De winsten staan sterker onder druk: 45% rapporteert dalende winsten, en slechts 35% boekte hogere winsten. Dat blijkt uit onderzoek door de Duitse brancheorganisatie BVDM, die bovendien vaststelt: "Hoe groter de bedrijven waren, hoe negatiever de ontwikkeling was."

Uitzonderingen op de negatieve trend waren er ook: er was sprake van een bovengemiddelde omzetgroei in verpakking, etiketten en grootformaatafdrukken. In dat laatste segment zagen bedrijven ook de winst toenemen.

Bedrijven noteerden in 2018 sterke kostenstijgingen: negen van de tien bedrijven (93%) hadden te maken met duurder papier. Acht van de tien bedrijven (78%) kampen met toenemende transportkosten. De stijgende leveranciersprijzen worden ook in 2019 als een van de grootste bedrijfsrisico's beschouwd. Vanwege de aanhoudende concurrentiedruk kunnen veel bedrijven deze verhogingen niet doorberekenen aan hun klanten, constateert de BVDM.

Toch blijft een overgrote meerderheid van de grafische bedrijven onverminderd van plan dit jaar te investeren. Software gaat daarbij aan kop: 43% van de bedrijven is van plan daar meer geld aan uit te geven en voor 50% van de bedrijven blijven de uitgaven hier op het niveau van 2018.

De winsten staan sterker onder druk: 45% rapporteert dalende winsten, en slechts 35% boekte hogere winsten. Dat blijkt uit onderzoek door de Duitse brancheorganisatie BVDM, die bovendien vaststelt: "Hoe groter de bedrijven waren, hoe negatiever de ontwikkeling was."Uitzonderingen op de negatieve trend waren er ook: er was sprake van een bovengemiddelde omzetgroei in verpakking, etiketten en grootformaatafdrukken. In dat laatste segment zagen bedrijven ook de winst toenemen.Bedrijven noteerden in 2018 sterke kostenstijgingen: negen van de tien bedrijven (93%) hadden te maken met duurder papier. Acht van de tien bedrijven (78%) kampen met toenemende transportkosten. De stijgende leveranciersprijzen worden ook in 2019 als een van de grootste bedrijfsrisico's beschouwd. Vanwege de aanhoudende concurrentiedruk kunnen veel bedrijven deze verhogingen niet doorberekenen aan hun klanten, constateert de BVDM.Toch blijft een overgrote meerderheid van de grafische bedrijven onverminderd van plan dit jaar te investeren. Software gaat daarbij aan kop: 43% van de bedrijven is van plan daar meer geld aan uit te geven en voor 50% van de bedrijven blijven de uitgaven hier op het niveau van 2018.