De editie 2017 van het Festival van Cannes was een buitenbeentje op het vlak van de grafische communicatie. De organisatie had aan grafisch ontwerper Philippe Savoir van het bureau Filifox de vormgeving van het officiële programma toevertrouwd. In samenwerking met de drukkerij Art&Caractère uit Toulouse maakte Philippe Savoir een collectors' item van de programmabrochure door een toevalsfactor in het drukprocedé in te voeren.

Met het oog daarop ging Philippe Savoir over tot willekeurige manuele ingrepen tijdens de drukcyclus op de offsetpers. Het resultaat: de 34.000 omslagen lijken wel op elkaar, maar elk exemplaar is uniek. Daarnaast werd op de omslag, waarvoor papier van Fedrigoni gebruikt werd, een stempel aangebracht voor '70 jaar festival'.

Om het omslag te realiseren, werd een kleurenbasis van vier compatibele tinten gekozen. De drukkerij werkte met verlooprasters in verschillende richtingen en met verschillende drukplaten. Kleuren werden direct bij een andere kleur in de inktbak gegoten om 'toevallige' effecten uit te lokken. Geregeld moest de productie wel stilgelegd worden om alles schoon te maken en opnieuw vanaf nul te beginnen om tot een drukresultaat te komen waarvan de sfeer en kleuren voortdurend veranderen. In het eindresultaat wijzigen de kleuren van beige over rood, oranje, roze enz. tot violet.

De editie 2017 van het Festival van Cannes was een buitenbeentje op het vlak van de grafische communicatie. De organisatie had aan grafisch ontwerper Philippe Savoir van het bureau Filifox de vormgeving van het officiële programma toevertrouwd. In samenwerking met de drukkerij Art&Caractère uit Toulouse maakte Philippe Savoir een collectors' item van de programmabrochure door een toevalsfactor in het drukprocedé in te voeren.Met het oog daarop ging Philippe Savoir over tot willekeurige manuele ingrepen tijdens de drukcyclus op de offsetpers. Het resultaat: de 34.000 omslagen lijken wel op elkaar, maar elk exemplaar is uniek. Daarnaast werd op de omslag, waarvoor papier van Fedrigoni gebruikt werd, een stempel aangebracht voor '70 jaar festival'.Om het omslag te realiseren, werd een kleurenbasis van vier compatibele tinten gekozen. De drukkerij werkte met verlooprasters in verschillende richtingen en met verschillende drukplaten. Kleuren werden direct bij een andere kleur in de inktbak gegoten om 'toevallige' effecten uit te lokken. Geregeld moest de productie wel stilgelegd worden om alles schoon te maken en opnieuw vanaf nul te beginnen om tot een drukresultaat te komen waarvan de sfeer en kleuren voortdurend veranderen. In het eindresultaat wijzigen de kleuren van beige over rood, oranje, roze enz. tot violet.