Bij het Happy Cup-project draait alles rond duurzaamheid: de evenement-drinkbekers kunnen na gebruik immers worden teruggegeven aan de retailer, die ze dan opnieuw kan inzetten.

The Happy Cup Company zet in Rusland volop in op wat ze zelf cup sharing noemen: bekers die tijdens een concert, sportwedstrijd of festival worden gebruikt, verdwijnen er niet meteen in de vuilnisbak, maar worden terugbezorgd aan de retailer voor hergebruik. Om dat mogelijk te maken, moet het product uiteraard kwalitatief en duurzaam genoeg zijn. Mede daarom koos The Happy Cup Company voor een Reverse IML label, een etiket dat gedrukt wordt op de achterzijde van een transparante film en voldoet aan de vooropgestelde eisen. Zo garandeert het onder meer dat de drinkbeker vaatwasmachine-bestendig en krasbestendig is - belangrijke eigenschappen in het geval van hergebruik.

Milieuvriendelijk én recycleerbaar

"Milieuvriendelijkheid staat in dit project centraal", verduidelijkt Svetlana Achueva, algemeen directeur van The Happy Cup Company. "Onze bekers kunnen tot maar liefst 200 keer opnieuw worden ingezet. Heel vaak brengen consumenten de beker ook niet terug naar het verzamelpunt op het event, maar nemen ze die mee naar huis om daar verder te gebruiken - wat even waardevol is. En als de producten dan uiteindelijk aan het einde van hun levenscyclus zijn, kunnen ze ook nog eens gerecycleerd worden."

Blijvende wow-factor

Om consumenten zover te krijgen dat ze de beker mee naar huis willen nemen als souvenir, moet de look & feel van de bekers uiteraard helemaal goed zitten - er moet, met andere woorden, een wow-factor zijn. Vandaar ook de keuze voor het duurzame Reverse IML label. Om de troeven daarvan te illustreren, werden de Happy Cups bij hun introductie - op de International Travel & Tourist Exhibition (MITT) in 2017 in Moskou - ingezet als businesscards voor partner Kamchatintour, die uitpakte met fantastische natuurbeelden. "Naast die decoratieve meerwaarde is het een kostenbesparend product, omdat de productie en decoratie in één stap gebeuren. De beker en het IML label bestaat uit hetzelfde materiaal en is dus perfect te recycleren. Bovendien vervagen de kleuren niet, ook niet na veelvuldig wassen. Het effect blijft dus."

Verstraete IML is lid van het New Plastics Economy initiatief. Een internationaal duurzaamheidsproject dat 60 grote spelers verzamelt om samen te werken aan een circulaire economie voor plastic verpakkingen. Het NPEC werkt momenteel aan een systeem waardoor afvalverwerkende bedrijven de verschillende plastic afvalstromen automatisch kunnen herkennen, efficiënt scheiden en recycleren. "Verstraete IML probeert via IML innovaties dit initiatief te ondersteunen. Onze innovatie Reverse IML is één van de voorbeelden die een positieve invloed heeft op het milieu." zegt Mikhail Britcyn, Regional Sales Manager Russia & CIS en Technical Support Engineer.

Bij het Happy Cup-project draait alles rond duurzaamheid: de evenement-drinkbekers kunnen na gebruik immers worden teruggegeven aan de retailer, die ze dan opnieuw kan inzetten.The Happy Cup Company zet in Rusland volop in op wat ze zelf cup sharing noemen: bekers die tijdens een concert, sportwedstrijd of festival worden gebruikt, verdwijnen er niet meteen in de vuilnisbak, maar worden terugbezorgd aan de retailer voor hergebruik. Om dat mogelijk te maken, moet het product uiteraard kwalitatief en duurzaam genoeg zijn. Mede daarom koos The Happy Cup Company voor een Reverse IML label, een etiket dat gedrukt wordt op de achterzijde van een transparante film en voldoet aan de vooropgestelde eisen. Zo garandeert het onder meer dat de drinkbeker vaatwasmachine-bestendig en krasbestendig is - belangrijke eigenschappen in het geval van hergebruik.Milieuvriendelijk én recycleerbaar"Milieuvriendelijkheid staat in dit project centraal", verduidelijkt Svetlana Achueva, algemeen directeur van The Happy Cup Company. "Onze bekers kunnen tot maar liefst 200 keer opnieuw worden ingezet. Heel vaak brengen consumenten de beker ook niet terug naar het verzamelpunt op het event, maar nemen ze die mee naar huis om daar verder te gebruiken - wat even waardevol is. En als de producten dan uiteindelijk aan het einde van hun levenscyclus zijn, kunnen ze ook nog eens gerecycleerd worden."Blijvende wow-factorOm consumenten zover te krijgen dat ze de beker mee naar huis willen nemen als souvenir, moet de look & feel van de bekers uiteraard helemaal goed zitten - er moet, met andere woorden, een wow-factor zijn. Vandaar ook de keuze voor het duurzame Reverse IML label. Om de troeven daarvan te illustreren, werden de Happy Cups bij hun introductie - op de International Travel & Tourist Exhibition (MITT) in 2017 in Moskou - ingezet als businesscards voor partner Kamchatintour, die uitpakte met fantastische natuurbeelden. "Naast die decoratieve meerwaarde is het een kostenbesparend product, omdat de productie en decoratie in één stap gebeuren. De beker en het IML label bestaat uit hetzelfde materiaal en is dus perfect te recycleren. Bovendien vervagen de kleuren niet, ook niet na veelvuldig wassen. Het effect blijft dus."Verstraete IML is lid van het New Plastics Economy initiatief. Een internationaal duurzaamheidsproject dat 60 grote spelers verzamelt om samen te werken aan een circulaire economie voor plastic verpakkingen. Het NPEC werkt momenteel aan een systeem waardoor afvalverwerkende bedrijven de verschillende plastic afvalstromen automatisch kunnen herkennen, efficiënt scheiden en recycleren. "Verstraete IML probeert via IML innovaties dit initiatief te ondersteunen. Onze innovatie Reverse IML is één van de voorbeelden die een positieve invloed heeft op het milieu." zegt Mikhail Britcyn, Regional Sales Manager Russia & CIS en Technical Support Engineer.