Wegens de stijgende energie- en aluminiumprijzen had de Japanse producent Fujifilm al twee keer de prijzen voor offsetplaten verhoogd, in november 2021 en in januari 2022. Nu kondigt Fujifilm een nieuwe prijsverhoging van meer dan tien procent aan voor zijn offsetplaten. De prijsverhoging wordt vanaf 1 juni 2022 van kracht.

Taku Ueno, senior vicepresident van Fujifilm Graphic Systems EMEA, licht toe: "Op internationale schaal blijven we geconfronteerd met ongeziene kostenstijgingen, vooral op het vlak van logistiek, energie en grondstoffen. We hebben dan wel een groot deel van die stijging kunnen absorberen, maar nu hebben we geen andere keuze meer dan de basisprijs van onze aluminium drukplaten te verhogen om die activiteit op lange termijn leefbaar te houden. We zijn ons bewust van de repercussies die deze prijsverhogingen op onze klanten hebben, maar zonder die verhogingen is onze activiteit gewoon niet meer leefbaar. We blijven uiteraard met onze klanten samenwerken en blijven ze in deze moeilijke periode ondersteunen."

Fujifilm zegt ook talrijke wijzigingen in zijn werkmethodes te hebben doorgevoerd om het operationele rendement te verhogen en om de impact van de prijsverhogingen op zijn klanten tot een minimum te beperken.

Wegens de stijgende energie- en aluminiumprijzen had de Japanse producent Fujifilm al twee keer de prijzen voor offsetplaten verhoogd, in november 2021 en in januari 2022. Nu kondigt Fujifilm een nieuwe prijsverhoging van meer dan tien procent aan voor zijn offsetplaten. De prijsverhoging wordt vanaf 1 juni 2022 van kracht. Taku Ueno, senior vicepresident van Fujifilm Graphic Systems EMEA, licht toe: "Op internationale schaal blijven we geconfronteerd met ongeziene kostenstijgingen, vooral op het vlak van logistiek, energie en grondstoffen. We hebben dan wel een groot deel van die stijging kunnen absorberen, maar nu hebben we geen andere keuze meer dan de basisprijs van onze aluminium drukplaten te verhogen om die activiteit op lange termijn leefbaar te houden. We zijn ons bewust van de repercussies die deze prijsverhogingen op onze klanten hebben, maar zonder die verhogingen is onze activiteit gewoon niet meer leefbaar. We blijven uiteraard met onze klanten samenwerken en blijven ze in deze moeilijke periode ondersteunen." Fujifilm zegt ook talrijke wijzigingen in zijn werkmethodes te hebben doorgevoerd om het operationele rendement te verhogen en om de impact van de prijsverhogingen op zijn klanten tot een minimum te beperken.