Voor 2013 is al gerekend op 400 miljoen Deense Kronen (ruim 53 miljoen Euro) aan overheidsinkomsten uit deze belastingpost. Maar de Europese Commissie heeft haar beslissing over de maatregel onlangs uitgesteld en om verdere toelichting gevraagd. Deense drukkerijen en reclamedistributiebedrijven maken bezwaar, omdat de maatregel de concurrentie verstoort tussen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen (met redactionele inhoud): die laatste categorie wordt namelijk niet belast.

De Deense heatset-drukkerij Stibo Graphic ondernam in maart alvast actie tegen de dreigende kostenverhoging door zich te certificeren voor het EU Ecolabel. Volgens Stibo wil de regering 4 Deense Kronen (0,53 Euro) per kilo reclamedrukwerk vragen, maar voor EU Ecolabel-gecertificeerd reclamedrukwerk wordt dat bedrag gehalveerd.

Het is overigens de vraag of de maatregel langdurig geld zal opleveren: recent onderzoek van de Copenhagen Business School voorziet namelijk dat ongeadresseerd reclamedrukwerk toch snel zal verdwijnen. Nu al is 28 procent van de Deense brievenbussen voorzien van een "Reklamer nej tak" weigersticker en in 2015 zal dat 40 procent zijn.

Voor 2013 is al gerekend op 400 miljoen Deense Kronen (ruim 53 miljoen Euro) aan overheidsinkomsten uit deze belastingpost. Maar de Europese Commissie heeft haar beslissing over de maatregel onlangs uitgesteld en om verdere toelichting gevraagd. Deense drukkerijen en reclamedistributiebedrijven maken bezwaar, omdat de maatregel de concurrentie verstoort tussen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen (met redactionele inhoud): die laatste categorie wordt namelijk niet belast. De Deense heatset-drukkerij Stibo Graphic ondernam in maart alvast actie tegen de dreigende kostenverhoging door zich te certificeren voor het EU Ecolabel. Volgens Stibo wil de regering 4 Deense Kronen (0,53 Euro) per kilo reclamedrukwerk vragen, maar voor EU Ecolabel-gecertificeerd reclamedrukwerk wordt dat bedrag gehalveerd.Het is overigens de vraag of de maatregel langdurig geld zal opleveren: recent onderzoek van de Copenhagen Business School voorziet namelijk dat ongeadresseerd reclamedrukwerk toch snel zal verdwijnen. Nu al is 28 procent van de Deense brievenbussen voorzien van een "Reklamer nej tak" weigersticker en in 2015 zal dat 40 procent zijn.