Er is in de sector lang naar uitgekeken en op 8 juni 2023 was het zover. Flup Coppens, business improvement manager bij media en marketinghuis Hotel Hungaria, presenteerde voor ongeveer 140 aanwezigen in Kinepolis Brussel het startschot van 'De Indrukmakers', de nieuwe marketingcampagne voor de grafische branche voor de volgende jaren. "Dit is meer dan een campagne", zegt Denis Geers, de voorzitter van Febelgra. "Dit wordt een beweging. We willen een positief beeld uitdragen van onze sector. Papier is geen vervuilend product maar een voorbeeld van de circulaire economie."

Duurzame beweging

Het Leuvense Hotel Hungaria is bij het brede publiek bekend van onder meer het tv-programma Dagelijkse kost en de film Onze Natuur. Voor Febelgra werkte het productiehuis een nieuwe marketingstrategie uit onder de naam 'De Indrukmakers' met als baseline 'Druk maakt indruk'. "De Indrukmakers is een duurzame beweging, een collectief met een missie: de grafische sector een positieve indruk laten maken én 11 miljoen Belgen weer en meer printgezind maken", stelt Flup Coppens.

Ontroerende kortfilm

Hotel Hungaria voorziet de komende twee jaar drie golven waarin de campagne zal worden uitgespeeld. De eerste golf kreeg als thema 'Druk wekt emoties los' en draait om de tegenstelling tussen de vluchtigheid van de digitale wereld versus de blijvende indruk van drukwerk. Vanaf deze zomer wordt gestart met de uitzending van een ontroerende kortfilm van 90 seconden. "De eerste stap is mensen raken. We geloven dat emotionele verhalen diep binnendringen én mensen in beweging brengen", zegt Flup Coppens. De kortfilm draait rond de 16-jarige Luna die aan wielrennen doet. Luna is verknocht aan haar smartphone en daar is een goede reden voor... Meer ga ik hier niet spoilen, maar de eerste reacties bij de aanwezigen op de avant-première waren warm, verrast en enthousiast. De makers van Hotel Hungaria kennen hun vak en weten kijkers te raken.

Flup Coppens, business improvement manager bij Hotel Hungaria, presenteerde de nieuwe marketingstrategie., Fotografie Masselis
Flup Coppens, business improvement manager bij Hotel Hungaria, presenteerde de nieuwe marketingstrategie. © Fotografie Masselis

"De kortfilm moet indruk maken en 'De Indrukmakers' promoten, de naam en de beweging bekend maken", reageert Marc Vandenbroucke, de general manager van Febelgra. "De spot is geen catalogus van de printportfolio", stelt Flup Coppens. Er is met een crew van een dertigtal mensen gedurende drie opnamedagen gedraaid aan deze productie. De film zal onder andere te zien zijn in de bioscoop en op de tv-kanalen van DPG Media. Andere partners van het eerste uur die de campagne ondersteunen zijn Mediahuis, Roularta, bpost, Canon, Igepa, Sappi en Heidelberg. Er komt ook een website, advertenties in print en online zijn opgenomen in het mediaplan.

Papier heeft zeven levens

Het thema van de tweede golf, voorzien voor het jaar 2024, luidt 'Druk brengt duidelijkheid'. "Beeld je een apotheek in zonder print", zegt Flup Coppens. Bij Febelgra denken ze aan een stunt met een witte apotheek of een warenhuis waar alle verpakkingen blanco zijn om de waarde van print in beeld te brengen. In de derde golf zou er gewerkt worden rond de ecologische voetafdruk van drukwerk. "Er spelen gigantische vooroordelen over de milieu-impact van print", stelt Coppens vast. Terwijl de Feeling van vandaag in een vorig leven een Flair was. Papier heeft zeven levens."

Een volle zaal in Kinepolis Brussel voor de avant-première van 'De Indrukmakers'., Fotografie Masselis
Een volle zaal in Kinepolis Brussel voor de avant-première van 'De Indrukmakers'. © Fotografie Masselis

Hotel Hungaria wil met 'De Indrukmakers' zoveel mogelijk awareness creëren rond print tot en met het uitwerken van creatieve activatiemomenten en inspirerende events. Zo wordt er gewerkt aan een boekenevent, een kaftpapieractie in september, kaartjes voor Valentijn, enzovoort. Voor de B2B-wereld wil Febelgra 'De Indrukmakers Academy' op poten zetten om print weer op de agenda te zetten bij (jonge) marketeers en adverteerders. "Wat we hier presenteren, is historisch voor onze sector", besluit Marc Vandenbroucke. "We doen dit voor onze sector en we zullen ook de steun vanuit de sector nodig hebben om zoveel mogelijk campagneacties uit te rollen."

