Bij de overname van de afdeling verbruiksgoederen van Fujifilm door Heidelberg zijn twee fabrieken betrokken: die van Kruibeke in België en die van Reutlingen in Duitsland. De activiteit vertegenwoordigt een omzet van 25 miljoen euro en omvat schoonmaakproducten voor machines en drukvernissen. Met die overname zet Heidelberg een volgende stap in zijn groeistrategie - die is gebaseerd op de samenstelling van een volledige productfolio waarmee op alle behoeften van de markt ingespeeld kan worden. Heidelberg had in 2008 al het Britse Hi-Tech Coatings overgenomen, en in 2014 het Belgische BluePrint Products - twee bedrijven die ook verbruiksgoederen produceren.

"De overname van de productievestigingen van Fujifilm voor vernissen en chemische producten voor de printsector in de regio EMEA helpt ons om een digitaal bedrijf te worden en stelt ons in staat om onze klanten een volledige portefeuille aan te bieden - van de technologie over de verbruiksgoederen tot de service," zegt Rainer Hundsdorfer, CEO van Heidelberg. Heidelberg heeft de ambitie om zijn marktaandeel in Europa tot 10% op te voeren en om een van de vijf belangrijkste internationale leveranciers van vernissen te worden. De transactie zou in juli 2017 rond moeten zijn. Fujifilm van zijn kant blijft zich concentreren op de productie en levering van drukplaten.

Het is niet de eerste keer dat Heidelberg en Fujifilm samenwerken. Fujifilm ontwikkelde de inkjetkoppen van de Primefire 106 (van Heidelberg) en die van de Labelfire 340 van Gallus, de digitale smallebaanpers van de dochteronderneming van Heidelberg.

Twee nieuwe structuren

Binnen de omvormingsprocedure om een digitaal bedrijf te worden, heeft Heidelberg op 1 april 2017 twee nieuwe structuren ingevoerd: Heidelberg Digital Technology (HDT) en Heidelberg Digital Business & Services (HDB). De afdeling HDT overkoepelt de activiteiten op het vlak van de vellenoffset, de etikettendruk en de afwerking. Ze legt zich ook toe op de ontwikkeling, productie en marketing van technologieën en producten voor de nieuwe bedrijfsmodellen. De afdeling HDB beheert de activiteiten op het vlak van diensten, verbruiksgoederen, uitrustingen, digitale printtechnologieën en oplossingen voor de hele grafische keten.

Als een gespecialiseerde persenbouwer (vellen- en rotatieoffset, zeefdruk en digitale druk) boekte Heidelberg over het boekjaar 2016-2017 een omzet van 2,5 miljard euro. Het bedrijf telt 11.500 medewerkers.

Bij de overname van de afdeling verbruiksgoederen van Fujifilm door Heidelberg zijn twee fabrieken betrokken: die van Kruibeke in België en die van Reutlingen in Duitsland. De activiteit vertegenwoordigt een omzet van 25 miljoen euro en omvat schoonmaakproducten voor machines en drukvernissen. Met die overname zet Heidelberg een volgende stap in zijn groeistrategie - die is gebaseerd op de samenstelling van een volledige productfolio waarmee op alle behoeften van de markt ingespeeld kan worden. Heidelberg had in 2008 al het Britse Hi-Tech Coatings overgenomen, en in 2014 het Belgische BluePrint Products - twee bedrijven die ook verbruiksgoederen produceren. "De overname van de productievestigingen van Fujifilm voor vernissen en chemische producten voor de printsector in de regio EMEA helpt ons om een digitaal bedrijf te worden en stelt ons in staat om onze klanten een volledige portefeuille aan te bieden - van de technologie over de verbruiksgoederen tot de service," zegt Rainer Hundsdorfer, CEO van Heidelberg. Heidelberg heeft de ambitie om zijn marktaandeel in Europa tot 10% op te voeren en om een van de vijf belangrijkste internationale leveranciers van vernissen te worden. De transactie zou in juli 2017 rond moeten zijn. Fujifilm van zijn kant blijft zich concentreren op de productie en levering van drukplaten.Het is niet de eerste keer dat Heidelberg en Fujifilm samenwerken. Fujifilm ontwikkelde de inkjetkoppen van de Primefire 106 (van Heidelberg) en die van de Labelfire 340 van Gallus, de digitale smallebaanpers van de dochteronderneming van Heidelberg. Twee nieuwe structurenBinnen de omvormingsprocedure om een digitaal bedrijf te worden, heeft Heidelberg op 1 april 2017 twee nieuwe structuren ingevoerd: Heidelberg Digital Technology (HDT) en Heidelberg Digital Business & Services (HDB). De afdeling HDT overkoepelt de activiteiten op het vlak van de vellenoffset, de etikettendruk en de afwerking. Ze legt zich ook toe op de ontwikkeling, productie en marketing van technologieën en producten voor de nieuwe bedrijfsmodellen. De afdeling HDB beheert de activiteiten op het vlak van diensten, verbruiksgoederen, uitrustingen, digitale printtechnologieën en oplossingen voor de hele grafische keten.Als een gespecialiseerde persenbouwer (vellen- en rotatieoffset, zeefdruk en digitale druk) boekte Heidelberg over het boekjaar 2016-2017 een omzet van 2,5 miljard euro. Het bedrijf telt 11.500 medewerkers.