De vijfde editie van het Benelux Online Print Event (BOPE) vond dit jaar voor het eerst in Nederland plaats. Het event was in een gebalde formule, met zes internationale sprekers, te gast op de Sign & Print Expo in de Evenementenhal Gorinchem. De deelnemers konden na de BOPE-sessies de theorie toetsen aan de praktijk op de beursvloer van de expo.

Gepersonaliseerde kinderboeken

Jos Steutelings, de managing director van VIGC, had zes internationale topsprekers uitgenodigd in Gorinchem. Het event werd gehost door de Brit Richard Askam, een expert op het vlak van personalisatie en bekend als TEDx spreker. Askam, die naam maakte in de communicatiewereld met de gepersonaliseerde Coca-Colaflesjes (2014), bracht ook een keynote op #BOPE23 over de creatie van gepersonaliseerde kinderboeken voor de Engelse rugbyfederatie.

Traditiegetrouw werd het event op gang getrokken door Bernd Zipper, de CEO van zipcon. Zipper is een vaste waarde op de BOPE-events en gaf een stand van zaken van de ontwikkelingen op de internationale online printmarkt. De consultant benadrukte het belang van social en mobile commerce en stelde dat er momenteel een revolutie aan de gang is in de chatbottechnologie voor e-shops. "Ze worden intelligenter en genereren 'echte' antwoorden", zegt Bernd Zipper. De spreker verwacht veel van AI-tools zoals ChatGPT, maar hij waarschuwde ook voor de mogelijke hallucinaties van de chatbot. Zipper liet bij wijze van experiment een biografie schrijven door ChatGPT en volgens de bot is Bernd Zipper dood, al stond hij woensdag alive and kicking op het BOPE-podium. "Op het vlak van AI staan we nog maar aan het begin", concludeerde Zipper. "De machines leren van ons, nu moeten we erin stappen. Geen paniek." Bernd Zipper wees in dat verband naar de rol van automatiseringsbedrijven als Four Pees die de grafische sector de weg kunnen wijzen. "Digitale transformatie stopt nooit", was het besluit.

TikTok en Shein

De enige Belg op het podium was Tom Peire, de CEO van Four Pees. Peire zette het publiek na de AI-storm van Bernd Zipper weer met beide voeten op de grond. "Artificiële Intelligentie? We hebben nog een lange weg te gaan", stelde hij. Peire duidde onder andere het verschil tussen digitalisering en automatisatie en gaf mee waarom zoveel automatiseringsprojecten mislukken. Zijn antwoord: "Gebrekkige implementatie omdat de projecten in de bedrijven niet de strategische focus krijgen die noodzakelijk is en omdat het alsmaar moeilijker is om de juiste technische profielen te vinden om implementaties tot een goed einde te brengen."

Na depresentaties van Roland Keppler, de CEO van Onlineprinters, een van de leidende online drukkers in Europa, en Tim Cox, de Business Development director van het API-platform Cloudprinter.com, sloot Ed Sander van ChinaTalk #BOPE23 af met een verhelderende uiteenzetting over de e-commercetendensen in en van China. Sander vertelde hoe Chinese e-commercebedrijven meer en meer globaal gaan en de tussenpartijen richting onze markten overslaan. Ze gaan rechtstreeks van de fabriek naar de consument. De techanalist toonde met een heel actueel verhaal, kijk naar de ban van de TikTok-app, aan hoe Chinese internetreuzen data verzamelen op een uitgekiende en verleidelijke manier en daarmee razendsnel aan de slag gaan. Het succes van het Chinese modemerk Shein is nog een voorbeeld. "Kijk naar wat er vandaag gebeurt in China, dat is wat er in de toekomst ook hier zal gebeuren", zegt Ed Sander.

Een meer uitgebreid verslag over #BOPE23 kan u lezen in een van de volgende nummers van Grafisch Nieuws.

De vijfde editie van het Benelux Online Print Event (BOPE) vond dit jaar voor het eerst in Nederland plaats. Het event was in een gebalde formule, met zes internationale sprekers, te gast op de Sign & Print Expo in de Evenementenhal Gorinchem. De deelnemers konden na de BOPE-sessies de theorie toetsen aan de praktijk op de beursvloer van de expo.Jos Steutelings, de managing director van VIGC, had zes internationale topsprekers uitgenodigd in Gorinchem. Het event werd gehost door de Brit Richard Askam, een expert op het vlak van personalisatie en bekend als TEDx spreker. Askam, die naam maakte in de communicatiewereld met de gepersonaliseerde Coca-Colaflesjes (2014), bracht ook een keynote op #BOPE23 over de creatie van gepersonaliseerde kinderboeken voor de Engelse rugbyfederatie.Traditiegetrouw werd het event op gang getrokken door Bernd Zipper, de CEO van zipcon. Zipper is een vaste waarde op de BOPE-events en gaf een stand van zaken van de ontwikkelingen op de internationale online printmarkt. De consultant benadrukte het belang van social en mobile commerce en stelde dat er momenteel een revolutie aan de gang is in de chatbottechnologie voor e-shops. "Ze worden intelligenter en genereren 'echte' antwoorden", zegt Bernd Zipper. De spreker verwacht veel van AI-tools zoals ChatGPT, maar hij waarschuwde ook voor de mogelijke hallucinaties van de chatbot. Zipper liet bij wijze van experiment een biografie schrijven door ChatGPT en volgens de bot is Bernd Zipper dood, al stond hij woensdag alive and kicking op het BOPE-podium. "Op het vlak van AI staan we nog maar aan het begin", concludeerde Zipper. "De machines leren van ons, nu moeten we erin stappen. Geen paniek." Bernd Zipper wees in dat verband naar de rol van automatiseringsbedrijven als Four Pees die de grafische sector de weg kunnen wijzen. "Digitale transformatie stopt nooit", was het besluit. De enige Belg op het podium was Tom Peire, de CEO van Four Pees. Peire zette het publiek na de AI-storm van Bernd Zipper weer met beide voeten op de grond. "Artificiële Intelligentie? We hebben nog een lange weg te gaan", stelde hij. Peire duidde onder andere het verschil tussen digitalisering en automatisatie en gaf mee waarom zoveel automatiseringsprojecten mislukken. Zijn antwoord: "Gebrekkige implementatie omdat de projecten in de bedrijven niet de strategische focus krijgen die noodzakelijk is en omdat het alsmaar moeilijker is om de juiste technische profielen te vinden om implementaties tot een goed einde te brengen."Na depresentaties van Roland Keppler, de CEO van Onlineprinters, een van de leidende online drukkers in Europa, en Tim Cox, de Business Development director van het API-platform Cloudprinter.com, sloot Ed Sander van ChinaTalk #BOPE23 af met een verhelderende uiteenzetting over de e-commercetendensen in en van China. Sander vertelde hoe Chinese e-commercebedrijven meer en meer globaal gaan en de tussenpartijen richting onze markten overslaan. Ze gaan rechtstreeks van de fabriek naar de consument. De techanalist toonde met een heel actueel verhaal, kijk naar de ban van de TikTok-app, aan hoe Chinese internetreuzen data verzamelen op een uitgekiende en verleidelijke manier en daarmee razendsnel aan de slag gaan. Het succes van het Chinese modemerk Shein is nog een voorbeeld. "Kijk naar wat er vandaag gebeurt in China, dat is wat er in de toekomst ook hier zal gebeuren", zegt Ed Sander.Een meer uitgebreid verslag over #BOPE23 kan u lezen in een van de volgende nummers van Grafisch Nieuws.