Special guest Sven Nys was onder de indruk van 'De Indrukmakers'., Fotografie Masselis
Special guest Sven Nys was onder de indruk van 'De Indrukmakers'. © Fotografie Masselis
Er is in de sector lang naar uitgekeken en op 8 juni 2023 was het zover. Flup Coppens, business improvement manager bij media en marketinghuis Hotel Hungaria, presenteerde voor ongeveer 140 aanwezigen in Kinepolis Brussel het startschot van 'De Indrukmakers', de nieuwe marketingcampagne voor de grafische branche voor de volgende jaren. "Dit is meer dan een campagne", zegt Denis Geers, de voorzitter van Febelgra. "Dit wordt een beweging. We willen een positief beeld uitdragen van onze sector. Papier is geen vervuilend product maar een voorbeeld van de circulaire economie."Het Leuvense Hotel Hungaria is bij het brede publiek bekend van onder meer het tv-programma Dagelijkse kost en de film Onze Natuur. Voor Febelgra werkte het productiehuis een nieuwe marketingstrategie uit onder de naam 'De Indrukmakers' met als baseline 'Druk maakt indruk'. "De Indrukmakers is een duurzame beweging, een collectief met een missie: de grafische sector een positieve indruk laten maken én 11 miljoen Belgen weer en meer printgezind maken", stelt Flup Coppens.Hotel Hungaria voorziet de komende twee jaar drie golven waarin de campagne zal worden uitgespeeld. De eerste golf kreeg als thema 'Druk wekt emoties los' en draait om de tegenstelling tussen de vluchtigheid van de digitale wereld versus de blijvende indruk van drukwerk. Vanaf deze zomer wordt gestart met de uitzending van een ontroerende kortfilm van 90 seconden. "De eerste stap is mensen raken. We geloven dat emotionele verhalen diep binnendringen én mensen in beweging brengen", zegt Flup Coppens. De kortfilm draait rond de 16-jarige Luna die aan wielrennen doet. Luna is verknocht aan haar smartphone en daar is een goede reden voor... Meer ga ik hier niet spoilen, maar de eerste reacties bij de aanwezigen op de avant-première waren warm, verrast en enthousiast. De makers van Hotel Hungaria kennen hun vak en weten kijkers te raken."De kortfilm moet indruk maken en 'De Indrukmakers' promoten, de naam en de beweging bekend maken", reageert Marc Vandenbroucke, de general manager van Febelgra. "De spot is geen catalogus van de printportfolio", stelt Flup Coppens. Er is met een crew van een dertigtal mensen gedurende drie opnamedagen gedraaid aan deze productie. De film zal onder andere te zien zijn in de bioscoop en op de tv-kanalen van DPG Media. Andere partners van het eerste uur die de campagne ondersteunen zijn Mediahuis, Roularta, bpost, Canon, Igepa, Sappi en Heidelberg. Er komt ook een website, advertenties in print en online zijn opgenomen in het mediaplan.Het thema van de tweede golf, voorzien voor het jaar 2024, luidt 'Druk brengt duidelijkheid'. "Beeld je een apotheek in zonder print", zegt Flup Coppens. Bij Febelgra denken ze aan een stunt met een witte apotheek of een warenhuis waar alle verpakkingen blanco zijn om de waarde van print in beeld te brengen. In de derde golf zou er gewerkt worden rond de ecologische voetafdruk van drukwerk. "Er spelen gigantische vooroordelen over de milieu-impact van print", stelt Coppens vast. Terwijl de Feeling van vandaag in een vorig leven een Flair was. Papier heeft zeven levens."Hotel Hungaria wil met 'De Indrukmakers' zoveel mogelijk awareness creëren rond print tot en met het uitwerken van creatieve activatiemomenten en inspirerende events. Zo wordt er gewerkt aan een boekenevent, een kaftpapieractie in september, kaartjes voor Valentijn, enzovoort. Voor de B2B-wereld wil Febelgra 'De Indrukmakers Academy' op poten zetten om print weer op de agenda te zetten bij (jonge) marketeers en adverteerders. "Wat we hier presenteren, is historisch voor onze sector", besluit Marc Vandenbroucke. "We doen dit voor onze sector en we zullen ook de steun vanuit de sector nodig hebben om zoveel mogelijk campagneacties uit te rollen."