In de categorie 'Environment' is nADA van het designbureau ACE Packaging een van de winnaars. nADA is naar verluidt de eerste honderd procent papieren zak met geïntegreerde vensterzone die recycleerbaar is. Doordat de volledige zak uit één materiaal bestaat, kan de eindgebruiker geen recyclagefouten meer maken. Het aantal lijmstroken werd ook gehalveerd. Door een speciaal productieproces wordt de zone transparant gemaakt, wat maakt dat het product zichtbaar is door de verpakking heen. De vorm en grootte van het venster zijn vrij te bepalen door de klant. "De transparantie in het papier creëert een grote ecologische impact. Het is bovendien goedkoper en eenvoudiger te produceren dan de vensterzak met plastic venster", zegt Dave Stappaerts van ACE Packaging.

Categorie Graphics

Het boek Collages & assemblages (designer: Adriaan Van Leuven) werd uitgegeven ter gelegenheid van het vijftienjarige bestaan van de Verbeke Foundation. In 1.008 pagina's wordt een deel van de collectie van de kunstverzamelaars Geert Verbeke en Carla Lens uitgelicht, die inmiddels uit meer dan 6.000 werken bestaat. Het boek is ontworpen als een lange en ononderbroken stroom beelden. Zonder headings of scheidingen loopt het werk van de ene kunstenaar vlot over in dat van de andere. Het doel is om de collages als een geheel samen te brengen en de collectie als een werk op zich te presenteren. Het boek is 6 centimeter dik, het maximum dat in een industrieel proces kan worden afgewerkt. "Tijdens een toevallige ontmoeting met Geert Verbeke kreeg ik een rondleiding door het depot. Ik was onder de indruk van de hoeveelheid en verscheidenheid aan werken", stelt Adriaan Van Leuven.

© Guy Philippart

Letters op maat. Designer Erik Desombere ontwikkelde drie fonts, waarin mathematiek en systematiek een belangrijke rol spelen. Voor Greenconcepts ontwierp hij een typografisch logo binnen een grid van twee vierkanten breed en vier hoog. Dat leidde tot de ontwikkeling van een font met diverse hoogtevarianten, waarbij de letters door elkaar gebruikt kunnen worden. Het tweede font groeide uit het ontwerp voor het nieuwe logo van Sint Lucas Antwerpen, met als vormelijk aanknopingspunt de gevelsteenverbinding van het gebouw. Reflecterend op een handmatig logo-ontwerp uit 1987 voor Industrimmo, creëerde hij een derde font met een stevig grid van vijf op zeven vierkanten, doorkruist met alle mogelijke diagonalen. "Wat me het meeste boeit, is het ontwerpproces: het bouwen, verfijnen en verbeteren. Het onderzoek naar nieuwe typografische mogelijkheden verrast telkens", zegt Erik Desombere.

© Letters op maat

Het boek Waters (designer: Tim Bisschop, opdrachtgever: Hannibal Books) herdenkt de watersnoodramp van 1953 in Nederland aan de hand van beklijvende foto's van Robin de Puy en poëtische tekstfragmenten van Maria Barnas. De omslag, gehuld in een linnen stof met een abstract kleurverloop, toont de dreiging van het opkomende water. De titel, in transparante folie gedrukt, ligt verzonken in het beeld en is alleen zichtbaar als je het boek tegen het licht houdt, zoals de weerspiegeling op een wateroppervlak. Het binnenwerk is op zacht, ongestreken papier gedrukt en sluit zo mooi aan bij de warmte en menselijkheid van de verhalen. De luchtbeelden worden weergegeven op een dunner, bijna doorschijnend mat papier en gedrukt in een monotoon blauw. "Het ontwerp komt logischerwijze voort uit het thema van het boek. De vorm van het boek moest de ervaring, herinneringen en emoties van de geportretteerden weergeven", aldus Tim Bisschop.

De feestelijke uitreiking van de Henry van de Velde Awards vindt plaats op 23 januari 2024 in Bozar in Brussel. Tot middernacht 15 december 2023 kan iedereen mee bepalen wie de Public Gold Award mag winnen Via henryvandevelde.be kan gestemd worden op een van de verschillende designprojecten.

