Voor de achtste 'Global Trends'-online-enquête werden dit voorjaar meer dan 500 senior besluitvormers van printserviceproviders en machinefabrikanten/leveranciers wereldwijd bevraagd. De enquête werd in opdracht van Drupa uitgevoerd door Printfuture (VK) en Wissler & Partner (Zwitserland).

Europa is somber door de oorlog

De resultaten van de enquête laten een sector zien die gemiddeld, wereldwijd, iets meer vertrouwen heeft in de toekomst dan bij de laatste enquête in 2019, vóór de pandemie. De verpakkingsmarkt is het sterkst, maar de commerciële, uitgeverij- en functionele markten verwachten allemaal tekenen van herstel in 2023. Regionaal variëren de vertrouwensniveaus, Azië en Zuid-Amerika verwachten bijvoorbeeld een betere handel in 2023, terwijl Europa somber is gezien de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de gevolgen daarvan.

De investeringen daalden onvermijdelijk in de afgelopen twee jaar, maar zowel drukkers als leveranciers melden sterke plannen voor kapitaaluitgaven. "Printers en leveranciers weten dat ze moeten innoveren om op de langere termijn succesvol te zijn. De schokken van de afgelopen twee jaar zorgden voor een terugval in investeringen, maar het onderzoek geeft aan dat de industrie verwacht dat het herstel in 2023 begint. Alle regio's en markten voorspellen hogere investeringen in het komende jaar", stelt Sabine Geldermann, director Print Technologies bij Messe Düsseldorf.

Nieuwe persen en afwerkingsapparatuur

Analyse van het printvolume in 2022 per perstype laat een aanhoudende daling zien in vellenoffset bij commerciële drukkerijen, gekoppeld aan stijgingen bij verpakkingsdrukkers. De flexo-volumes blijven toenemen voor verpakkingsprinters, terwijl alle markten hogere volumes rapporteren bij het gebruik van digitale tonerpersen (losse vellen in kleur). Bij digitale inkjet (rolinvoer in kleur) zien we de volumes groeien bij de commerciële drukkers en de verpakkingssector.

Ondanks de daling van het volume van vellenoffset in de commerciële markten, wordt dit volgens de enquête in 2023 het meest populaire perstype voor investeringen in alle markten, behalve in de verpakkingsmarkt, waar flexo de leiding heeft, gevolgd door vellenoffset. Digitale tonerpersen (losse vellen in kleur) wordt het op één na populairste doelwit voor alle andere markten. Afwerkingsapparatuur is het tweede meest populaire investeringsdoel na nieuwe persen.

Doorbraak van Web-to-Print

Uit de enquête blijkt ook de doorbraak van de Web-to-Print technologie in de laatste twee jaar. Terwijl de onderzoekers tussen 2014 en 2019 vrijwel geen toename van het W2P-aandeel in de omzet zagen is er wereldwijd sinds 2019 een stijging van 17 procent van de omzet naar 26 procent en deze stijging zet zich door in alle markten.

Socio-economische druk heeft een grote impact over de hele wereld, hoewel de invloed tussen de regio's verschilt. Zo geeft 62 procent van de drukkers in Azië aan dat pandemieën de grootste bedreiging vormen, terwijl dit in Europa door 51 procent werd aangeduid. En terwijl 32 procent van de Europese drukkers fysieke oorlogen aanstipt, werd dit door slechts zes procent van de drukkers in Zuid- en Midden-Amerika vermeld. In plaats daarvan ziet 58 procent van hen een dreigende economische recessie.

Voor de achtste 'Global Trends'-online-enquête werden dit voorjaar meer dan 500 senior besluitvormers van printserviceproviders en machinefabrikanten/leveranciers wereldwijd bevraagd. De enquête werd in opdracht van Drupa uitgevoerd door Printfuture (VK) en Wissler & Partner (Zwitserland).De resultaten van de enquête laten een sector zien die gemiddeld, wereldwijd, iets meer vertrouwen heeft in de toekomst dan bij de laatste enquête in 2019, vóór de pandemie. De verpakkingsmarkt is het sterkst, maar de commerciële, uitgeverij- en functionele markten verwachten allemaal tekenen van herstel in 2023. Regionaal variëren de vertrouwensniveaus, Azië en Zuid-Amerika verwachten bijvoorbeeld een betere handel in 2023, terwijl Europa somber is gezien de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de gevolgen daarvan.De investeringen daalden onvermijdelijk in de afgelopen twee jaar, maar zowel drukkers als leveranciers melden sterke plannen voor kapitaaluitgaven. "Printers en leveranciers weten dat ze moeten innoveren om op de langere termijn succesvol te zijn. De schokken van de afgelopen twee jaar zorgden voor een terugval in investeringen, maar het onderzoek geeft aan dat de industrie verwacht dat het herstel in 2023 begint. Alle regio's en markten voorspellen hogere investeringen in het komende jaar", stelt Sabine Geldermann, director Print Technologies bij Messe Düsseldorf.Analyse van het printvolume in 2022 per perstype laat een aanhoudende daling zien in vellenoffset bij commerciële drukkerijen, gekoppeld aan stijgingen bij verpakkingsdrukkers. De flexo-volumes blijven toenemen voor verpakkingsprinters, terwijl alle markten hogere volumes rapporteren bij het gebruik van digitale tonerpersen (losse vellen in kleur). Bij digitale inkjet (rolinvoer in kleur) zien we de volumes groeien bij de commerciële drukkers en de verpakkingssector.Ondanks de daling van het volume van vellenoffset in de commerciële markten, wordt dit volgens de enquête in 2023 het meest populaire perstype voor investeringen in alle markten, behalve in de verpakkingsmarkt, waar flexo de leiding heeft, gevolgd door vellenoffset. Digitale tonerpersen (losse vellen in kleur) wordt het op één na populairste doelwit voor alle andere markten. Afwerkingsapparatuur is het tweede meest populaire investeringsdoel na nieuwe persen.Uit de enquête blijkt ook de doorbraak van de Web-to-Print technologie in de laatste twee jaar. Terwijl de onderzoekers tussen 2014 en 2019 vrijwel geen toename van het W2P-aandeel in de omzet zagen is er wereldwijd sinds 2019 een stijging van 17 procent van de omzet naar 26 procent en deze stijging zet zich door in alle markten.Socio-economische druk heeft een grote impact over de hele wereld, hoewel de invloed tussen de regio's verschilt. Zo geeft 62 procent van de drukkers in Azië aan dat pandemieën de grootste bedreiging vormen, terwijl dit in Europa door 51 procent werd aangeduid. En terwijl 32 procent van de Europese drukkers fysieke oorlogen aanstipt, werd dit door slechts zes procent van de drukkers in Zuid- en Midden-Amerika vermeld. In plaats daarvan ziet 58 procent van hen een dreigende economische recessie.