Op woensdag 23 oktober zijn tijdens de verpakkingsbeurs Empack/Packaging Innovations in Mechelen de Get Smart (in) Packaging en Greener Packaging Awards uitgereikt. Get Smart (in) Packaging werd voor het eerst gehouden, voor de Greener Packaging Awards was het de 5e editie. Om de krachten te bundelen vond dit jaar de eerste gezamenlijke editie plaats. Met de awards worden die Belgische bedrijven gelauwerd die ieder op hun terrein een belangrijke verpakkingsinnovatie hebben gelanceerd. Met daarbij duurzaamheid als rode draad. Initiatiefnemers zijn Valipac, Fost Plus, beursorganisator Easyfairs en Verpakking & Label Magazine (Roularta). Bij de Get Smart (in) Packaging Awards werden prijzen uitgereikt in de categorieën B2C, B2B en machine-innovatie. De Greener Packaging Awards kent traditioneel de categorieën B2C en B2B.

L'Oréal, winnaar Greener Packaging Award 'B2C'

De jury was onder de indruk van Source Essentielle, de 1e navulbare shampoo voor kapsalons. Deze innovatieve, ecologische en economische oplossing stelt consumenten in staat om hun shampoofles opnieuw te vullen in een kapsalon. Bij iedere navulling wordt 14 gram aan plastic bespaard.

De Witte Lietaer, winnaar Get Smart (in) Packaging Award 'B2C'

De 'Witte Lietaer bags it' werd ontwikkeld om confectie-afval/reststoffen te upcyclen. De nieuwe verpakkingen worden gemaakt van confectie-afval. Omdat de draagtas gemaakt is van hetzelfde materiaal als het product, krijgt de consument voeling met de kwaliteit van het product.

Schoeller Allibert, winnaar Get Smart (in) Packaging Award 'B2B'

De Combo Excelsior van Schoeller Allibert is bekroond als transportcontainer met vele nieuwe innovatieve functies. Deze opvouwbare container is uniek op de markt en biedt een universele oplossing voor internationaal en intercontinentaal transport. Dankzij een vouwratio van meer dan 70% kunnen in een standaard vrachtwagen tot 182 gevouwde containers vervoerd worden. Hierdoor wordt niet enkel bespaard op vlak van opslagruimte, maar ook op de transportkosten.

Door de modulaire opbouw van deze 100% recycleerbare container, kunnen alle onderdelen afzonderlijk vervangen worden, wat de levensduur van het product verlengt en de ecologische voetafdruk helpt te minimaliseren.

Werner & Mertz, Greener Packaging Award 'B2B'

De Well Feel Bottle van Werner & Mertz Professional won de Greener Packaging Award in de categorie B2B. Zowel de fles als de dop is gemaakt uit 100% post-consumer afval.

Bestaand uit louter rHDPE zijn zowel de fles als de dop op hun beurt ook weer 100% recycleerbaar, zodat deze volgens de jury perfect past in een circulaire economie.

De fles heeft inmiddels het predicaat Cradle to Cradle CertifiedCM Gold gekregen, waarmee zij uniek is in haar soort. De fles bevat bovendien een doseermodule.

Avercon, Get Smart (in) Packaging Award 'Machines'

Avercon is met de X7 Right-Sized verpakkingslijn winnaar geworden in de categorie Machines in de Get Smart (in) Packaging Awards. De jury beoordeelde haar als een slimme geautomatiseerde machinecombinatie die e-commercebedrijven de mogelijkheid biedt om items automatisch in een right-sized doos te verpakken aan een snelheid van 3 seconden per doos. Omdat de verpakking op maat wordt gesneden wordt kartonverspilling vermeden en CO2-uitstoot tijdens het transport verminderd. Er is bovendien geen opvulmateriaal meer nodig. De plano golfkartonnen vellen worden automatisch aangevoerd.

Trends Gazellen Packaging

Naast de twee eerdergenoemde awards werden tijdens de feestelijke bijeenkomst ook de Trends Gazellen Packaging laureaten bekend gemaakt: een onderscheiding voor snelgroeiende, competitieve bedrijven of 'Gazellen' in de verpakkingssector die het ondernemersklimaat in hun regio positief beïnvloeden. Daarbij werden bedrijven in drie verschillende categorieën gehuldigd: KO (kleine onderneming), KMO en GO (grote onderneming).

Daarbij ging de prijs in de categorie KO naar Tape Service Coenraets (Tubeke), in de categorie KMO naar Greif Flexibles Belgium (Izegem) en in die van GO naar Sabert Corporation Europe (Nivelles).

Op de foto (foto: Leyla Hesna) van links naar rechts, de Award-winnaars: L'Oreal, Coenraets, Werner & Mertz, Avercon, Greif, De Witte Lietaer en Schoeller Allibert.

