Ook mediabedrijven zien af. In De Tijd lezen we dat bij Mediahuis (De Standaard en Het Nieuwsblad) de reclamecijfers van maart 40 procent lager liggen dan die van vorig jaar. En in hetzelfde bericht lezen we dat Christian Van Thillo, de grote baas van DPG Media, in een interne mail aan het personeel waarschuwt dat dit het bedrijf midscheeps zal raken.

Het eigen huis (Roularta Media Group) meldt op 23 maart: "De publicatie van de gratis bladen De Streekkrant en De Zondag wordt voor 5 weken stopgezet, rekening houdend met de sluiting van de lokale handelszaken. Tijdelijke werkloosheid wordt ingevoerd voor de hiermee gerelateerde activiteiten. Onmiskenbaar zal het stilvallen van het economisch leven een nog niet in te schatten impact hebben op het bedrijf, haar activiteiten en haar financiële resultaten."

De drukwerkproductie in het algemeen leidt net als andere sectoren zwaar onder deze Covid-19 crisis. Warenhuisketen Colruyt meldt: "Op verzoek van de overheid hebben we sinds 19 maart 2020 alle acties en promo's stopgezet. Daardoor zijn alle lopende acties niet langer geldig. Je zal de volgende weken ook geen Colruyt-folders of andere communicaties over aanbiedingen ontvangen." Sinds vorige week steekt er geen ongeadresseerde reclame meer in de brievenbus. De folderbedeling is stilgevallen. De folderbedelers van BD myShopi passeren niet meer in de straat. Ook het Franse JCDecaux, een wereldspeler op het vlak van reclameborden en reclamedragend straatmeubilair, verwacht dat het lopende jaar een stuk moeilijker zal worden vanwege het coronavirus. InPress uit Wilrijk, een geïntegreerd bedrijf dat immoborden produceert en installeert, zet zijn activiteiten voorlopig on hold: "Wegens de nieuwe richtlijnen i.v.m de strijd tegen het corona-virus is inPress genoodzaakt haar activiteiten tijdelijk stop te zetten. Er zal geen productie meer zijn en er worden geen plaatsingen meer uitgevoerd vanaf maandag 23 maart 2020 tot en met 5 april 2020."

Twee Web2Print aanbieders melden ons omzetdalingen van 50 tot 70 % en een ervan zegt de reclame voor zijn bedrijf via Google voorlopig te hebben stopgezet. Vellendrukkerijen melden dat ze hun productie met de helft en meer terugschroeven en dat de machinebezetting kan terugvallen tot 10 à 15 procent. Verschillende drukkerijen overwegen de tijdelijke sluiting van hun bedrijf of hebben dat al gedaan. Van verschillende bronnen vernemen we dat Drukkerij Delabie in Moeskroen en Techprint in het Groothertogdom Luxemburg de productie hebben stilgelegd. Ook Koninklijke Em. De Jong overweegt een tijdelijke sluiting van zijn Belgische vestigingen Dessain Printing, Mercator Press en Casterman. Een vellendrukkerij signaleert dat de prijs van isopropanol drie keer zo duur is geworden en nog slechts in beperkte hoeveelheden voorradig is. In een bericht van vorige week in onze nieuwsbrief werd daarvoor al door de koepelorganisatie Intergraf gewaarschuwd: "Drukkerijen die isopropanol (IPA) gebruiken, maken zich zorgen over de levering van dit oplosmiddel, dat ook wordt gebruikt voor de productie van handreinigers. Veel bedrijven hebben een stijging van de prijs en/of een daling van het aanbod van IPA gezien."

Een eigenaar van een grote drukkerij vertelt dat het jaar nochtans goed was gestart met zicht op een hogere omzet en meer marge, maar dat na twee weken van coronavirus alles volledig naar af was. Het geleverde papier ligt te wachten in zijn magazijn. Het kan zo geen maanden verder aanslepen. Op 20 maart kondigde de Italiaanse Burgo groep ook al aan de productie van houtvrij gestreken papier in zijn Belgische papierfabriek van Burgo Ardennes te stoppen tot vandaag 30 maart.

Een drukkerij meldt dat medewerkers met het coronavirus zijn besmet. Klanten annuleren orders of zijn gestopt met het aanvragen van offertes. Machineleveringen worden uitgesteld (en waarschijnlijk maar goed ook) omwille van logistieke problemen of gezondheidsoverwegingen van fabrikanten voor hun installateurs. Copy- en printshops in de straat moeten sluiten omdat die een etalage hebben en als winkel worden aanzien.

En zo zijn er elke dag nieuwe verhalen. We hopen van harte snel weer met positief nieuws over onze branche te kunnen berichten. Houd moed en zorg intussen goed voor elkaar

A.V.

