Dravik - een initiatief van Nederlandse oorsprong - richt zich tot de kleine drukkerijen en stelt hen een vorm van samenwerking voor waarin ze hun aankooppolitiek gedeeltelijk samen kunnen beheren, kennis kunnen uitwisselen, of nog bepaalde gemeenschappelijke instrumenten kunnen ontwikkelen. Het gaat echter niet om een structurele toenadering: de leden van het collectief blijven onafhankelijk. In Nederland waar verschillende dergelijke collectieven bestaan, groepeert Dravik een vijftigtal drukkerijen.

Dravik, dat begin dit jaar in België is komen prospecteren, stelde in juni zijn zes eerste Belgische leden voor: Bolton (Aalst), De Mol (Sint-Genesius-Rode), Gillis (Anderlecht), Grafische Groep Matthys (Turnhout), Van Dingenen (Laakdal) en Vanoverbeke (Vichte). Sindsdien zijn er nog acht drukkerijen bijgekomen: Alfa Print (Kruibeke), Atalanta (Roeselare), Drukatelier Tanghe (Izegem), Flitsgrafiek (Wuustwezel), Varoprint (Zellik), Wilda (Beveren), Wilmart-Gilles en de Jonge (twee zusterbedrijven in Grimbergen). Twee andere bedrijven zouden op het punt staan om lid te worden.

Dravik had zich tot doel gesteld om een 20 à 30 partners in België te verzamelen. "In enkele maanden hebben we al een grote weg afgelegd. Ik vertrouw erop dat we onze doelstellingen zullen halen," verklaart Nico Sleeckx die nu de Belgische afdeling leidt. Nico Sleeckx, een onafhankelijke consultant, heeft een lange ervaring in de grafische sector, die hij meer bepaald bij Kodak opgedaan heeft. De volgende doelstelling van het collectief: de eerste leden in Franstalig België aantrekken.