Duitse drukkerijen profiteren onvoldoende van de economische ontwikkeling in Duitsland. Er verdwenen vorig jaar bijna 350 bedrijven en de ongeveer 9.400 resterende grafische ondernemingen zagen de totale omzet in 2012 met 2,5 procent dalen naar 20,5 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2013 ging de omzet verder omlaag, met 3,4 procent. Werkgeversorganisatie bvdm verwacht voor heel 2013 dan ook op zijn best een stagnatie.

Toch blijft de organisatie positief over de toekomst op de wat langere termijn: 'Drukwerk is met een marktaandeel van 68 procent nog altijd het belangrijkste advertentiemedium in Duitsland en wint het van elektronische media dankzij bereik, effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid."

Duitse drukkerijen profiteren onvoldoende van de economische ontwikkeling in Duitsland. Er verdwenen vorig jaar bijna 350 bedrijven en de ongeveer 9.400 resterende grafische ondernemingen zagen de totale omzet in 2012 met 2,5 procent dalen naar 20,5 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2013 ging de omzet verder omlaag, met 3,4 procent. Werkgeversorganisatie bvdm verwacht voor heel 2013 dan ook op zijn best een stagnatie.Toch blijft de organisatie positief over de toekomst op de wat langere termijn: 'Drukwerk is met een marktaandeel van 68 procent nog altijd het belangrijkste advertentiemedium in Duitsland en wint het van elektronische media dankzij bereik, effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid."