De interactieve en virtuele hackathon - omwille van corona was dit geen fysiek evenement - werd vorige week maandag en dinsdag georganiseerd. Het puik initiatief van het VIGC werd strak georchestreerd door Ernst & Young dat zich in hackathons heeft gespecialiseerd. Als samenwerkingsplatform werd Microsoft Teams gebruikt, het jureringsplatform was een eigen streamingplatform van Ernst & Young. De winnaars werden bekendgemaakt tijdens het virtuele 'Het Congres' van het VIGC vorige donderdag.

In een hackathon is het de bedoeling om met een innovatieve oplossing of een innovatief zakenmodel naar buiten te komen. De tijd die je ervoor krijgt is beperkt. Het eindpunt is een pitch waarop de deelnemers (in dit geval 13 teams) hun prototypes aan een jury voorstellen.

De winnende project is 'Smiles van Interaction Design - LUCA School of Arts. 'Smiles gebruikt digitale content van de smartphone voor de inhoud van gedrukte boekproducten. In het geval van 'Smiles worden foto's van lachende gezichten op de smartphone via 'smile detection' software gedetecteerd. Deze herinneringen worden in een gepersonaliseerd boek verzameld samen met al de inhoud die de betrokkene aan het lachen bracht.

De tweede plaats is voor Print Quality Map. Dit is een oplossing die kwaliteitsproblemen in de druk visualiseert op een scherm op een manier zoals een weerkaart bijvoorbeeld onweers- of warmtegebieden weergeeft. De 'heatmaps' op het scherm worden gegeneerd door cloud gebaseerde algoritmen die gebruik maken van de data van persinspectiesystemen. Print Quality Map werd ingediend door een team van Esko/AVT.

De derde plaats gaat naar Textiveroo. Textiveroo is een oplossing voor automatische tekst-extractie. De tekst wordt gehaald uit bestaande artwork bestanden van verpakkingen voor publicatie op online webportals of het stroomlijnen van vertaalprocessen. Aan het project werkten teamleden mee van DSN Artwork Systems; Conics en Hybrid Software.

De volgende grafische hackathon staat gepland voor 11 en 12 oktober volgend jaar.

De interactieve en virtuele hackathon - omwille van corona was dit geen fysiek evenement - werd vorige week maandag en dinsdag georganiseerd. Het puik initiatief van het VIGC werd strak georchestreerd door Ernst & Young dat zich in hackathons heeft gespecialiseerd. Als samenwerkingsplatform werd Microsoft Teams gebruikt, het jureringsplatform was een eigen streamingplatform van Ernst & Young. De winnaars werden bekendgemaakt tijdens het virtuele 'Het Congres' van het VIGC vorige donderdag.In een hackathon is het de bedoeling om met een innovatieve oplossing of een innovatief zakenmodel naar buiten te komen. De tijd die je ervoor krijgt is beperkt. Het eindpunt is een pitch waarop de deelnemers (in dit geval 13 teams) hun prototypes aan een jury voorstellen.De winnende project is 'Smiles van Interaction Design - LUCA School of Arts. 'Smiles gebruikt digitale content van de smartphone voor de inhoud van gedrukte boekproducten. In het geval van 'Smiles worden foto's van lachende gezichten op de smartphone via 'smile detection' software gedetecteerd. Deze herinneringen worden in een gepersonaliseerd boek verzameld samen met al de inhoud die de betrokkene aan het lachen bracht.De tweede plaats is voor Print Quality Map. Dit is een oplossing die kwaliteitsproblemen in de druk visualiseert op een scherm op een manier zoals een weerkaart bijvoorbeeld onweers- of warmtegebieden weergeeft. De 'heatmaps' op het scherm worden gegeneerd door cloud gebaseerde algoritmen die gebruik maken van de data van persinspectiesystemen. Print Quality Map werd ingediend door een team van Esko/AVT.De derde plaats gaat naar Textiveroo. Textiveroo is een oplossing voor automatische tekst-extractie. De tekst wordt gehaald uit bestaande artwork bestanden van verpakkingen voor publicatie op online webportals of het stroomlijnen van vertaalprocessen. Aan het project werkten teamleden mee van DSN Artwork Systems; Conics en Hybrid Software.De volgende grafische hackathon staat gepland voor 11 en 12 oktober volgend jaar.