'Is print dood? Ricoh lijkt dat nu ook te vinden', schreef bijvoorbeeld de Bloomberg-verslaggever op basis van een presentatie van de vooruitzichten voor de middellange termijn door Jake Yamashita, ceo van Ricoh. Het bedrijf verwacht voor het kantoorsegment dat in 2025 zowel de verkoopcijfers als de winst uit digitale dienstverlening daar groter zijn dan die uit het printen. Dat is het gevolg van onder andere de door corona veranderde marktomstandigheden en de technologische ontwikkelingen.

Maar print, zeker ook in de grafische industrie, blijft wel degelijk een belangrijk onderdeel van de activiteiten, zoals ook Ricoh Europe direct verklaarde: "We blijven investeren in print. Het belang van print voor Ricoh wordt nog onderstreept door bijvoorbeeld de recente aankondiging van onze revolutionaire B2-formaat inkjetpers (foto)." In de presentatie van Yamashita wordt de 'versnelling van offset naar digitaal printen' specifiek genoemd als onderdeel van de strategie om in 2022 weer 100 miljard Yen (770 miljoen euro) winst te maken en in 2025 zelfs weer 150 miljard Yen (1,16 miljard euro), tegen een verlies van 49 miljard Yen (380 miljoen euro) in 2020.

'Is print dood? Ricoh lijkt dat nu ook te vinden', schreef bijvoorbeeld de Bloomberg-verslaggever op basis van een presentatie van de vooruitzichten voor de middellange termijn door Jake Yamashita, ceo van Ricoh. Het bedrijf verwacht voor het kantoorsegment dat in 2025 zowel de verkoopcijfers als de winst uit digitale dienstverlening daar groter zijn dan die uit het printen. Dat is het gevolg van onder andere de door corona veranderde marktomstandigheden en de technologische ontwikkelingen.Maar print, zeker ook in de grafische industrie, blijft wel degelijk een belangrijk onderdeel van de activiteiten, zoals ook Ricoh Europe direct verklaarde: "We blijven investeren in print. Het belang van print voor Ricoh wordt nog onderstreept door bijvoorbeeld de recente aankondiging van onze revolutionaire B2-formaat inkjetpers (foto)." In de presentatie van Yamashita wordt de 'versnelling van offset naar digitaal printen' specifiek genoemd als onderdeel van de strategie om in 2022 weer 100 miljard Yen (770 miljoen euro) winst te maken en in 2025 zelfs weer 150 miljard Yen (1,16 miljard euro), tegen een verlies van 49 miljard Yen (380 miljoen euro) in 2020.