Ik herinner mij Steve Jobs' optreden op TV bij de lancering van de iPad en hoe ik toen brandde van verlangen om het toestel te kopen. Gevraagd naar mijn mening over de iPad beweerde ik toen dat dit de meest succesvolle en best verkopende computer aller tijden zou worden. Ik denk daar nog altijd zo over. Nu het ogenblik nadert dat het product in de winkels ligt moet ik beslissen of ik mijn eigen iPad wil kopen. Het antwoord is resoluut positief, maar ik heb op dit ogenblik nog niet uitgemaakt of ik er al onmiddellijk één wil. Ik heb heel wat vroege reviews over het product gelezen van Amerikanen die het toestel al hebben gebruikt en een aantal beperkingen hebben ontdekt. Wellicht houd ik mij aan mijn gebruikelijke benadering van nieuwe technologie en koop ik Versie 1 niet. Ik denk nog altijd dat de iPad van Apple één van die overgangsproducten is die de manier waarop we werken en informatie uitwisselen fundamenteel zal veranderen.

Dit brengt de vraag aan de orde waarvoor de iPad dient en wat hij doet. Volgens mij ligt het genie van Apple precies in het feit dat de iPad een innovatieplatform is dat uitvoert wat de gebruiker, of in werkelijkheid de ontwikkelaars van de applicaties (Apps), wil dat het doet. Daarin verschilt het fundamenteel van E-readers zoals de Amazon Kindle die de voorgangers zijn van de iPad. Deze apparaten werden ontworpen met een welomlijnde functie voor ogen en zijn beperkt tot dat specifiek gebruik. Het iPad-platform daarentegen is een digitale toolbox en en een visualisatiesysteem. Misschien wat overambitieus zie ik er voor mezelf een vervanger in voor mijn laptop en tegelijk een e-reader voor zowel traditionele als elektronische media. Momenteel ervaar ik mijn smartphone als een vervanger voor mijn laptop op korte reizen. Ik lees en beantwoord er mijn e-mail mee, raadpleeg en bewerk er mijn kalender en agenda mee en hij verschaft me een vereenvoudigde toegang tot het web. Uitgaande van de kennis over de mogelijkheden die mijn smartphone biedt, zie ik de iPad als een smartphone op groot formaat met daarbovenop een mogelijkheid om teksten te schrijven. Uit de reviews die ik heb gelezen maak ik op dat om een volwaardige vervanger van de laptop te zijn Versie 1 van de iPad belangrijke functionaliteiten als multi-tasking en een file manager mist, zodat bijvoorbeeld geen attachments kunnen worden meegestuurd met e-mails. Ik verwacht dat enkele van de huidige tekortkomingen zullen verdwijnen uit de eerste update van iPad's operating system, waarschijnlijk later dit jaar.

Sinds de lokale dorpswinkel gesloten is, wende ik er als medialezer het voorbije jaar aan om het zonder krant te stellen. Dat had als gevolg dat ik bijna vijf kilometer ver moest rijden om een krant te kopen. Ik koop nu alleen nog een krant als ik reis en de tijd heb om hem grondig te lezen. De rest van de tijd heb ik de gewoonte aangenomen om mijn nieuws en bijhorende publiciteit online te zoeken, maar ik mis mijn krant. Hier zie ik de iPad als een echt alternatief dat mij zal toelaten een betalend abonnement te nemen op mijn favoriete kranten en tijdschriften en ze via WiFi of mobiele netwerken op mijn iPad aangeleverd te krijgen.

Voor de drukkerij- en uitgeverijsector roept dit de cruciale vraag op of de iPad een ernstige concurrent dan wel een complementaire technologie is. Op sommige terreinen zie ik de iPad concurreren met gedrukte informatie, maar in de meeste gevallen is hij er veeleer een aanvulling op. Hij zal de snelle informatie bij de gebruiker brengen die ze daarna waarschijnlijk zal opvolgen met informatie op print. Voor uitgevers is de iPad een echte opportuniteit om het internetaanbod met gepubliceerde informatie te verruimen. Dat zal in sommige gevallen ten koste gaan van gedrukte informatie. Een niche waar, naar ik meen, de impact voelbaar zal zijn, zijn de educatieve uitgaven. Daar zullen uiteindelijk instrumenten als de iPad de tekstboeken vervangen. Dat zal echter een fundamentele verandering vereisen van de manier waarop educatieve uitgevers samenwerken met scholen en universiteiten aangezien nieuwsoortige digitale informatiecontracten zullen moeten worden onderhandeld.

