"ClimateCalc ligt in het verlengde van het provinciale milieucharter dat we in 2011 onderschreven hebben," legt Ary Maes uit, directeur nieuwe media en milieuverantwoordelijke bij De Bie. "Het is de bedoeling om een beter zicht te krijgen op de CO-2-emissies van de hele grafische keten, en meer bepaald op onze directe impact, zodat we onze milieuprestatie kunnen verbeteren. Twee jaar geleden, toen ClimateCalc nog in de ontwikkelingsfase zat, zijn we al met dat proces begonnen. We hebben de emissies van het bedrijf over 2011 en 2012 berekend; we werden doorgelicht en nu zijn we gecertificeerd."

De Bie en het zusterbedrijf Stockmans Kalenders - dat ook aan het project ClimateCalc meewerkt - tellen in totaal 47 medewerkers en hebben in 2012 een geconsolideerde omzet van meer dan 10 miljoen euro geboekt. De duurzaamheid is expliciet in de bedrijfsstrategie opgenomen en op dat vlak werden er al belangrijke stappen gezet. Zo is het dak van de onderneming bedekt met 2.800 m² zonnepanelen die 300.000 kW groene energie leveren. "We hebben ook het transport onder de loep genomen," gaat Ary Maes voort. "Voor onze vertegenwoordigers hebben we in nieuwe auto's geïnvesteerd, waaronder een elektrische auto met range extender. En we proberen nu om onze medewerkers bij een groener verplaatsingsbeleid te betrekken. Dat alles vertegenwoordigt echter maar een kleine inspanning in vergelijking met de impact die andere stappen van de grafische keten hebben - en papier blijft nog altijd de grootste impact hebben. Op dat vlak werken we met onze leveranciers samen."

De volgende stap zal erin bestaan om de klanten meer bij de groene strategie te betrekken. "Eind 2011 hadden we al een reeks van seminaries over duurzaamheid georganiseerd. En die hadden behoorlijk wat succes - er waren meer dan 200 klanten op aanwezig. Ook al blijven de klanten in de eerste plaats oog hebben voor de prijs, toch komt er steeds meer aandacht voor het milieu. De boscertificatie is een vraag die geregeld terugkomt - we beschikken overigens over de PEFC- en FSC-labels. Men vraagt ons ook of we een milieucharter hebben, en sommige klanten beginnen vragen over de CO-2-afdruk te stellen. Op termijn willen we die informatie systematisch op de offertes en facturen vermelden."

"Het is niet de bedoeling om een compensatiesysteem aan te bieden, wat een gemakkelijkheidsoplossing is," voegt zaakvoerder Bart De Bie eraan toe, "maar om echte inspanningen te leveren en om tot concrete verminderingen te komen. We hopen dat ClimateCalc als een Europese norm erkend zal worden."

Febelgra meldt dat, na Roularta en De Bie, nog vijf andere grafische bedrijven in België de procedure voor het ClimateCalc-certificaat gestart zijn.

"ClimateCalc ligt in het verlengde van het provinciale milieucharter dat we in 2011 onderschreven hebben," legt Ary Maes uit, directeur nieuwe media en milieuverantwoordelijke bij De Bie. "Het is de bedoeling om een beter zicht te krijgen op de CO-2-emissies van de hele grafische keten, en meer bepaald op onze directe impact, zodat we onze milieuprestatie kunnen verbeteren. Twee jaar geleden, toen ClimateCalc nog in de ontwikkelingsfase zat, zijn we al met dat proces begonnen. We hebben de emissies van het bedrijf over 2011 en 2012 berekend; we werden doorgelicht en nu zijn we gecertificeerd." De Bie en het zusterbedrijf Stockmans Kalenders - dat ook aan het project ClimateCalc meewerkt - tellen in totaal 47 medewerkers en hebben in 2012 een geconsolideerde omzet van meer dan 10 miljoen euro geboekt. De duurzaamheid is expliciet in de bedrijfsstrategie opgenomen en op dat vlak werden er al belangrijke stappen gezet. Zo is het dak van de onderneming bedekt met 2.800 m² zonnepanelen die 300.000 kW groene energie leveren. "We hebben ook het transport onder de loep genomen," gaat Ary Maes voort. "Voor onze vertegenwoordigers hebben we in nieuwe auto's geïnvesteerd, waaronder een elektrische auto met range extender. En we proberen nu om onze medewerkers bij een groener verplaatsingsbeleid te betrekken. Dat alles vertegenwoordigt echter maar een kleine inspanning in vergelijking met de impact die andere stappen van de grafische keten hebben - en papier blijft nog altijd de grootste impact hebben. Op dat vlak werken we met onze leveranciers samen."De volgende stap zal erin bestaan om de klanten meer bij de groene strategie te betrekken. "Eind 2011 hadden we al een reeks van seminaries over duurzaamheid georganiseerd. En die hadden behoorlijk wat succes - er waren meer dan 200 klanten op aanwezig. Ook al blijven de klanten in de eerste plaats oog hebben voor de prijs, toch komt er steeds meer aandacht voor het milieu. De boscertificatie is een vraag die geregeld terugkomt - we beschikken overigens over de PEFC- en FSC-labels. Men vraagt ons ook of we een milieucharter hebben, en sommige klanten beginnen vragen over de CO-2-afdruk te stellen. Op termijn willen we die informatie systematisch op de offertes en facturen vermelden." "Het is niet de bedoeling om een compensatiesysteem aan te bieden, wat een gemakkelijkheidsoplossing is," voegt zaakvoerder Bart De Bie eraan toe, "maar om echte inspanningen te leveren en om tot concrete verminderingen te komen. We hopen dat ClimateCalc als een Europese norm erkend zal worden." Febelgra meldt dat, na Roularta en De Bie, nog vijf andere grafische bedrijven in België de procedure voor het ClimateCalc-certificaat gestart zijn.