Het vlakbedstanssysteem Autoplatine SP 102-CE van Bobst, met een nokbeweging, maakte zijn debuut op Drupa in 1982. "Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard", zo omschrijft Marco Lideo, hoofd van de productlijn 'Stansmachines, Flexo, Litho Lam', het vlakbedsysteem met nokken van Bobst.

Het brevet voor die technologie werd in 1982 neergelegd waarna de technologie nog datzelfde jaar op Drupa werd voorgesteld. Volgens Bobst is het systeem dat oorspronkelijk door de uitvinder en ingenieur Georges Polic ontwikkeld werd, vandaag nog altijd een van de grootste innovaties op het vlak van de stanstechnologie.

Het mechanisme werd ontwikkeld voor de stanseenheid van de pers Autoplatine, die vanaf 1940 door Bobst ontwikkeld en verkocht werd. Het nieuwe nokkenmechanisme stelde het eerste model SP 102-CE in staat om een recordaantal van 10.000 vellen per uur te produceren.

De gebrevetteerde nokkenaandrijving vinden we vandaag terug in de huidige modellen Visioncut, Expertcut en Mastercut 106 en 145, in de SP 162 CER en in de Masterfoil 106.

Het vlakbedstanssysteem Autoplatine SP 102-CE van Bobst, met een nokbeweging, maakte zijn debuut op Drupa in 1982. "Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard", zo omschrijft Marco Lideo, hoofd van de productlijn 'Stansmachines, Flexo, Litho Lam', het vlakbedsysteem met nokken van Bobst. Het brevet voor die technologie werd in 1982 neergelegd waarna de technologie nog datzelfde jaar op Drupa werd voorgesteld. Volgens Bobst is het systeem dat oorspronkelijk door de uitvinder en ingenieur Georges Polic ontwikkeld werd, vandaag nog altijd een van de grootste innovaties op het vlak van de stanstechnologie.Het mechanisme werd ontwikkeld voor de stanseenheid van de pers Autoplatine, die vanaf 1940 door Bobst ontwikkeld en verkocht werd. Het nieuwe nokkenmechanisme stelde het eerste model SP 102-CE in staat om een recordaantal van 10.000 vellen per uur te produceren. De gebrevetteerde nokkenaandrijving vinden we vandaag terug in de huidige modellen Visioncut, Expertcut en Mastercut 106 en 145, in de SP 162 CER en in de Masterfoil 106.