Met de opstart van de online drukkerij INKOprint.be is de Mechelse drukkerij Buroform niet aan haar proefstuk toe. Er was al het gepersonaliseerde brand portal BAAS, Buroform-as-a-service, waarmee bedrijven met verschillende filialen hun communicatiematerialen centraal konden beheren. Nu komt daar de online drukkerij INKOprint.be bij. "Een tijds- en kapitaalintensief project dat 28 maanden in beslag nam", klinkt het op het ondernemersplatform Bloovi.

Premium producten

"Je kan INKOprint.be zien als een webtech e-commerce shop die hoogwaardig drukwerk bestellen sneller, gemakkelijker en toegankelijker maakt", stelt Jesse Marynen, de chief print officer van Buroform. "De beleving is helemaal anders dan die van een standaard online drukkerij. Het platform begeleidt je op een heel transparante en overzichtelijke manier doorheen de verschillende drukopties. Bovendien biedt INKOprint.be alleen maar premium producten aan, omdat alles gelinkt is aan Buroform."

Jesse Marynen is ervan overtuigd dat deze manier van werken de toekomst is. "Binnen de vijf jaar zal het bestelproces van dergelijke high-endproducten bijna integraal online verlopen. Er is maar één voorwaarde: mensen moeten tijdens dat proces het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt. Dat is de grote sterkte van INKOprint.be. Het is een online gegeven, maar het platform wordt wel ondersteund door een moderne drukkerij waar mensen fysiek aanwezig zijn en klaar staan voor inspiratie en begeleiding."

Open voor partners

"De letter O in INKO staat voor opportuniteiten", zegt Marynen. "Heel wat opdrachten kunnen we perfect zelf aan. Maar we staan ook open voor wat anderen te bieden hebben. We gaan lokaal op zoek naar partners met een gespecialiseerd aanbod, die moeite hebben om de digitale omschakeling alleen te maken. Door hun producten te koppelen aan ons platform zijn we in staat het premium aanbod uit te breiden én anderen te laten meegenieten van de voordelen. Ook daar staat transparantie trouwens voorop. Via het tussenplatform INKOsmart kunnen partners zelf hun orders opvolgen en verzenden. INKOprint.be hoeft niet enkel iets van Buroform alleen te zijn. Het is de bedoeling dat het verhaal breed gedragen wordt, zodat verschillende drukkerijen hun producten toegankelijker kunnen maken voor de huidige én volgende generatie."

Internationale uitrol

Momenteel wordt het online platform klaargemaakt voor de internationale uitrol. De website wordt in drie talen - Nederlands, Frans en Engels - beschikbaar gemaakt. Er wordt ook een Spaanse versie opgezet, die helemaal onafhankelijk zal opereren. "De grote troef van INKOprint.be is dat elke leverancier ter wereld zich aan het platform kan koppelen", zegt Jesse Marynen. "Daarnaast werken we met een Spaanse developer die vaak in zijn thuisland vertoeft. Alleen al daarom was de stap richting Spanje vrij logisch. Bovendien hinkt de Spaanse printsector enorm achterop wat betreft e-commerce. We hebben een aantal drukkerijen in Barcelona bezocht. Je merkt dat daar nog veel mogelijkheden zijn. In Spanje willen we hetzelfde doen als hier: klanten de kans geven om online premium producten te bestellen en lokaal te laten drukken. Voorlopig blijft het wel bij dat ene land. We willen eerst voet aan de grond krijgen in onze bestaande markten. Dat zal hoe dan ook een uitdaging zijn. De concurrentie met pure online drukkerijen en grote spelers blijft iets om rekening mee te houden."

Met de opstart van de online drukkerij INKOprint.be is de Mechelse drukkerij Buroform niet aan haar proefstuk toe. Er was al het gepersonaliseerde brand portal BAAS, Buroform-as-a-service, waarmee bedrijven met verschillende filialen hun communicatiematerialen centraal konden beheren. Nu komt daar de online drukkerij INKOprint.be bij. "Een tijds- en kapitaalintensief project dat 28 maanden in beslag nam", klinkt het op het ondernemersplatform Bloovi."Je kan INKOprint.be zien als een webtech e-commerce shop die hoogwaardig drukwerk bestellen sneller, gemakkelijker en toegankelijker maakt", stelt Jesse Marynen, de chief print officer van Buroform. "De beleving is helemaal anders dan die van een standaard online drukkerij. Het platform begeleidt je op een heel transparante en overzichtelijke manier doorheen de verschillende drukopties. Bovendien biedt INKOprint.be alleen maar premium producten aan, omdat alles gelinkt is aan Buroform."Jesse Marynen is ervan overtuigd dat deze manier van werken de toekomst is. "Binnen de vijf jaar zal het bestelproces van dergelijke high-endproducten bijna integraal online verlopen. Er is maar één voorwaarde: mensen moeten tijdens dat proces het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt. Dat is de grote sterkte van INKOprint.be. Het is een online gegeven, maar het platform wordt wel ondersteund door een moderne drukkerij waar mensen fysiek aanwezig zijn en klaar staan voor inspiratie en begeleiding.""De letter O in INKO staat voor opportuniteiten", zegt Marynen. "Heel wat opdrachten kunnen we perfect zelf aan. Maar we staan ook open voor wat anderen te bieden hebben. We gaan lokaal op zoek naar partners met een gespecialiseerd aanbod, die moeite hebben om de digitale omschakeling alleen te maken. Door hun producten te koppelen aan ons platform zijn we in staat het premium aanbod uit te breiden én anderen te laten meegenieten van de voordelen. Ook daar staat transparantie trouwens voorop. Via het tussenplatform INKOsmart kunnen partners zelf hun orders opvolgen en verzenden. INKOprint.be hoeft niet enkel iets van Buroform alleen te zijn. Het is de bedoeling dat het verhaal breed gedragen wordt, zodat verschillende drukkerijen hun producten toegankelijker kunnen maken voor de huidige én volgende generatie."Momenteel wordt het online platform klaargemaakt voor de internationale uitrol. De website wordt in drie talen - Nederlands, Frans en Engels - beschikbaar gemaakt. Er wordt ook een Spaanse versie opgezet, die helemaal onafhankelijk zal opereren. "De grote troef van INKOprint.be is dat elke leverancier ter wereld zich aan het platform kan koppelen", zegt Jesse Marynen. "Daarnaast werken we met een Spaanse developer die vaak in zijn thuisland vertoeft. Alleen al daarom was de stap richting Spanje vrij logisch. Bovendien hinkt de Spaanse printsector enorm achterop wat betreft e-commerce. We hebben een aantal drukkerijen in Barcelona bezocht. Je merkt dat daar nog veel mogelijkheden zijn. In Spanje willen we hetzelfde doen als hier: klanten de kans geven om online premium producten te bestellen en lokaal te laten drukken. Voorlopig blijft het wel bij dat ene land. We willen eerst voet aan de grond krijgen in onze bestaande markten. Dat zal hoe dan ook een uitdaging zijn. De concurrentie met pure online drukkerijen en grote spelers blijft iets om rekening mee te houden."