Elep, opgericht in 1963 en gevestigd in het Limburgse Lommel, is nog de enige enveloppenfabrikant in België. Het bedrijf produceert elk jaar ongeveer 500 miljoen enveloppen die in flexo of in offset bedrukt worden. Om zijn activiteiten uit te breiden tot de etikettenmarkt, investeerde het bedrijf in een inkjetpers van de Japanse fabrikant SCREEN. De installatie van de Truepress Jet L350 SAI LM is de eerste in Europa.

Nieuwe markt die veroverd moet worden

De voorbije vijftien jaar is het verbruik van enveloppen in Europa met meer dan de helft teruggelopen. "In 2008 waren er in Europa 100 tot 110 miljard enveloppen nodig. Vandaag worden er nog 40 à 45 miljard vervaardigd. Hoewel de enveloppenmarkt in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk stabiel blijft, daalt het enveloppenverbruik in Europa, en dat jaar na jaar. Dat heeft deels te maken met de digitale agenda van de Europese Unie. Ook de economische schokken die elkaar almaar sneller opvolgen, hebben een impact op die markt. We stellen vast dat bedrijven de brievenpost door e-mails vervangen", vertelt Yves Peiffer, de CEO van Elep. "Om onze overlevingskansen te vrijwaren en om niet meer afhankelijk te zijn van één product, was het nodig om onze activiteiten te diversifiëren. We hebben geopteerd om zelfklevende etiketten op rollen te produceren - dat is een ander segment dan dat van de enveloppen, maar wel één waarin we onze knowhow die we sinds decennia verzameld hebben, kunnen toepassen."

Etiketten op aanvraag

Met zijn nieuwe labelpers mikt Elep op kleine en middelgrote oplagen, onder andere voor voedingsproducten. Volgens SCREEN komt de L350 SAL LM "tegemoet aan de recentste normen op het vlak van voedingsverpakkingen". De Truepress Jet L350 SAL LM (LM voor Low Migration) maakt gebruik van zwak migrerende inkten die aan de Europese voorschriften voor voedingsverpakkingen voldoen.

De digitale etikettenpers van SCREEN kan net zo goed een kleine oplage van honderd etiketten aan, als een oplage van verscheidene honderdduizenden op rollen. "Met een snelheid van 60 meter per minuut kan de pers snel gepersonaliseerde etiketten op aanvraag herdrukken zodat de klanten kleinere etikettenvoorraden kunnen aanhouden", zegt SCREEN Europe.

Nieuwe afdeling

De investering en de ambitie om te diversifiëren hebben Elep ertoe aangezet om een nieuwe afdeling 'Etiketten' op te richten. De commerciële ontwikkeling van deze nieuwe afdeling is toevertrouwd aan Nadine Vanderwaeren, die een uitgebreide materiaalexpertise en een goede kennis van de etikettenmarkt heeft. "Digitaal drukken wordt hoe langer hoe belangrijker omdat de klanten almaar meer flexibiliteit eisen", legt ze uit.

Elep, opgericht in 1963 en gevestigd in het Limburgse Lommel, is nog de enige enveloppenfabrikant in België. Het bedrijf produceert elk jaar ongeveer 500 miljoen enveloppen die in flexo of in offset bedrukt worden. Om zijn activiteiten uit te breiden tot de etikettenmarkt, investeerde het bedrijf in een inkjetpers van de Japanse fabrikant SCREEN. De installatie van de Truepress Jet L350 SAI LM is de eerste in Europa.De voorbije vijftien jaar is het verbruik van enveloppen in Europa met meer dan de helft teruggelopen. "In 2008 waren er in Europa 100 tot 110 miljard enveloppen nodig. Vandaag worden er nog 40 à 45 miljard vervaardigd. Hoewel de enveloppenmarkt in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk stabiel blijft, daalt het enveloppenverbruik in Europa, en dat jaar na jaar. Dat heeft deels te maken met de digitale agenda van de Europese Unie. Ook de economische schokken die elkaar almaar sneller opvolgen, hebben een impact op die markt. We stellen vast dat bedrijven de brievenpost door e-mails vervangen", vertelt Yves Peiffer, de CEO van Elep. "Om onze overlevingskansen te vrijwaren en om niet meer afhankelijk te zijn van één product, was het nodig om onze activiteiten te diversifiëren. We hebben geopteerd om zelfklevende etiketten op rollen te produceren - dat is een ander segment dan dat van de enveloppen, maar wel één waarin we onze knowhow die we sinds decennia verzameld hebben, kunnen toepassen."Met zijn nieuwe labelpers mikt Elep op kleine en middelgrote oplagen, onder andere voor voedingsproducten. Volgens SCREEN komt de L350 SAL LM "tegemoet aan de recentste normen op het vlak van voedingsverpakkingen". De Truepress Jet L350 SAL LM (LM voor Low Migration) maakt gebruik van zwak migrerende inkten die aan de Europese voorschriften voor voedingsverpakkingen voldoen.De digitale etikettenpers van SCREEN kan net zo goed een kleine oplage van honderd etiketten aan, als een oplage van verscheidene honderdduizenden op rollen. "Met een snelheid van 60 meter per minuut kan de pers snel gepersonaliseerde etiketten op aanvraag herdrukken zodat de klanten kleinere etikettenvoorraden kunnen aanhouden", zegt SCREEN Europe.De investering en de ambitie om te diversifiëren hebben Elep ertoe aangezet om een nieuwe afdeling 'Etiketten' op te richten. De commerciële ontwikkeling van deze nieuwe afdeling is toevertrouwd aan Nadine Vanderwaeren, die een uitgebreide materiaalexpertise en een goede kennis van de etikettenmarkt heeft. "Digitaal drukken wordt hoe langer hoe belangrijker omdat de klanten almaar meer flexibiliteit eisen", legt ze uit.