Ik zie dat de iPad onontgonnen terrein zal openen voor print in multi-channel communicatietoepassingen waarbij verschillende vormen van informatietoelevering met elkaar gelinkt worden. Zo kunnen technieken als QR (Quick Response) codes worden toegepast. Van zodra de iPad met een ingebouwde camera is uitgerust, kunnen gedrukte QR codes gebruikt worden in kranten, tijdschriften en catalogen, die automatisch online linken in de iPad tot stand brengen naar relevante informatie en zo het bereik van het gedrukte materiaal uitbreidt.

Wat naar mijn mening belangrijk is bij het inschatten van de impact die de iPad zal hebben is zijn formaat en gewicht en zijn operationele troeven als een kleurenscherm van uitzonderlijke kwaliteit en zijn groot langetermijngeheugen. Hij is geen vervanger voor de desk top computers en is niet gepercipieerd als een creatief toestel voor applicaties als Adobe InDesign en Photoshop of voor webontwerp. Ik zie hem wel uitgroeien tot het standaardtoestel waarmee de media geraadpleegd worden. Ik waardeer het dat andere computerfabrikanten ook toestellen van het pad type uitbrengen maar ik geloof dat ze niet de impact van de iPad zullen hebben. Dat komt omdat Apple zijn producten met een nieuw concept schitterend weet te vermarkten en de volledige controle over de verspreiding van content en applicaties in handen houdt via zijn online shop iTunes Store.

Van zodra ik de kans heb gehad om met een iPad te werken zal ik er misschien een ander stuk over schrijven.

