Aan het afscheid van Hermann, die in 2016 werd binnengehaald om de digitale toekomst van het bedrijf vorm te geven, ging vorig jaar september al het vertrek vooraf van financieel directeur Dirk Kaliebe (na een loopbaan van ruim 20 jaar bij Heidelberg). Niet lang daarna werd bekend dat het contract van chief technology officer Stephan Plenz (met 30 jaar ervaring bij het bedrijf) niet zou worden verlengd - hij verliet het bedrijf daarop per december.

Het bedrijf staat vanaf nu onder een tweekoppig leiding: de in 2016 aangetreden CEO Rainer Hundsdörfer en CFO Marcus Wassenberg, de opvolger van Kaliebe. Zij zullen worden ondersteund door een te benoemen bestuurderscomité.

De Duitse zakenkrant Handelsblatt meent dat het vertrek van Hermann het gevolg is van een machtsstrijd aan de top, gevoed door een gebrek aan visie en strategie en nog versterkt door de moeizame financiële resultaten. Het artikel stelt dat het onder Hermann ontwikkelde abonnementen-model - waarbij drukkerijen de Heidelberg-pers niet kopen maar in plaats daarvan een maandelijkse vergoeding betalen op basis van productiviteit - op de helling gaat. Volgens de krant is het bedrijf naarstig op zoek naar financiële middelen bij banken, maar zou ook de Chinese partner Masterwork wellicht interesse hebben om haar aandeel (nu 8,5%) in Heidelberg uit te breiden.

Een woordvoerder stelt in een reactie aan vakblad Printweek dat het krantenartikel niet klopt en onjuistheden bevat. "We hebben een duidelijk plan om Heidelberg met succes door deze moeilijk fase van economische onzekerheid te loodsen." Ook wordt het abonnementen-model wel degelijk voortgezet: "Als onderdeel van onze digitale transformatie zal dat model verder worden ontwikkeld. Het is goed van start gegaan, samen met sterke financiële partners."

Aan het afscheid van Hermann, die in 2016 werd binnengehaald om de digitale toekomst van het bedrijf vorm te geven, ging vorig jaar september al het vertrek vooraf van financieel directeur Dirk Kaliebe (na een loopbaan van ruim 20 jaar bij Heidelberg). Niet lang daarna werd bekend dat het contract van chief technology officer Stephan Plenz (met 30 jaar ervaring bij het bedrijf) niet zou worden verlengd - hij verliet het bedrijf daarop per december.Het bedrijf staat vanaf nu onder een tweekoppig leiding: de in 2016 aangetreden CEO Rainer Hundsdörfer en CFO Marcus Wassenberg, de opvolger van Kaliebe. Zij zullen worden ondersteund door een te benoemen bestuurderscomité.De Duitse zakenkrant Handelsblatt meent dat het vertrek van Hermann het gevolg is van een machtsstrijd aan de top, gevoed door een gebrek aan visie en strategie en nog versterkt door de moeizame financiële resultaten. Het artikel stelt dat het onder Hermann ontwikkelde abonnementen-model - waarbij drukkerijen de Heidelberg-pers niet kopen maar in plaats daarvan een maandelijkse vergoeding betalen op basis van productiviteit - op de helling gaat. Volgens de krant is het bedrijf naarstig op zoek naar financiële middelen bij banken, maar zou ook de Chinese partner Masterwork wellicht interesse hebben om haar aandeel (nu 8,5%) in Heidelberg uit te breiden.Een woordvoerder stelt in een reactie aan vakblad Printweek dat het krantenartikel niet klopt en onjuistheden bevat. "We hebben een duidelijk plan om Heidelberg met succes door deze moeilijk fase van economische onzekerheid te loodsen." Ook wordt het abonnementen-model wel degelijk voortgezet: "Als onderdeel van onze digitale transformatie zal dat model verder worden ontwikkeld. Het is goed van start gegaan, samen met sterke financiële partners."