De bewoners van Parijs en Lyon zullen in hun brievenbus geen gedrukte en ongeadresseerde reclame van Carrefour meer aantreffen. Zo'n 35 supermarkten van Carrefour zijn bij die operatie betrokken. De Franse distributiegroep is de grootste producent van folders in Frankrijk - meer dan 900 miljoen exemplaren per jaar - en stopt nu met de productie van de 19 miljoen folders die normaal in Parijs en Lyon verdeeld worden. Volgens Carrefour zou de digitale overstap het in die steden mogelijk maken om duizend ton papier per jaar te besparen. De klanten in Lyon en Parijs kunnen nu de promoties op digitale kanalen bekijken: e-mail, sms, WhatsApp, Facebook, enzovoort. De catalogi zijn ook op YouTube te vinden.

Wie een voorkeur heeft voor de papieren versie, kan de gedrukte reclame van Carrefour nu via de post ontvangen. Bovendien zullen ook bij de ingang van de winkels papieren folders te vinden zijn. "Daar is er immers geen verspilling: de klanten die de folders nemen, maken er direct gebruik van", zegt Élodie Perthuisot, directeur e-commerce, data en digitale transformatie van de groep Carrefour, aan de Franse krant 'Le Parisien'.

Papier besparen

Carrefour streeft twee doelstellingen na: enerzijds vermijden dat gedrukte reclame verspild wordt, en anderzijds de impact van de gedrukte en digitale reclame op de omzet van de supermarkten onderzoeken. Volgens Carrefour wordt veertig procent van de folders weggegooid zonder dat ze gelezen worden. De distributeur geeft wel toe dat de gedrukte reclame doeltreffend is, maar duur. De recente en sterke prijsstijgingen voor alle types van grafisch papier zal de eindklanten er overigens zeker toe aanzetten om hun communicatiemix onder de loep te nemen. Andere grootwarenhuizen in Frankrijk, zoals Super U, zullen allicht volgen, terwijl Franprix en Monoprix al sinds lang gestopt zijn met ongeadresseerde reclame te verspreiden. Sommige Franse steden en gemeenten testen overigens sinds het begin van het jaar een systeem uit waarbij ongeadresseerde reclame alleen verspreid mag worden in brievenbussen met een zelfklever 'Oui Pub'.

Papier blijft van belang in landelijke regio's

Volgens de groep Carrefour zal het nog wel enkele jaren duren vooraleer het papier volledig verdwijnt. De digitale kloof is daar een van de redenen voor. Tijdens de zomer 2021 heeft de groep een test uitgevoerd in een hypermarkt in een dun bevolkte regio. Het was de bedoeling om te achterhalen hoe de klanten zouden reageren op de overstap van gedrukte naar digitale reclame. Volgens Frédéric Preslot, de marketingdirecteur van Carrefour in Frankrijk, leidde dat experiment tot "een daling van de omzet in die winkel". De test is ook in vier Franse steden uitgevoerd en daar bleek de overstap voor drie van de vier vestigingen goed te slagen. Een grote meerderheid zou inderdaad voor de digitale oplossingen gekozen hebben.

Stopt Carrefour ook in België met papieren folders?

Van de 13.000 verkooppunten die Carrefour in de wereld heeft, zullen er 2.000 voor het einde van dit jaar stoppen met gedrukte reclame. Maar hoe is de situatie in België? Grafisch Nieuws stelde die vraag aan Carrefour België. Volgens woordvoerder Siryn Stambouli werden er al tests zoals die in Frankrijk uitgevoerd in de hypermarkten van Strombeek-Bever, Evere en Diest en in de supermarkt van Vilvoorde. "De resultaten zijn boeiend en liggen in de lijn van die in Frankrijk. Dat betekent dat stedelijke gebieden meer open staan voor de digitalisering dan landelijke zones", zegt Stambouli. Momenteel worden er ook nog andere tests uitgevoerd. "In 2022 blijft dat een aandachtspunt. Het is de bedoeling om met de digitalisering voort te gaan en de distributie van papieren folders in stedelijke gebieden geleidelijk stop te zetten. De timing en de snelheid waarmee de digitalisering wordt ingevoerd, liggen nog niet vast." Carrefour België plant dus om de distributie van folders stop te zetten in gebieden waar de klanten het sterkst op de digitale media gericht zijn.

Delhaize lanceert digitaal kassaticket

Een primeur in België: sinds vorige week biedt Delhaize via zijn app de klanten een digitaal kassaticket aan in plaats van een papieren exemplaar. De distributeur schat dat de overgang van een papieren naar een digitaal kassaticket tot 162 ton papier per jaar kan sparen. "Dat stemt overeen met 3.864 bomen of met een CO2-emissie van 148 ton", stelt Delhaize. "Zelfs als niet alle klanten overschakelen, dan nog is de besparing enorm", gaat de distributeur voort. Bij RTL-TVI, waar het initiatief aangekondigd werd, maakte de vergelijking: "Een digitaal kassaticket is goed voor een uitstoot van 5 gram CO2 en een waterverbruik van 3 cl. Een papieren ticket is goed voor 2 gram CO2 en 5 cl water. Milieuorganisaties raden daarom aan om geen kassaticket te vragen, geen digitaal en geen papieren ticket."

Fake news?

