De app Clubhouse, die in maart 2020 in Silicon Valley het licht zag, is voor het ogenblik alleen op iOS en op uitnodiging beschikbaar. Dat lijkt echter geen hinderpaal voor dit nieuwe sociale medium dat graag laat horen dat het al 10 miljoen keer gedownload is. De app onderscheidt zich van de klassieke sociale media doordat er alleen vocaal van gedachten gewisseld wordt. Op Clubhouse creëren de gebruikers virtuele en tijdelijke discussiegroepen waarin heel precies omlijnde onderwerpen aan bod komen. Die groepen kunnen privé of openbaar zijn en tot 5.000 deelnemers tellen.

Op Clubhouse draait alles rond gesprekken, rond virtuele ronde-tafels. Er komen geen foto's, video's of berichten bij kijken. Voorlopig is de app alleen op iPhone en iPad beschikbaar. En hoewel we nog altijd met de betaversie van de app te maken hebben, heeft die toch al succes bij bepaalde bekende figuren zoals Mark Zuckerberg, Elon Musk of nog de Franse zakenman Xavier Niel. Zelfs de Belgische (Nederlandstalige) en Nederlandse grafische gemeenschap heeft de app opgemerkt en elke week verzamelen de genodigden zich in 'Print Praat', de discussiegroep die twee gastheren van Print.com en Digitalprinting.be in het leven geroepen hebben.

Het idee om een professionele, virtuele conferentie met de app te houden, kan verleidelijk lijken, maar bedrijven moeten wel beseffen dat er op Clubhouse geen sprake is van vertrouwelijkheid zoals onze collega 'Datanews' onderstreept.

De app Clubhouse, die in maart 2020 in Silicon Valley het licht zag, is voor het ogenblik alleen op iOS en op uitnodiging beschikbaar. Dat lijkt echter geen hinderpaal voor dit nieuwe sociale medium dat graag laat horen dat het al 10 miljoen keer gedownload is. De app onderscheidt zich van de klassieke sociale media doordat er alleen vocaal van gedachten gewisseld wordt. Op Clubhouse creëren de gebruikers virtuele en tijdelijke discussiegroepen waarin heel precies omlijnde onderwerpen aan bod komen. Die groepen kunnen privé of openbaar zijn en tot 5.000 deelnemers tellen.Op Clubhouse draait alles rond gesprekken, rond virtuele ronde-tafels. Er komen geen foto's, video's of berichten bij kijken. Voorlopig is de app alleen op iPhone en iPad beschikbaar. En hoewel we nog altijd met de betaversie van de app te maken hebben, heeft die toch al succes bij bepaalde bekende figuren zoals Mark Zuckerberg, Elon Musk of nog de Franse zakenman Xavier Niel. Zelfs de Belgische (Nederlandstalige) en Nederlandse grafische gemeenschap heeft de app opgemerkt en elke week verzamelen de genodigden zich in 'Print Praat', de discussiegroep die twee gastheren van Print.com en Digitalprinting.be in het leven geroepen hebben. Het idee om een professionele, virtuele conferentie met de app te houden, kan verleidelijk lijken, maar bedrijven moeten wel beseffen dat er op Clubhouse geen sprake is van vertrouwelijkheid zoals onze collega 'Datanews' onderstreept.