De tijdschriften Knack Weekend en Le Vif Weekend peilden ter gelegenheid van hun 30-ste verjaardag naar hoe Belgische marketeers de marketing van luxemerken zien evolueren. De gedrukte media blijken nog steeds zeer geschikte kanalen om in te adverteren.

Deze online enquête - met steun van de Unie van Belgische Adverteerders - bij adverteerders, reclame- en media-agentschappen leverde 158 antwoorden op.

Luxeproducten onderscheiden zich volgens de marketeers van luxemerken, voornamelijk door een uitstekende kwaliteit (90%), de marketing (54%) en het merk zelf (51%). Opvallendste verschil bij marketeers die niet voor luxeproducten werken is dat pricing voor hen een belangrijk kenmerk is (44% versus 26% bij marketeers voor luxeproducten).

Nieuwe tendensen in luxe zoals duurzaamheid en ecologie, sociale media, de opkomst van de Aziatische markt en internetaankopen worden door ongeveer 1 op 2 marketeers in de luxesector als opportuniteiten aanzien. Sociale media en internet worden voornamelijk ingezet als communicatiekanaal met de consument en om de brand awareness en het brand engagement te verhogen. Deze kanalen zijn minder geschikt om directe aankopen te bewerkstelligen.

Magazines (69%), supplementen van kranten (43%), internet (28%) en below (28%) zijn volgens de enquête "Focus on Luxury" de meest geschikte kanalen om te adverteren. Naast de betalende reclame worden de eigen website (96%), de boetieks (95%), redactionele artikels in tijdschriften (94%) en word of mouth (91%) als belangrijkste touchpoints ervaren.

6 op de 10 ondervraagden geeft aan dat het reclamebudget status quo zal blijven in 2014 en het medium magazines zal daarin opnieuw een belangrijke rol spelen.

De tijdschriften Knack Weekend en Le Vif Weekend peilden ter gelegenheid van hun 30-ste verjaardag naar hoe Belgische marketeers de marketing van luxemerken zien evolueren. De gedrukte media blijken nog steeds zeer geschikte kanalen om in te adverteren. Deze online enquête - met steun van de Unie van Belgische Adverteerders - bij adverteerders, reclame- en media-agentschappen leverde 158 antwoorden op.Luxeproducten onderscheiden zich volgens de marketeers van luxemerken, voornamelijk door een uitstekende kwaliteit (90%), de marketing (54%) en het merk zelf (51%). Opvallendste verschil bij marketeers die niet voor luxeproducten werken is dat pricing voor hen een belangrijk kenmerk is (44% versus 26% bij marketeers voor luxeproducten). Nieuwe tendensen in luxe zoals duurzaamheid en ecologie, sociale media, de opkomst van de Aziatische markt en internetaankopen worden door ongeveer 1 op 2 marketeers in de luxesector als opportuniteiten aanzien. Sociale media en internet worden voornamelijk ingezet als communicatiekanaal met de consument en om de brand awareness en het brand engagement te verhogen. Deze kanalen zijn minder geschikt om directe aankopen te bewerkstelligen.Magazines (69%), supplementen van kranten (43%), internet (28%) en below (28%) zijn volgens de enquête "Focus on Luxury" de meest geschikte kanalen om te adverteren. Naast de betalende reclame worden de eigen website (96%), de boetieks (95%), redactionele artikels in tijdschriften (94%) en word of mouth (91%) als belangrijkste touchpoints ervaren.6 op de 10 ondervraagden geeft aan dat het reclamebudget status quo zal blijven in 2014 en het medium magazines zal daarin opnieuw een belangrijke rol spelen.