In de categorie 'Environment' is nADA van het designbureau ACE Packaging een van de winnaars. nADA is naar verluidt de eerste honderd procent papieren zak met geïntegreerde vensterzone die recycleerbaar is. Doordat de volledige zak uit één materiaal bestaat, kan de eindgebruiker geen recyclagefouten meer maken. Het aantal lijmstroken werd ook gehalveerd. Door een speciaal productieproces wordt de zone transparant gemaakt, wat maakt dat het product zichtbaar is door de verpakking heen. De vorm en grootte van het venster zijn vrij te bepalen door de klant. "De transparantie in het papier creëert een grote ecologische impact. Het is bovendien goedkoper en eenvoudiger te produceren dan de vensterzak met plastic venster", zegt Dave Stappaerts van ACE Packaging.Het boek Collages & assemblages (designer: Adriaan Van Leuven) werd uitgegeven ter gelegenheid van het vijftienjarige bestaan van de Verbeke Foundation. In 1.008 pagina's wordt een deel van de collectie van de kunstverzamelaars Geert Verbeke en Carla Lens uitgelicht, die inmiddels uit meer dan 6.000 werken bestaat. Het boek is ontworpen als een lange en ononderbroken stroom beelden. Zonder headings of scheidingen loopt het werk van de ene kunstenaar vlot over in dat van de andere. Het doel is om de collages als een geheel samen te brengen en de collectie als een werk op zich te presenteren. Het boek is 6 centimeter dik, het maximum dat in een industrieel proces kan worden afgewerkt. "Tijdens een toevallige ontmoeting met Geert Verbeke kreeg ik een rondleiding door het depot. Ik was onder de indruk van de hoeveelheid en verscheidenheid aan werken", stelt Adriaan Van Leuven.Letters op maat. Designer Erik Desombere ontwikkelde drie fonts, waarin mathematiek en systematiek een belangrijke rol spelen. Voor Greenconcepts ontwierp hij een typografisch logo binnen een grid van twee vierkanten breed en vier hoog. Dat leidde tot de ontwikkeling van een font met diverse hoogtevarianten, waarbij de letters door elkaar gebruikt kunnen worden. Het tweede font groeide uit het ontwerp voor het nieuwe logo van Sint Lucas Antwerpen, met als vormelijk aanknopingspunt de gevelsteenverbinding van het gebouw. Reflecterend op een handmatig logo-ontwerp uit 1987 voor Industrimmo, creëerde hij een derde font met een stevig grid van vijf op zeven vierkanten, doorkruist met alle mogelijke diagonalen. "Wat me het meeste boeit, is het ontwerpproces: het bouwen, verfijnen en verbeteren. Het onderzoek naar nieuwe typografische mogelijkheden verrast telkens", zegt Erik Desombere.Het boek Waters (designer: Tim Bisschop, opdrachtgever: Hannibal Books) herdenkt de watersnoodramp van 1953 in Nederland aan de hand van beklijvende foto's van Robin de Puy en poëtische tekstfragmenten van Maria Barnas. De omslag, gehuld in een linnen stof met een abstract kleurverloop, toont de dreiging van het opkomende water. De titel, in transparante folie gedrukt, ligt verzonken in het beeld en is alleen zichtbaar als je het boek tegen het licht houdt, zoals de weerspiegeling op een wateroppervlak. Het binnenwerk is op zacht, ongestreken papier gedrukt en sluit zo mooi aan bij de warmte en menselijkheid van de verhalen. De luchtbeelden worden weergegeven op een dunner, bijna doorschijnend mat papier en gedrukt in een monotoon blauw. "Het ontwerp komt logischerwijze voort uit het thema van het boek. De vorm van het boek moest de ervaring, herinneringen en emoties van de geportretteerden weergeven", aldus Tim Bisschop.De feestelijke uitreiking van de Henry van de Velde Awards vindt plaats op 23 januari 2024 in Bozar in Brussel. Tot middernacht 15 december 2023 kan iedereen mee bepalen wie de Public Gold Award mag winnen Via henryvandevelde.be kan gestemd worden op een van de verschillende designprojecten.