De negende editie van het Future Book Forum vond begin mei plaats en bracht vertegenwoordigers van elke schakel in de waardeketen binnen de uitgeefsector bijeen. Dankzij het einde van de Covid-beperkingen was het de eerste keer in twee jaar dat de aanwezigen persoonlijk konden deelnemen aan het tweedaagse evenement. Vanuit België waren onder andere vertegenwoordigers van die Keure en Universitas aanwezig.

Duurzaamheid boven

De keynote-sessies over duurzaamheid tijdens het Future Book Forum 2022 werden gehouden door deskundigen uit de uitgeverswereld, marketingsector en consumptiegoederenindustrie en zijn nu online te bekijken op het platform van Canon.

- Matthias Rippel, vice president Global Brand Strategy bij Adidas, wees op de overeenkomsten tussen de uitgeverswereld en het sportmerk: "beide hebben het vermogen om levens te veranderen en gemeenschappen te verbeteren." Hij deelde inzichten over hoe het merk Adidas duurzaamheid tot kern van haar groeistrategie maakt en toonde aan de hand van voorbeelden hoe dit in de praktijk wordt gebracht.

- Jemima Cox, hoofd sociale wetenschappen bij het strategisch adviesbureau Canvas8, besprak de verschuivende houding van de consument tegenover duurzaamheid en onderzocht daarbij nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen. Cox deelde onderzoeksresultaten over consumentengedrag en deed aanbevelingen over hoe de uitgeverswereld de nodige veranderingen in de praktijk kan brengen.

- Richard Charkin, uitgever en voormalig voorzitter van de International Publishers Association gaf zijn visie op hoe de uitgeefsector anders moet gaan denken over toeleveringsketens, bedrijfsmodellen en administratieve processen om duurzamer en winstgevender te worden. Hij ging dieper in op het onderwerp digitalisering en hoe POD kan worden gebruikt om de duurzaamheid in de uitgeverswereld te verbeteren.

- Om te zien hoe printproducenten actie kunnen ondernemen, kan u de case-study van Elanders bekijken, een Zweedse wereldwijd actieve printproducent die is gespecialiseerd in verpakkingen en boeken. U zal zien hoe deze producent is overgestapt van offset op digitaal om grote volumes in kortere tijd te produceren, waardoor de productie kostenefficiënter en duurzamer wordt.

Pleidooien voor meer samenwerking

De tweede dag van het forum ging van start met een toespraak van Peter Kraus vom Cleff, de managing director van de Duitse Uitgevers- en Boekverkopersbond en voorzitter van de Europese Uitgeversbond (FEP). Hij wees op het belang van samenwerking binnen de uitgeverswereld om duurzaamheid te bevorderen. Hij sprak ook over hoe de sector groei moet herdefiniëren en de processen in de sector moet heroverwegen.

Het Future Book Forum 2022 werd afgesloten met een presentatie van Andy Hunter, de CEO en oprichter van Bookshop.org. Hij spoorde de deelnemers aan om meer samen te werken, hun werkterrein te verruimen en hun traditionele manieren van zakendoen te evalueren.

Peter Kraus vom Cleff is voorzitter van de Europese Uitgeversbond (FEP).
De negende editie van het Future Book Forum vond begin mei plaats en bracht vertegenwoordigers van elke schakel in de waardeketen binnen de uitgeefsector bijeen. Dankzij het einde van de Covid-beperkingen was het de eerste keer in twee jaar dat de aanwezigen persoonlijk konden deelnemen aan het tweedaagse evenement. Vanuit België waren onder andere vertegenwoordigers van die Keure en Universitas aanwezig. De keynote-sessies over duurzaamheid tijdens het Future Book Forum 2022 werden gehouden door deskundigen uit de uitgeverswereld, marketingsector en consumptiegoederenindustrie en zijn nu online te bekijken op het platform van Canon.- Matthias Rippel, vice president Global Brand Strategy bij Adidas, wees op de overeenkomsten tussen de uitgeverswereld en het sportmerk: "beide hebben het vermogen om levens te veranderen en gemeenschappen te verbeteren." Hij deelde inzichten over hoe het merk Adidas duurzaamheid tot kern van haar groeistrategie maakt en toonde aan de hand van voorbeelden hoe dit in de praktijk wordt gebracht.- Jemima Cox, hoofd sociale wetenschappen bij het strategisch adviesbureau Canvas8, besprak de verschuivende houding van de consument tegenover duurzaamheid en onderzocht daarbij nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen. Cox deelde onderzoeksresultaten over consumentengedrag en deed aanbevelingen over hoe de uitgeverswereld de nodige veranderingen in de praktijk kan brengen.- Richard Charkin, uitgever en voormalig voorzitter van de International Publishers Association gaf zijn visie op hoe de uitgeefsector anders moet gaan denken over toeleveringsketens, bedrijfsmodellen en administratieve processen om duurzamer en winstgevender te worden. Hij ging dieper in op het onderwerp digitalisering en hoe POD kan worden gebruikt om de duurzaamheid in de uitgeverswereld te verbeteren.- Om te zien hoe printproducenten actie kunnen ondernemen, kan u de case-study van Elanders bekijken, een Zweedse wereldwijd actieve printproducent die is gespecialiseerd in verpakkingen en boeken. U zal zien hoe deze producent is overgestapt van offset op digitaal om grote volumes in kortere tijd te produceren, waardoor de productie kostenefficiënter en duurzamer wordt.De tweede dag van het forum ging van start met een toespraak van Peter Kraus vom Cleff, de managing director van de Duitse Uitgevers- en Boekverkopersbond en voorzitter van de Europese Uitgeversbond (FEP). Hij wees op het belang van samenwerking binnen de uitgeverswereld om duurzaamheid te bevorderen. Hij sprak ook over hoe de sector groei moet herdefiniëren en de processen in de sector moet heroverwegen.Het Future Book Forum 2022 werd afgesloten met een presentatie van Andy Hunter, de CEO en oprichter van Bookshop.org. Hij spoorde de deelnemers aan om meer samen te werken, hun werkterrein te verruimen en hun traditionele manieren van zakendoen te evalueren.