Papier was de afgelopen maanden een veelbesproken thema bij uitgevers en drukkers. Daar zat de papierprijs natuurlijk voor veel tussen. Die zorgde ook bij Papier.be voor extra aandacht. Als platform van zowat alle actoren in de papierketen speelt het immers een belangrijke rol in de communicatie rond papier. Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag had WE MEDIA een gesprek met een afvaardiging van de raad van bestuur.

Voor dit gesprek, waar taboes niet werden uit de weg gegaan, schoven van Papier.be voorzitter Firmin François en honourary board member Marc Van Den Eynde aan. Tijd voor een blik op de evolutie van de markt, het 'oubollige' imago en de toekomst.

Hoe blikken jullie 30 jaar na de start van Paper Chain Forum - sinds vorig jaar Papier.be - terug?

Firmin François: "Paper Chain Forum is inderdaad opgericht in 1992 met als bedoeling om te communiceren over papier en de impact ervan op het milieu. In die dertig jaar is de perceptie sterk verbeterd en zijn we van een defensief naar een pro-actief discours gegaan. Dat is trouwens ook de reden van onze naamsverandering."

Hoe doet de papiermarkt het anno 2022?

Marc Van Den Eynde: "Het is een groeimarkt, al is het een genuanceerd beeld. Dat heeft te maken met het feit dat papier voor heel wat doeleinden wordt ingezet. Zo is de categorie van hygiënisch papier de afgelopen jaren sterk gestegen door de aandacht voor gezondheidsaspecten. Verpakkingsmateriaal tekent ook een mooie jaarlijkse groei van 3 à 5 procent op. Papier en karton worden immers steeds meer gebruikt als alternatief voor plastic.

Tot slot is er papier dat gebruikt wordt voor grafische en kantoordoeleinden. Maar ook hier is het beeld genuanceerd. Papier voor kantoor kent een grote terugval en dat is logisch. We bewaren onze documenten nu digitaal. Commercieel drukwerk kent een verminderd volume, maar een gelijke omzet. Door personalisatie is deze markt sterk geëvolueerd. Boeken zitten dan weer in een neerwaartse trend, die door de coronapandemie omgebogen werd, en ook de oplages van magazines lopen over het algemeen terug. Mensen nemen steeds vaker een digitaal abonnement."

Hoe kijken printfans naar de evolutie van digitaal?

FF: "We hebben onze nieuwe naam niet toevallig doen lijken op een domeinnaam. We willen immers steeds meer nadenken over de complementariteit tussen print en online. De digitale kanalen hebben zeker hun troeven. Denk maar aan e-commercesites die veel performanter zijn dan catalogi.

Maar kijk ook eens naar de aandachtseconomie waarin we leven. Mensen hebben nood aan rust, willen zelf beslissen of ze iets bekijken of niet. Papier is respect voor de lezer. Je leest wanneer je wil."

Papier wordt wel eens verweten een 'oubollig' kanaal te zijn. Waarom is die perceptie onterecht?

FF: "Het klopt dat papier al meer dan 2000 jaar geleden is uitgevonden. Maar wanneer je nu een brochure ter hand neemt, krijg je toch een fris gevoel dankzij de kleuren en het tactiele. Papier blijft actueel.

Meer nog, er is heel wat innovatie in de sector. Ik sprak al over personalisatie. Dat zorgt voor minder verspilling en een beter gebruik van papier. Het zorgt er ook voor dat drukkers meer worden dan uitvoerders. Ze gaan meedenken met de klanten en kijken wat met de databases mogelijk is.

Ook karton kent een sterke evolutie. Door nieuwe printtechnieken kan het gebruikt worden voor het vervoeren van voedsel en drank. In Delhaize kan je wijn kopen in een kartonnen fles. Duurzaam en gemakkelijk te recycleren.

Tot slot zijn er de innovatieprocessen bij de drukkers. Interne kringloopsystemen en andere vernieuwingen zorgen voor een energie-efficiëntie."

Papier kwam de afgelopen maanden ook in de actualiteit door hogere prijzen en een staking in een grote papierfabriek in Finland. Hoe weegt dit op het imago van de sector?

MVDE: "Papier is conjunctuurgevoelig. Al van oudsher. De prijs schommelt enorm. Maar nu speelde er een extra element. Door de terugval van grafisch papier zijn papierfabrikanten hun fabrieken gaan ombouwen naar kartonproductie. Daardoor is er te weinig capaciteit aan papier en dat is een blijvend gegeven.

Door de staking van februari tot april werden de capaciteitsproblemen tijdelijk groter, wat leidde tot ongekende stijgingen. We gaan ervan uit dat het ergste sinds het einde van de staking achter de rug is."

Welke rol speelt print in de toekomst in de reclame-industrie?

FF: "Dat is natuurlijk koffiedik kijken. Er zal zeker nog een plaats zijn voor papier, al zullen we voor dagdagelijkse zaken vooral een beroep doen op online kanalen. Of print dan meer luxe wordt? Dat zou best kunnen. Je ziet al heel lang dat luxemerken volop investeren in aanwezigheid in luxe-uitgaven. Maar het draait niet enkel om luxe. Het valt ook op dat studenten om hun cursussen te leren volop terugvallen op papier. Misschien is de toekomst van papier wel veel rooskleuriger dan we allemaal denken..."

