Aurélien Dehon en François De Gheselle zijn verslingerd aan hun regio, het gebied rond Thuin. Vanuit die liefde zijn ze op 1 december 2022 met AFISO gestart, een webshop die affiches aanbiedt met Belgische monumenten, sites en plekken als onderwerp. De regio van Thuin komt als eerste aan de beurt. De affiches die zich door een grafische vintagestijl kenmerken, mikken op een lokaal publiek. Ze worden in een beperkte oplage digitaal gedrukt door Lebrun Communication in Beaumont. Voor het grafische ontwerp van de affiches doen de twee starters een beroep op twee tekenaars uit hun kennissenkring. De affiches hebben een formaat van 30 x 40 cm en worden op een mat gestreken papier van 250 g/m² gedrukt. "Het idee is om mensen uit de regio hoogwaardige affiches over het lokale patrimonium aan te bieden die ze in hun woonkamer kunnen ophangen", legt Aurélien Dehon uit. De twee ondernemers (beide 24) hebben een veeleer ongewoon profiel. Aurélien Dehon is kinesist en François De Gheselle heeft een master in bedrijfsbeheer. "We komen niet uit de sector, maar we zijn gepassioneerd door het ondernemerschap", zegt Aurélien.

Beperkte serie

De eerste collectie bestaat uit drie affiches die in een grafische vintagestijl de abdij van Aulne, de 'Distillerie de Biercée' en het belfort van Thuin tonen. Elke affiche werd op 50 exemplaren gedrukt - 150 in totaal dus. Meer dan de helft van de productie is al verkocht. Zodra de voorraad op is, worden de affiches uit de handel genomen. "We hebben geopteerd voor het concept van een collectie in een beperkte oplage om het product een uniek karakter te bezorgen", zegt Aurélien. Elke affiche is overigens genummerd.

De twee starters willen elke maand een nieuwe collectie aanbieden die de aandacht op een regio van het Belgische patrimonium vestigt. Vandaag, maandag 9 januari, wordt er overigens een nieuwe collectie op afiso.store aangeboden. Om het aanbod op de website uit te breiden, biedt AFISO ook nieuwe affiches aan die permanent beschikbaar zijn.

In de eerste collectie van drie affiches, die in een beperkte oplage verschijnen, staat de regio van Thuin centraal.

Grafische producten die met hun tijd mee zijn

"In het begin maakten we ons meer zorgen over de kostenstijgingen dan over de vraag of we wel met de tijd mee waren", zegt Aurélien. "We hebben voor een tastbaar en hoogwaardig product gekozen en we willen bij de papieren affiche blijven. We hebben niets gemeen met de reclameproducten voor de grootdistributie die overigens door de digitale reclame verdwijnen. Onze affiches zijn een decoratief product dat je in je woning kunt ophangen." Aurélien en François willen de affiches niet alleen via de website verkopen, maar ook via boekenwinkels en toeristische diensten in de regio.

L'Affiche belge: een andere concurrent

In ons land is het idee om affiches over het patrimonium uit te brengen niet erg verspreid. In 2020, in volle lockdown, hadden twee jonge infografici uit Charleroi, Antoine Walraevens en François Lambrechts, al een vergelijkbaar concept gelanceerd. Het gaat om 'L'Affiche belge' dat de mooiste landschappen en monumenten van België in een tegelijk moderne en vintage stijl weergeeft. In tegenstelling tot AFISO komt heel België aan bod met naast afbeeldingen van Waalse en Vlaamse steden, ook afbeeldingen van Brussel, van de Belgische folklore en van lokale specialiteiten. Elke maand wordt de collectie met nieuwe affiches uitgebreid. Ze zijn verkrijgbaar in twee formaten: 50 x 70 cm en 30 x 40 cm voor de bestsellers. L'Affiche belge biedt eveneens ansichtkaarten, kalenders en koelkastmagneetjes aan.

Elke maand wordt de collectie van L'Affiche belge met nieuwe affiches uitgebreid.
Aurélien Dehon en François De Gheselle zijn verslingerd aan hun regio, het gebied rond Thuin. Vanuit die liefde zijn ze op 1 december 2022 met AFISO gestart, een webshop die affiches aanbiedt met Belgische monumenten, sites en plekken als onderwerp. De regio van Thuin komt als eerste aan de beurt. De affiches die zich door een grafische vintagestijl kenmerken, mikken op een lokaal publiek. Ze worden in een beperkte oplage digitaal gedrukt door Lebrun Communication in Beaumont. Voor het grafische ontwerp van de affiches doen de twee starters een beroep op twee tekenaars uit hun kennissenkring. De affiches hebben een formaat van 30 x 40 cm en worden op een mat gestreken papier van 250 g/m² gedrukt. "Het idee is om mensen uit de regio hoogwaardige affiches over het lokale patrimonium aan te bieden die ze in hun woonkamer kunnen ophangen", legt Aurélien Dehon uit. De twee ondernemers (beide 24) hebben een veeleer ongewoon profiel. Aurélien Dehon is kinesist en François De Gheselle heeft een master in bedrijfsbeheer. "We komen niet uit de sector, maar we zijn gepassioneerd door het ondernemerschap", zegt Aurélien.De eerste collectie bestaat uit drie affiches die in een grafische vintagestijl de abdij van Aulne, de 'Distillerie de Biercée' en het belfort van Thuin tonen. Elke affiche werd op 50 exemplaren gedrukt - 150 in totaal dus. Meer dan de helft van de productie is al verkocht. Zodra de voorraad op is, worden de affiches uit de handel genomen. "We hebben geopteerd voor het concept van een collectie in een beperkte oplage om het product een uniek karakter te bezorgen", zegt Aurélien. Elke affiche is overigens genummerd.De twee starters willen elke maand een nieuwe collectie aanbieden die de aandacht op een regio van het Belgische patrimonium vestigt. Vandaag, maandag 9 januari, wordt er overigens een nieuwe collectie op afiso.store aangeboden. Om het aanbod op de website uit te breiden, biedt AFISO ook nieuwe affiches aan die permanent beschikbaar zijn."In het begin maakten we ons meer zorgen over de kostenstijgingen dan over de vraag of we wel met de tijd mee waren", zegt Aurélien. "We hebben voor een tastbaar en hoogwaardig product gekozen en we willen bij de papieren affiche blijven. We hebben niets gemeen met de reclameproducten voor de grootdistributie die overigens door de digitale reclame verdwijnen. Onze affiches zijn een decoratief product dat je in je woning kunt ophangen." Aurélien en François willen de affiches niet alleen via de website verkopen, maar ook via boekenwinkels en toeristische diensten in de regio.In ons land is het idee om affiches over het patrimonium uit te brengen niet erg verspreid. In 2020, in volle lockdown, hadden twee jonge infografici uit Charleroi, Antoine Walraevens en François Lambrechts, al een vergelijkbaar concept gelanceerd. Het gaat om 'L'Affiche belge' dat de mooiste landschappen en monumenten van België in een tegelijk moderne en vintage stijl weergeeft. In tegenstelling tot AFISO komt heel België aan bod met naast afbeeldingen van Waalse en Vlaamse steden, ook afbeeldingen van Brussel, van de Belgische folklore en van lokale specialiteiten. Elke maand wordt de collectie met nieuwe affiches uitgebreid. Ze zijn verkrijgbaar in twee formaten: 50 x 70 cm en 30 x 40 cm voor de bestsellers. L'Affiche belge biedt eveneens ansichtkaarten, kalenders en koelkastmagneetjes aan.