Dergelijke aankondigingen zijn pijnlijk voor de grafische sector wanneer je weet dat de Europese papierindustrie een van de bedrijfstakken is die al het sterkst zijn milieu-impact verminderd heeft. De vervuiling door de digitale sector daarentegen heeft een veel grotere impact op het milieu door de uitstoot van broeikasgassen, de chemische vervuiling, de aantasting van de biodiversiteit en de productie van elektronisch afval. Datacenters, die al onze gegevens opslaan, dragen ook bij tot de vervuiling. De bouw van datacenters vergt vervuilende grondstoffen en put de natuurlijke rijkdommen uit. Bovendien geven de servers heel wat warmte af. Dat betekent dat ze gekoeld moeten worden en dat vereist enorm veel water. Papier daarentegen is een hernieuwbare en recycleerbare grondstof en het gebruik ervan draagt bij tot een duurzaam beheer van de bossen en tot de groei ervan. In Europa wordt 72 procent van het papier gerecycleerd, terwijl 93 procent van het gebruikte water gezuiverd weer in het milieu terechtkomt (bron: CEPI). Sinds 1990 heeft de Europese papierindustrie haar CO2-uitstoot met meer dan 48 procent teruggedrongen. In haar boek 'Réparer le futur - Du numérique à l'écologie' stelt Inès Leonarduzzi: "De 800 datacenters die in Californië gevestigd zijn, hebben elk jaar het water van 158.000 olympische zwembaden nodig om te kunnen functioneren." Of één datacenter "verbruikt jaarlijks evenveel water als drie ziekenhuizen".

Meer info over de papierindustrie: Factsheet CEPI

Delhaize lanceert digitaal kassaticket.
De bewoners van Parijs en Lyon zullen in hun brievenbus geen gedrukte en ongeadresseerde reclame van Carrefour meer aantreffen. Zo'n 35 supermarkten van Carrefour zijn bij die operatie betrokken. De Franse distributiegroep is de grootste producent van folders in Frankrijk - meer dan 900 miljoen exemplaren per jaar - en stopt nu met de productie van de 19 miljoen folders die normaal in Parijs en Lyon verdeeld worden. Volgens Carrefour zou de digitale overstap het in die steden mogelijk maken om duizend ton papier per jaar te besparen. De klanten in Lyon en Parijs kunnen nu de promoties op digitale kanalen bekijken: e-mail, sms, WhatsApp, Facebook, enzovoort. De catalogi zijn ook op YouTube te vinden.Wie een voorkeur heeft voor de papieren versie, kan de gedrukte reclame van Carrefour nu via de post ontvangen. Bovendien zullen ook bij de ingang van de winkels papieren folders te vinden zijn. "Daar is er immers geen verspilling: de klanten die de folders nemen, maken er direct gebruik van", zegt Élodie Perthuisot, directeur e-commerce, data en digitale transformatie van de groep Carrefour, aan de Franse krant 'Le Parisien'.Carrefour streeft twee doelstellingen na: enerzijds vermijden dat gedrukte reclame verspild wordt, en anderzijds de impact van de gedrukte en digitale reclame op de omzet van de supermarkten onderzoeken. Volgens Carrefour wordt veertig procent van de folders weggegooid zonder dat ze gelezen worden. De distributeur geeft wel toe dat de gedrukte reclame doeltreffend is, maar duur. De recente en sterke prijsstijgingen voor alle types van grafisch papier zal de eindklanten er overigens zeker toe aanzetten om hun communicatiemix onder de loep te nemen. Andere grootwarenhuizen in Frankrijk, zoals Super U, zullen allicht volgen, terwijl Franprix en Monoprix al sinds lang gestopt zijn met ongeadresseerde reclame te verspreiden. Sommige Franse steden en gemeenten testen overigens sinds het begin van het jaar een systeem uit waarbij ongeadresseerde reclame alleen verspreid mag worden in brievenbussen met een zelfklever 'Oui Pub'.Volgens de groep Carrefour zal het nog wel enkele jaren duren vooraleer het papier volledig verdwijnt. De digitale kloof is daar een van de redenen voor. Tijdens de zomer 2021 heeft de groep een test uitgevoerd in een hypermarkt in een dun bevolkte regio. Het was de bedoeling om te achterhalen hoe de klanten zouden reageren op de overstap van gedrukte naar digitale reclame. Volgens Frédéric Preslot, de marketingdirecteur van Carrefour in Frankrijk, leidde dat experiment tot "een daling van de omzet in die winkel". De test is ook in vier Franse steden uitgevoerd en daar bleek de overstap voor drie van de vier vestigingen goed te slagen. Een grote meerderheid zou inderdaad voor de digitale oplossingen gekozen hebben.Van de 13.000 verkooppunten die Carrefour in de wereld heeft, zullen er 2.000 voor het einde van dit jaar stoppen met gedrukte reclame. Maar hoe is de situatie in België? Grafisch Nieuws stelde die vraag aan Carrefour België. Volgens woordvoerder Siryn Stambouli werden er al tests zoals die in Frankrijk uitgevoerd in de hypermarkten van Strombeek-Bever, Evere en Diest en in de supermarkt van Vilvoorde. "De resultaten zijn boeiend en liggen in de lijn van die in Frankrijk. Dat betekent dat stedelijke gebieden meer open staan voor de digitalisering dan landelijke zones", zegt Stambouli. Momenteel worden er ook nog andere tests uitgevoerd. "In 2022 blijft dat een aandachtspunt. Het is de bedoeling om met de digitalisering voort te gaan en de distributie van papieren folders in stedelijke gebieden geleidelijk stop te zetten. De timing en de snelheid waarmee de digitalisering wordt ingevoerd, liggen nog niet vast." Carrefour België plant dus om de distributie van folders stop te zetten in gebieden waar de klanten het sterkst op de digitale media gericht zijn.