Bron: WE MEDIA

Papier was de afgelopen maanden een veelbesproken thema bij uitgevers en drukkers. Daar zat de papierprijs natuurlijk voor veel tussen. Die zorgde ook bij Papier.be voor extra aandacht. Als platform van zowat alle actoren in de papierketen speelt het immers een belangrijke rol in de communicatie rond papier. Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag had WE MEDIA een gesprek met een afvaardiging van de raad van bestuur.Voor dit gesprek, waar taboes niet werden uit de weg gegaan, schoven van Papier.be voorzitter Firmin François en honourary board member Marc Van Den Eynde aan. Tijd voor een blik op de evolutie van de markt, het 'oubollige' imago en de toekomst.Hoe blikken jullie 30 jaar na de start van Paper Chain Forum - sinds vorig jaar Papier.be - terug?Firmin François: "Paper Chain Forum is inderdaad opgericht in 1992 met als bedoeling om te communiceren over papier en de impact ervan op het milieu. In die dertig jaar is de perceptie sterk verbeterd en zijn we van een defensief naar een pro-actief discours gegaan. Dat is trouwens ook de reden van onze naamsverandering."Hoe doet de papiermarkt het anno 2022?Marc Van Den Eynde: "Het is een groeimarkt, al is het een genuanceerd beeld. Dat heeft te maken met het feit dat papier voor heel wat doeleinden wordt ingezet. Zo is de categorie van hygiënisch papier de afgelopen jaren sterk gestegen door de aandacht voor gezondheidsaspecten. Verpakkingsmateriaal tekent ook een mooie jaarlijkse groei van 3 à 5 procent op. Papier en karton worden immers steeds meer gebruikt als alternatief voor plastic.Tot slot is er papier dat gebruikt wordt voor grafische en kantoordoeleinden. Maar ook hier is het beeld genuanceerd. Papier voor kantoor kent een grote terugval en dat is logisch. We bewaren onze documenten nu digitaal. Commercieel drukwerk kent een verminderd volume, maar een gelijke omzet. Door personalisatie is deze markt sterk geëvolueerd. Boeken zitten dan weer in een neerwaartse trend, die door de coronapandemie omgebogen werd, en ook de oplages van magazines lopen over het algemeen terug. Mensen nemen steeds vaker een digitaal abonnement."Hoe kijken printfans naar de evolutie van digitaal?FF: "We hebben onze nieuwe naam niet toevallig doen lijken op een domeinnaam. We willen immers steeds meer nadenken over de complementariteit tussen print en online. De digitale kanalen hebben zeker hun troeven. Denk maar aan e-commercesites die veel performanter zijn dan catalogi.Maar kijk ook eens naar de aandachtseconomie waarin we leven. Mensen hebben nood aan rust, willen zelf beslissen of ze iets bekijken of niet. Papier is respect voor de lezer. Je leest wanneer je wil."Papier wordt wel eens verweten een 'oubollig' kanaal te zijn. Waarom is die perceptie onterecht?FF: "Het klopt dat papier al meer dan 2000 jaar geleden is uitgevonden. Maar wanneer je nu een brochure ter hand neemt, krijg je toch een fris gevoel dankzij de kleuren en het tactiele. Papier blijft actueel.Meer nog, er is heel wat innovatie in de sector. Ik sprak al over personalisatie. Dat zorgt voor minder verspilling en een beter gebruik van papier. Het zorgt er ook voor dat drukkers meer worden dan uitvoerders. Ze gaan meedenken met de klanten en kijken wat met de databases mogelijk is.Ook karton kent een sterke evolutie. Door nieuwe printtechnieken kan het gebruikt worden voor het vervoeren van voedsel en drank. In Delhaize kan je wijn kopen in een kartonnen fles. Duurzaam en gemakkelijk te recycleren.Tot slot zijn er de innovatieprocessen bij de drukkers. Interne kringloopsystemen en andere vernieuwingen zorgen voor een energie-efficiëntie."Papier kwam de afgelopen maanden ook in de actualiteit door hogere prijzen en een staking in een grote papierfabriek in Finland. Hoe weegt dit op het imago van de sector?MVDE: "Papier is conjunctuurgevoelig. Al van oudsher. De prijs schommelt enorm. Maar nu speelde er een extra element. Door de terugval van grafisch papier zijn papierfabrikanten hun fabrieken gaan ombouwen naar kartonproductie. Daardoor is er te weinig capaciteit aan papier en dat is een blijvend gegeven.Door de staking van februari tot april werden de capaciteitsproblemen tijdelijk groter, wat leidde tot ongekende stijgingen. We gaan ervan uit dat het ergste sinds het einde van de staking achter de rug is."Welke rol speelt print in de toekomst in de reclame-industrie?FF: "Dat is natuurlijk koffiedik kijken. Er zal zeker nog een plaats zijn voor papier, al zullen we voor dagdagelijkse zaken vooral een beroep doen op online kanalen. Of print dan meer luxe wordt? Dat zou best kunnen. Je ziet al heel lang dat luxemerken volop investeren in aanwezigheid in luxe-uitgaven. Maar het draait niet enkel om luxe. Het valt ook op dat studenten om hun cursussen te leren volop terugvallen op papier. Misschien is de toekomst van papier wel veel rooskleuriger dan we allemaal denken..."Bron: WE MEDIA