Jos Steutelings, de managing director van VIGC, was opgelucht dat Het Congres dit jaar weer live kon doorgaan in het bekende congrescentrum Lamot in Mechelen. De zevende editie van het event stond in het teken van duurzaamheid, digitalisatie en HR-beleid. De bijna 170 congresgangers kregen een gevarieerd menu met keynotes, interviews, panelgesprekken en casestudies voorgeschoteld. Francesca Vanthielen, anker van Kanaal Z, was de eloquente gastvrouw van dienst.

Klimaatneutraal

Keynote spreker Herman Konings beet de spits af, de psycholoog en auteur ging onder andere in op het werken met en voor verschillende generaties. Thijs Claes, de familiale CEO van Daddy Kate, voerde het woord over een van de hete hangijzers in de sector: de nodige mensen vinden om de hedendaagse, hightech drukkerijen te runnen.

Het thema duurzaamheid werd getackeld door Sarah Price, de sustainability manager van Sappi Europe. Price deed uit de doeken hoe de papierindustrie evolueert naar klimaatneutraliteit in 2050. In een panelgesprek met Christoph Van den Langenbergh (Antalis), Frank Huigen (Canon), Marc Bogaert (Arctic Paper) en Giovanni Van der Veken (ZwartOpWit) werden de contouren van de duurzame drukkerij van de toekomst geschetst. We leerden alvast dat de drukkerij ZwartOpWit al sinds 2015 volledig CO2-neutraal werkt.

Tussen de bedrijven door werden ook de drie laureaten van de VIGC European Graphic Arts Hackaton voorgesteld.

Nieuwe generatie

Het tweede deel van het congres werd op gang getrokken door Jan Oost, de eigenaar van Aluscreen. Hij had het over de plaats van de cobot in zijn productieomgeving. In een tweede panelgesprek met Jesse Marynen (Buroform), Niels Postma (tapp.online), Remco Maandag (Van Grasdorff) en Femke Hellon (3Motion) ging een nieuwe generatie van grafische ondernemers op zoek naar de opportuniteiten van de toekomst voor hun sector.

Voor een meer internationale kijk op de grafische sector zorgde Beatrice Klose, de topvrouw van Intergraf. Volgens Klose zit de Europese grafische industrie nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. Alleen voor de Duitse markt zou dat reeds het geval zijn. Het slotwoord was voor de onvolprezen Jan Kriekels, de CEO en eigenaar van Jaga. In zijn lezing 'Innovate or die!' bracht Kriekels een ware wake-up call over de klimaatverandering. De flamboyante ondernemer sloot zijn vurige betoog af met de projectie van de speech van de Britse bioloog David Attenborough op de klimaattop in Glasgow.

Een meer uitgebreid verslag van Het Congres 2021 van VIGC kan u nalezen in onze decembereditie van Grafisch Nieuws.

Jos Steutelings, de managing director van VIGC, was opgelucht dat Het Congres dit jaar weer live kon doorgaan in het bekende congrescentrum Lamot in Mechelen. De zevende editie van het event stond in het teken van duurzaamheid, digitalisatie en HR-beleid. De bijna 170 congresgangers kregen een gevarieerd menu met keynotes, interviews, panelgesprekken en casestudies voorgeschoteld. Francesca Vanthielen, anker van Kanaal Z, was de eloquente gastvrouw van dienst.Keynote spreker Herman Konings beet de spits af, de psycholoog en auteur ging onder andere in op het werken met en voor verschillende generaties. Thijs Claes, de familiale CEO van Daddy Kate, voerde het woord over een van de hete hangijzers in de sector: de nodige mensen vinden om de hedendaagse, hightech drukkerijen te runnen.Het thema duurzaamheid werd getackeld door Sarah Price, de sustainability manager van Sappi Europe. Price deed uit de doeken hoe de papierindustrie evolueert naar klimaatneutraliteit in 2050. In een panelgesprek met Christoph Van den Langenbergh (Antalis), Frank Huigen (Canon), Marc Bogaert (Arctic Paper) en Giovanni Van der Veken (ZwartOpWit) werden de contouren van de duurzame drukkerij van de toekomst geschetst. We leerden alvast dat de drukkerij ZwartOpWit al sinds 2015 volledig CO2-neutraal werkt.Tussen de bedrijven door werden ook de drie laureaten van de VIGC European Graphic Arts Hackaton voorgesteld. Het tweede deel van het congres werd op gang getrokken door Jan Oost, de eigenaar van Aluscreen. Hij had het over de plaats van de cobot in zijn productieomgeving. In een tweede panelgesprek met Jesse Marynen (Buroform), Niels Postma (tapp.online), Remco Maandag (Van Grasdorff) en Femke Hellon (3Motion) ging een nieuwe generatie van grafische ondernemers op zoek naar de opportuniteiten van de toekomst voor hun sector.Voor een meer internationale kijk op de grafische sector zorgde Beatrice Klose, de topvrouw van Intergraf. Volgens Klose zit de Europese grafische industrie nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. Alleen voor de Duitse markt zou dat reeds het geval zijn. Het slotwoord was voor de onvolprezen Jan Kriekels, de CEO en eigenaar van Jaga. In zijn lezing 'Innovate or die!' bracht Kriekels een ware wake-up call over de klimaatverandering. De flamboyante ondernemer sloot zijn vurige betoog af met de projectie van de speech van de Britse bioloog David Attenborough op de klimaattop in Glasgow.Een meer uitgebreid verslag van Het Congres 2021 van VIGC kan u nalezen in onze decembereditie van Grafisch Nieuws.