Met dat laatste statement lijkt Easyfairs Nederland zich niet alleen schuldig te maken aan 'greenwashing', maar ook aan wat het Britse vakblad Print Business onlangs 'viruswashing' noemde: het ten onrechte opvoeren van mogelijk corona-besmettingsgevaar als argument om drukwerk te vervangen door digitale alternatieven. (Print Business refereerde daarbij aan het voorbeeld van American Express, dat haar klantenaanraadt over te stappen van papier op digitale rekeningoverzichten 'vanwege Covid-19'.) Op onze vraag of Easyfairs papier inderdaad beschouwt als milieuonvriendelijk en een corona-risico, reageert Rowdy van den Nieuwenhuizen (Marketing Manager van Sign & Print Expo): "Coronaproof is wellicht wat zwaar uitgedrukt en zou een verkeerde suggestie kunnen wekken richting de grafimedia-industrie, maar dat is zeker niet zo bedoeld natuurlijk. (...) Wij dragen print uiteraard een warm hart toe, maar zijn ons ook bewust van de digitalisering in de evenementenindustrie." Hij wijst er op dat Easyfairs bijvoorbeeld zelf nog heel bewust kiest voor het versturen van direct mailings om bezoekers te trekken. "En we brengen geprinte beurscatalogi uit tijdens de events".

Volgens Van den Nieuwenhuizen is de smartbadge-technologie afgelopen maart tijdens het Sign & Print Festival in Gorinchem reeds geïntroduceerd: "En hier is ook erg enthousiast op gereageerd. Hiermee maken we niet alleen het verzamelen van informatie eenvoudiger, maar spelen we ook in op de trends in de markt op het gebied van duurzaamheid en technologieën - twee van onze area's tijdens Sign & Print Festival." Dit tweedaagse Festival werd vanwege het oprukkende corona-virus op de laatste dag vroegtijdig beëindigd.

De Wereld Gezondheids Organsiatie (WHO) heeft inmiddels bij herhaling verklaard dat de kans op corona-besmetting via papieren en kartonnen producten uiterst gering is. In een begin deze maand door de Nederlandse koepelorganisatie EventPlatform opgesteld 'protocol', met richtlijnen 'voor het veilig organiseren en bezoeken van zakelijke bijeenkomsten'(zie afbeelding), wordt overigens ook nergens verwezen naar het vermijden van drukwerk. Easyfairs Nederland noemt behalve de smartbadge-technologie onder andere het invoeren van 'time slots' en een 'verruiming van de gehele beursindeling, zoals bredere gangpaden' als mogelijke maatregelen om haar evenementen corona-proof te maken.

Met dat laatste statement lijkt Easyfairs Nederland zich niet alleen schuldig te maken aan 'greenwashing', maar ook aan wat het Britse vakblad Print Business onlangs 'viruswashing' noemde: het ten onrechte opvoeren van mogelijk corona-besmettingsgevaar als argument om drukwerk te vervangen door digitale alternatieven. (Print Business refereerde daarbij aan het voorbeeld van American Express, dat haar klantenaanraadt over te stappen van papier op digitale rekeningoverzichten 'vanwege Covid-19'.) Op onze vraag of Easyfairs papier inderdaad beschouwt als milieuonvriendelijk en een corona-risico, reageert Rowdy van den Nieuwenhuizen (Marketing Manager van Sign & Print Expo): "Coronaproof is wellicht wat zwaar uitgedrukt en zou een verkeerde suggestie kunnen wekken richting de grafimedia-industrie, maar dat is zeker niet zo bedoeld natuurlijk. (...) Wij dragen print uiteraard een warm hart toe, maar zijn ons ook bewust van de digitalisering in de evenementenindustrie." Hij wijst er op dat Easyfairs bijvoorbeeld zelf nog heel bewust kiest voor het versturen van direct mailings om bezoekers te trekken. "En we brengen geprinte beurscatalogi uit tijdens de events".Volgens Van den Nieuwenhuizen is de smartbadge-technologie afgelopen maart tijdens het Sign & Print Festival in Gorinchem reeds geïntroduceerd: "En hier is ook erg enthousiast op gereageerd. Hiermee maken we niet alleen het verzamelen van informatie eenvoudiger, maar spelen we ook in op de trends in de markt op het gebied van duurzaamheid en technologieën - twee van onze area's tijdens Sign & Print Festival." Dit tweedaagse Festival werd vanwege het oprukkende corona-virus op de laatste dag vroegtijdig beëindigd.De Wereld Gezondheids Organsiatie (WHO) heeft inmiddels bij herhaling verklaard dat de kans op corona-besmetting via papieren en kartonnen producten uiterst gering is. In een begin deze maand door de Nederlandse koepelorganisatie EventPlatform opgesteld 'protocol', met richtlijnen 'voor het veilig organiseren en bezoeken van zakelijke bijeenkomsten'(zie afbeelding), wordt overigens ook nergens verwezen naar het vermijden van drukwerk. Easyfairs Nederland noemt behalve de smartbadge-technologie onder andere het invoeren van 'time slots' en een 'verruiming van de gehele beursindeling, zoals bredere gangpaden' als mogelijke maatregelen om haar evenementen corona-proof te maken.