Ook mediabedrijven zien af. In De Tijd lezen we dat bij Mediahuis (De Standaard en Het Nieuwsblad) de reclamecijfers van maart 40 procent lager liggen dan die van vorig jaar. En in hetzelfde bericht lezen we dat Christian Van Thillo, de grote baas van DPG Media, in een interne mail aan het personeel waarschuwt dat dit het bedrijf midscheeps zal raken.Het eigen huis (Roularta Media Group) meldt op 23 maart: "De publicatie van de gratis bladen De Streekkrant en De Zondag wordt voor 5 weken stopgezet, rekening houdend met de sluiting van de lokale handelszaken. Tijdelijke werkloosheid wordt ingevoerd voor de hiermee gerelateerde activiteiten. Onmiskenbaar zal het stilvallen van het economisch leven een nog niet in te schatten impact hebben op het bedrijf, haar activiteiten en haar financiële resultaten."De drukwerkproductie in het algemeen leidt net als andere sectoren zwaar onder deze Covid-19 crisis. Warenhuisketen Colruyt meldt: "Op verzoek van de overheid hebben we sinds 19 maart 2020 alle acties en promo's stopgezet. Daardoor zijn alle lopende acties niet langer geldig. Je zal de volgende weken ook geen Colruyt-folders of andere communicaties over aanbiedingen ontvangen." Sinds vorige week steekt er geen ongeadresseerde reclame meer in de brievenbus. De folderbedeling is stilgevallen. De folderbedelers van BD myShopi passeren niet meer in de straat. Ook het Franse JCDecaux, een wereldspeler op het vlak van reclameborden en reclamedragend straatmeubilair, verwacht dat het lopende jaar een stuk moeilijker zal worden vanwege het coronavirus. InPress uit Wilrijk, een geïntegreerd bedrijf dat immoborden produceert en installeert, zet zijn activiteiten voorlopig on hold: "Wegens de nieuwe richtlijnen i.v.m de strijd tegen het corona-virus is inPress genoodzaakt haar activiteiten tijdelijk stop te zetten. Er zal geen productie meer zijn en er worden geen plaatsingen meer uitgevoerd vanaf maandag 23 maart 2020 tot en met 5 april 2020."Twee Web2Print aanbieders melden ons omzetdalingen van 50 tot 70 % en een ervan zegt de reclame voor zijn bedrijf via Google voorlopig te hebben stopgezet. Vellendrukkerijen melden dat ze hun productie met de helft en meer terugschroeven en dat de machinebezetting kan terugvallen tot 10 à 15 procent. Verschillende drukkerijen overwegen de tijdelijke sluiting van hun bedrijf of hebben dat al gedaan. Van verschillende bronnen vernemen we dat Drukkerij Delabie in Moeskroen en Techprint in het Groothertogdom Luxemburg de productie hebben stilgelegd. Ook Koninklijke Em. De Jong overweegt een tijdelijke sluiting van zijn Belgische vestigingen Dessain Printing, Mercator Press en Casterman. Een vellendrukkerij signaleert dat de prijs van isopropanol drie keer zo duur is geworden en nog slechts in beperkte hoeveelheden voorradig is. In een bericht van vorige week in onze nieuwsbrief werd daarvoor al door de koepelorganisatie Intergraf gewaarschuwd: "Drukkerijen die isopropanol (IPA) gebruiken, maken zich zorgen over de levering van dit oplosmiddel, dat ook wordt gebruikt voor de productie van handreinigers. Veel bedrijven hebben een stijging van de prijs en/of een daling van het aanbod van IPA gezien."Een eigenaar van een grote drukkerij vertelt dat het jaar nochtans goed was gestart met zicht op een hogere omzet en meer marge, maar dat na twee weken van coronavirus alles volledig naar af was. Het geleverde papier ligt te wachten in zijn magazijn. Het kan zo geen maanden verder aanslepen. Op 20 maart kondigde de Italiaanse Burgo groep ook al aan de productie van houtvrij gestreken papier in zijn Belgische papierfabriek van Burgo Ardennes te stoppen tot vandaag 30 maart.Een drukkerij meldt dat medewerkers met het coronavirus zijn besmet. Klanten annuleren orders of zijn gestopt met het aanvragen van offertes. Machineleveringen worden uitgesteld (en waarschijnlijk maar goed ook) omwille van logistieke problemen of gezondheidsoverwegingen van fabrikanten voor hun installateurs. Copy- en printshops in de straat moeten sluiten omdat die een etalage hebben en als winkel worden aanzien.En zo zijn er elke dag nieuwe verhalen. We hopen van harte snel weer met positief nieuws over onze branche te kunnen berichten. Houd moed en zorg intussen goed voor elkaarA.V.