Albelli ging oorspronkelijk van start als Albumprinter, een portal waar consumenten hun fotoboeken online konden samenstellen en laten afdrukken. Na een geldinjectie door investeerders in 2007 richtte het bedrijf de pijlen ook op de groeiende Europese fotoproducten-markt. In 2009 wijzigde de naam in Albelli, waarna het in 2011 door Vistaprint (nu Cimpress) werd ingelijfd.

Ook na de nu aangekondigde verzelfstandiging zal Cimpress, dat zich anders dan Albelli vooral op (klein)zakelijke gebruikers richt en niet op zozeer op consumenten, gebruik blijven maken van de diensten van Albelli op het gebied van fotoproducten. De investeerders van Gilde zien gunstig groeipotentieel voor hun nieuwe aanwinst. Het fonds stak sinds haar oprichting in 1982 al zo'n 3 miljard euro in meer dan 250 bedrijven. Ook de grafische industrie is daarbij geen onbekende sector: zo behoorde de Nederlandse Janssen/Pers diepdrukkerij tot 2003 tot het portfolio en bijvoorbeeld in 2013 leek Gilde nog geïnteresseerd in een overname van Xeikon.