Ik herinner mij Steve Jobs' optreden op TV bij de lancering van de iPad en hoe ik toen brandde van verlangen om het toestel te kopen. Gevraagd naar mijn mening over de iPad beweerde ik toen dat dit de meest succesvolle en best verkopende computer aller tijden zou worden. Ik denk daar nog altijd zo over. Nu het ogenblik nadert dat het product in de winkels ligt moet ik beslissen of ik mijn eigen iPad wil kopen. Het antwoord is resoluut positief, maar ik heb op dit ogenblik nog niet uitgemaakt of ik er al onmiddellijk één wil. Ik heb heel wat vroege reviews over het product gelezen van Amerikanen die het toestel al hebben gebruikt en een aantal beperkingen hebben ontdekt. Wellicht houd ik mij aan mijn gebruikelijke benadering van nieuwe technologie en koop ik Versie 1 niet. Ik denk nog altijd dat de iPad van Apple één van die overgangsproducten is die de manier waarop we werken en informatie uitwisselen fundamenteel zal veranderen. Dit brengt de vraag aan de orde waarvoor de iPad dient en wat hij doet. Volgens mij ligt het genie van Apple precies in het feit dat de iPad een innovatieplatform is dat uitvoert wat de gebruiker, of in werkelijkheid de ontwikkelaars van de applicaties (Apps), wil dat het doet. Daarin verschilt het fundamenteel van E-readers zoals de Amazon Kindle die de voorgangers zijn van de iPad. Deze apparaten werden ontworpen met een welomlijnde functie voor ogen en zijn beperkt tot dat specifiek gebruik. Het iPad-platform daarentegen is een digitale toolbox en en een visualisatiesysteem. Misschien wat overambitieus zie ik er voor mezelf een vervanger in voor mijn laptop en tegelijk een e-reader voor zowel traditionele als elektronische media. Momenteel ervaar ik mijn smartphone als een vervanger voor mijn laptop op korte reizen. Ik lees en beantwoord er mijn e-mail mee, raadpleeg en bewerk er mijn kalender en agenda mee en hij verschaft me een vereenvoudigde toegang tot het web. Uitgaande van de kennis over de mogelijkheden die mijn smartphone biedt, zie ik de iPad als een smartphone op groot formaat met daarbovenop een mogelijkheid om teksten te schrijven. Uit de reviews die ik heb gelezen maak ik op dat om een volwaardige vervanger van de laptop te zijn Versie 1 van de iPad belangrijke functionaliteiten als multi-tasking en een file manager mist, zodat bijvoorbeeld geen attachments kunnen worden meegestuurd met e-mails. Ik verwacht dat enkele van de huidige tekortkomingen zullen verdwijnen uit de eerste update van iPad's operating system, waarschijnlijk later dit jaar.Sinds de lokale dorpswinkel gesloten is, wende ik er als medialezer het voorbije jaar aan om het zonder krant te stellen. Dat had als gevolg dat ik bijna vijf kilometer ver moest rijden om een krant te kopen. Ik koop nu alleen nog een krant als ik reis en de tijd heb om hem grondig te lezen. De rest van de tijd heb ik de gewoonte aangenomen om mijn nieuws en bijhorende publiciteit online te zoeken, maar ik mis mijn krant. Hier zie ik de iPad als een echt alternatief dat mij zal toelaten een betalend abonnement te nemen op mijn favoriete kranten en tijdschriften en ze via WiFi of mobiele netwerken op mijn iPad aangeleverd te krijgen. Voor de drukkerij- en uitgeverijsector roept dit de cruciale vraag op of de iPad een ernstige concurrent dan wel een complementaire technologie is. Op sommige terreinen zie ik de iPad concurreren met gedrukte informatie, maar in de meeste gevallen is hij er veeleer een aanvulling op. Hij zal de snelle informatie bij de gebruiker brengen die ze daarna waarschijnlijk zal opvolgen met informatie op print. Voor uitgevers is de iPad een echte opportuniteit om het internetaanbod met gepubliceerde informatie te verruimen. Dat zal in sommige gevallen ten koste gaan van gedrukte informatie. Een niche waar, naar ik meen, de impact voelbaar zal zijn, zijn de educatieve uitgaven. Daar zullen uiteindelijk instrumenten als de iPad de tekstboeken vervangen. Dat zal echter een fundamentele verandering vereisen van de manier waarop educatieve uitgevers samenwerken met scholen en universiteiten aangezien nieuwsoortige digitale informatiecontracten zullen moeten worden onderhandeld. Ik zie dat de iPad onontgonnen terrein zal openen voor print in multi-channel communicatietoepassingen waarbij verschillende vormen van informatietoelevering met elkaar gelinkt worden. Zo kunnen technieken als QR (Quick Response) codes worden toegepast. Van zodra de iPad met een ingebouwde camera is uitgerust, kunnen gedrukte QR codes gebruikt worden in kranten, tijdschriften en catalogen, die automatisch online linken in de iPad tot stand brengen naar relevante informatie en zo het bereik van het gedrukte materiaal uitbreidt. Wat naar mijn mening belangrijk is bij het inschatten van de impact die de iPad zal hebben is zijn formaat en gewicht en zijn operationele troeven als een kleurenscherm van uitzonderlijke kwaliteit en zijn groot langetermijngeheugen. Hij is geen vervanger voor de desk top computers en is niet gepercipieerd als een creatief toestel voor applicaties als Adobe InDesign en Photoshop of voor webontwerp. Ik zie hem wel uitgroeien tot het standaardtoestel waarmee de media geraadpleegd worden. Ik waardeer het dat andere computerfabrikanten ook toestellen van het pad type uitbrengen maar ik geloof dat ze niet de impact van de iPad zullen hebben. Dat komt omdat Apple zijn producten met een nieuw concept schitterend weet te vermarkten en de volledige controle over de verspreiding van content en applicaties in handen houdt via zijn online shop iTunes Store.Van zodra ik de kans heb gehad om met een iPad te werken zal ik er misschien een ander stuk over schrijven.