Op woensdag 23 oktober zijn tijdens de verpakkingsbeurs Empack/Packaging Innovations in Mechelen de Get Smart (in) Packaging en Greener Packaging Awards uitgereikt. Get Smart (in) Packaging werd voor het eerst gehouden, voor de Greener Packaging Awards was het de 5e editie. Om de krachten te bundelen vond dit jaar de eerste gezamenlijke editie plaats. Met de awards worden die Belgische bedrijven gelauwerd die ieder op hun terrein een belangrijke verpakkingsinnovatie hebben gelanceerd. Met daarbij duurzaamheid als rode draad. Initiatiefnemers zijn Valipac, Fost Plus, beursorganisator Easyfairs en Verpakking & Label Magazine (Roularta). Bij de Get Smart (in) Packaging Awards werden prijzen uitgereikt in de categorieën B2C, B2B en machine-innovatie. De Greener Packaging Awards kent traditioneel de categorieën B2C en B2B.L'Oréal, winnaar Greener Packaging Award 'B2C'De jury was onder de indruk van Source Essentielle, de 1e navulbare shampoo voor kapsalons. Deze innovatieve, ecologische en economische oplossing stelt consumenten in staat om hun shampoofles opnieuw te vullen in een kapsalon. Bij iedere navulling wordt 14 gram aan plastic bespaard.De Witte Lietaer, winnaar Get Smart (in) Packaging Award 'B2C'De 'Witte Lietaer bags it' werd ontwikkeld om confectie-afval/reststoffen te upcyclen. De nieuwe verpakkingen worden gemaakt van confectie-afval. Omdat de draagtas gemaakt is van hetzelfde materiaal als het product, krijgt de consument voeling met de kwaliteit van het product.Schoeller Allibert, winnaar Get Smart (in) Packaging Award 'B2B'De Combo Excelsior van Schoeller Allibert is bekroond als transportcontainer met vele nieuwe innovatieve functies. Deze opvouwbare container is uniek op de markt en biedt een universele oplossing voor internationaal en intercontinentaal transport. Dankzij een vouwratio van meer dan 70% kunnen in een standaard vrachtwagen tot 182 gevouwde containers vervoerd worden. Hierdoor wordt niet enkel bespaard op vlak van opslagruimte, maar ook op de transportkosten.Door de modulaire opbouw van deze 100% recycleerbare container, kunnen alle onderdelen afzonderlijk vervangen worden, wat de levensduur van het product verlengt en de ecologische voetafdruk helpt te minimaliseren.Werner & Mertz, Greener Packaging Award 'B2B'De Well Feel Bottle van Werner & Mertz Professional won de Greener Packaging Award in de categorie B2B. Zowel de fles als de dop is gemaakt uit 100% post-consumer afval.Bestaand uit louter rHDPE zijn zowel de fles als de dop op hun beurt ook weer 100% recycleerbaar, zodat deze volgens de jury perfect past in een circulaire economie.De fles heeft inmiddels het predicaat Cradle to Cradle CertifiedCM Gold gekregen, waarmee zij uniek is in haar soort. De fles bevat bovendien een doseermodule.Avercon, Get Smart (in) Packaging Award 'Machines'Avercon is met de X7 Right-Sized verpakkingslijn winnaar geworden in de categorie Machines in de Get Smart (in) Packaging Awards. De jury beoordeelde haar als een slimme geautomatiseerde machinecombinatie die e-commercebedrijven de mogelijkheid biedt om items automatisch in een right-sized doos te verpakken aan een snelheid van 3 seconden per doos. Omdat de verpakking op maat wordt gesneden wordt kartonverspilling vermeden en CO2-uitstoot tijdens het transport verminderd. Er is bovendien geen opvulmateriaal meer nodig. De plano golfkartonnen vellen worden automatisch aangevoerd.Trends Gazellen PackagingNaast de twee eerdergenoemde awards werden tijdens de feestelijke bijeenkomst ook de Trends Gazellen Packaging laureaten bekend gemaakt: een onderscheiding voor snelgroeiende, competitieve bedrijven of 'Gazellen' in de verpakkingssector die het ondernemersklimaat in hun regio positief beïnvloeden. Daarbij werden bedrijven in drie verschillende categorieën gehuldigd: KO (kleine onderneming), KMO en GO (grote onderneming).Daarbij ging de prijs in de categorie KO naar Tape Service Coenraets (Tubeke), in de categorie KMO naar Greif Flexibles Belgium (Izegem) en in die van GO naar Sabert Corporation Europe (Nivelles).Op de foto (foto: Leyla Hesna) van links naar rechts, de Award-winnaars: L'Oreal, Coenraets, Werner & Mertz, Avercon, Greif, De Witte Lietaer en Schoeller Allibert.