Heidelberg krijgt toegang tot de inkjettechnologie van Fujifilm en Fujifilm zal een beroep kunnen doen op de kennis van de Duitse persenfabrikant op het vlak van engineering en machinebouw. De samenwerking focust op producten van de nieuwe generatie voor de attractieve digitale printmarkt. De overeenkomst verleent de partners ook toegang tot beider technologie in de prepress sector.

Gerold Linzbach, CEO van Heidelberg, zegt met inkjet snel te willen meespelen in het hoogvolume segment van de markt. Heidelberg wil er een belangrijke wereldwijd actieve speler worden. Heidelberg heeft voor dit segment een omzet van meer dan 200 miljoen euro binnen de drie jaar voor ogen.

Fujifilm van zijn kant ziet nieuwe mogelijkheden voor de technologie die wordt toegepast in zijn B2-pers Jet Press 720. Die is gebouwd rond een Ryobi-pers.

Heidelberg wou al eerder een eigen inkjet of digitale printtechnologie ontwikkelen (misschien gebaseerd op de technologie van CSAT dat door Heidelberg werd overgenomen?); werkte samen met Landa ( komt er nu een einde aan de samenwerking met de Israëlische bedenker van de nanografische pers?); of door de ontwikkeling van een eigen vloeibare tonertechnologie.

De samenwerking met Ricoh (de Ricoh C901 en C751 machines die worden verkocht als Heidelberg Linoprint), zijn een success maar slechts interessant voor een kleiner gedeelte van de markt waarop Heidelberg-klanten actief zijn. De samenwerking met Fujifilm mikt op de industriële drukkerijen met volumeproductie.

Heidelberg krijgt toegang tot de inkjettechnologie van Fujifilm en Fujifilm zal een beroep kunnen doen op de kennis van de Duitse persenfabrikant op het vlak van engineering en machinebouw. De samenwerking focust op producten van de nieuwe generatie voor de attractieve digitale printmarkt. De overeenkomst verleent de partners ook toegang tot beider technologie in de prepress sector. Gerold Linzbach, CEO van Heidelberg, zegt met inkjet snel te willen meespelen in het hoogvolume segment van de markt. Heidelberg wil er een belangrijke wereldwijd actieve speler worden. Heidelberg heeft voor dit segment een omzet van meer dan 200 miljoen euro binnen de drie jaar voor ogen.Fujifilm van zijn kant ziet nieuwe mogelijkheden voor de technologie die wordt toegepast in zijn B2-pers Jet Press 720. Die is gebouwd rond een Ryobi-pers. Heidelberg wou al eerder een eigen inkjet of digitale printtechnologie ontwikkelen (misschien gebaseerd op de technologie van CSAT dat door Heidelberg werd overgenomen?); werkte samen met Landa ( komt er nu een einde aan de samenwerking met de Israëlische bedenker van de nanografische pers?); of door de ontwikkeling van een eigen vloeibare tonertechnologie.De samenwerking met Ricoh (de Ricoh C901 en C751 machines die worden verkocht als Heidelberg Linoprint), zijn een success maar slechts interessant voor een kleiner gedeelte van de markt waarop Heidelberg-klanten actief zijn. De samenwerking met Fujifilm mikt op de industriële drukkerijen met volumeproductie.