit met lage bedrijfskosten combineert", zegt Bobst. Omdat de vraag naar kleine oplagen blijft groeien, willen de drukkers meer automatisering. "Vooral in deze periode waarin de zoektocht naar personeel moeilijker wordt." Volgens Bobst wordt de digitalisering de belangrijkste groeimotor van het etikettensegment in 2022. "De drukkers zullen naar volledig digitale en van begin tot eind geïntegreerde oplossingen blijven zoeken om hun productieapparaat te optimaliseren. Alles wat gedigitaliseerd kan worden, zal gedigitaliseerd worden. Daardoor kunnen drukkers sneller producten met een hoge kwaliteit en met minder afval produceren en op de 'à la carte' vraag naar etiketten inspelen."In de sector van de soepele verpakkingen merkt Bobst dat de producenten op alternatieven in papier overstappen. De machinebouwer ziet ook een sterke vraag naar nieuwe oplossingen in één enkel materiaal die toch een stevige barrière vormen, of naar gemetalliseerd papier. Dit past in de pogingen van de producenten om plastic door recycleerbaar materiaal te vervangen dat met voedingsmiddelen in contact kan komen. "De sterke vraag steunt op de e-commerce en op de levering van maaltijden aan huis; de grootste groei kenden zakken met een vlakke bodem, buisverpakkingen en verpakkingen voor eenmalig gebruik. De sector groeit met een stabiel ritme, maar bekommert zich tegelijk om de impact van de nieuwe regelgevingen op de productie van plastic."De producent van printers en afwerkmachines voor etiketten, soepele verpakkingen, vouwdozen en golfkarton vat 2021 samen als 'een intens en onvoorspelbaar jaar met veel kansen'. "De innovaties op het vlak van de duurzame ontwikkeling maken deel uit van onze oplossingen", gaat Bobst voort. Ondanks de druk die van alle zijden op de markt uitgeoefend wordt, ziet Bobst toch een 'goed 2022' voor de etiketten- en verpakkingssector.