De Prinect-workflow van Heidelberg die zowel in de handelsdruk als in de verpakkingsdruk toepassing vindt, maakt vanaf nu gebruik van de cloud. Het nieuwe pakket 'Prinect Direct' past in de strategie van Heidelberg om de productie van drukkerijen te verzelfstandigen. Alle functies van de nieuwe workflow worden geleidelijk ter beschikking gesteld van de klanten in de vorm van op de cloud gebaseerde toepassingen.

Naar een zelfstandige productie ...

"Met de nieuwe en op de cloud gebaseerde workflow Prinect Direct zet Heidelberg een grote stap naar de zelfstandige productie in de drukkerijen, in overeenstemming met ons concept Smart Print Shop", zegt Christopher Berti, hoofd van de softwareoplossingen bij Heidelberg. "De nieuwe Prinect-toepassingen elimineren de meeste manuele stappen in het productieproces van een drukkerij, van de creatie van de opdracht tot de levering van het gedrukte eindproduct", voegt hij daaraan toe.

... en een intelligente fabriek

Volgens Heidelberg worden in de toekomst nog andere Prinect-toepassingen geleidelijk ingevoerd. Het uiteindelijke doel is om tot een volledig gedigitaliseerde en geautomatiseerde, slimme drukkerij te komen. De nieuwe workflow Prinect Direct maakt ook komaf met de huidige scheiding tussen de commerciële en de productieprocessen door aangepaste functies te bundelen. "Dat zal drukkerijen rendabeler maken, terwijl tegelijk hun volledige automatiseringspotentieel benut wordt. De gebruikers krijgen toegang tot de Prinect-toepassingen via het klantenportaal H+ dat vorig jaar in het leven geroepen werd."

Betere drukvoorbereiding

Als aanvulling op de toepassing Print Shop Analytics, die in de herfst van 2021 uitgebracht werd en die het mogelijk maakt om de KPI's (Key Performance Indicators) van een drukkerij in real-time in het oog te houden, brengt Heidelberg een tweede toepassing uit, de Smart Product App. Die toepassing automatiseert de creatie van opdrachten in de drukvoorbereiding. Essentieel daarbij is dat de druk-PDF gecombineerd wordt met alle andere informatie over de opdracht, zoals het papier, de afwerking, het uur en het adres van de levering... Met de nieuwe toepassing worden bestellingen intuïtief en in enkele stappen aangemaakt, waarna Prinect Direct het productieproces zo efficiënt mogelijk beheert.

Prinect Direct verwerkt ook online printbestellingen zodat handels- en verpakkingsdrukkerijen met de nieuwe en op de cloud gebaseerde workflow dezelfde mogelijkheden krijgen als online drukkerijen. Vista bijvoorbeeld heeft zijn eigen oplossingen uitgewerkt die de klanten in staat stellen om alle aspecten van het werk te downloaden. "Het is de bedoeling dat de klant al die informatie invoert. Er zullen altijd heel gespecialiseerde opdrachten zijn waarbij de drukker dat moet doen, maar we stellen vast dat 80 procent van het drukwerk dankzij deze eenvoudige online procedure gedownload wordt. De toepassing Smart Product voert vervolgens alle voorafgaande controles uit, zowel voor de productie als de administratie, en beheert dan het printproces", legt Alex Zöller uit die bij Heidelberg verantwoordelijk is voor de commerciële software.

Door de creatie van opdrachten en de drukvoorbereiding zo goed als volledig te automatiseren, beperkt de nieuwe toepassing Smart Product de manuele ingrepen tot een minimum.

Voor de huidige Prinect-gebruikers

De bestaande gebruikers van Prinect kunnen hun workflowsysteem blijven gebruiken, met inbegrip van Prinect Production Manager. Alle andere Prinect-toepassingen die eraan komen, zullen compatibel zijn en gebruik maken van de bestaande functies, zoals de uitvoer van drukplaten op basis van de Adobe PDF Print Engine.

Prinect, dat op de Drupa 2008 uitgebracht werd, telt nu ongeveer 3500 gebruikers. Tussen 2021 en 2022 is hun aantal met tien procent gestegen. Volgens Heidelberg heeft de coronacrisis geen impact gehad op de verkoop van Prinect. 65 procent van de gebruikers is actief in de handelsdruk, maar vandaag kent Prinect wel de sterkste groei in de sector van de verpakkingsdruk.

Prinect Direct wordt uitgebracht en voorgesteld op het online event Prinect User Days, op 19 mei.

Boordevol orderboek voor Heidelberg

Heidelberg heeft de voorlopige resultaten over het boekjaar 2021-2022 gepubliceerd. "In een moeilijke context hebben we zowel de omzet als de winst van al onze kernactiviteiten verbeterd", verklaarde Ludwin Monz, de CEO van Heidelberg. "Het goed gevulde orderboekje, dat aan de duidelijke heropleving van de markt tijdens het voorbije boekjaar te danken is, vormt een goede basis voor de verkoop in het nieuwe boekjaar." De omzet bedroeg 2,183 miljard euro, een stijging met 14 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. Heidelberg meldt ook dat de waarde van de bestellingen die het ontvangen heeft, met 23 procent gestegen is tot 2,454 miljard euro. De bestellingen voor apparatuur voor de handels- en de verpakkingsdruk zijn eveneens gestegen en vertegenwoordigen nu 900 miljoen euro, tegenover 636 miljoen in het vorige boekjaar. Volgens Heidelberg is dat het hoogste niveau sinds tien jaar. "De voorbije jaren hebben we onze vaste kosten aanzienlijk teruggedrongen, de beschikbare cashflows zijn positief en we hebben de netto financiële schulden volledig weggewerkt. In deze onzekere periode speelt dat in ons voordeel", zegt Marcus A. Wassenberg, de financieel directeur van de groep. "Toch mogen we niet op onze lauweren rusten en moeten we ons blijven inspannen om onze rendabiliteit te verbeteren." Op basis van die positieve resultaten zegt Heidelberg dat het de terugval als gevolg van de pandemie verteerd heeft. Ludwin Monz blijft echter waakzaam: "De gevolgen van de oorlog in Oekraïne betekenen voor ons, net zoals voor de meeste andere bedrijven, een nieuwe uitdaging. We moeten de onzekere economische situatie en de grote prijsstijgingen voor grondstoffen en energie het hoofd bieden."

De Prinect-workflow van Heidelberg die zowel in de handelsdruk als in de verpakkingsdruk toepassing vindt, maakt vanaf nu gebruik van de cloud. Het nieuwe pakket 'Prinect Direct' past in de strategie van Heidelberg om de productie van drukkerijen te verzelfstandigen. Alle functies van de nieuwe workflow worden geleidelijk ter beschikking gesteld van de klanten in de vorm van op de cloud gebaseerde toepassingen."Met de nieuwe en op de cloud gebaseerde workflow Prinect Direct zet Heidelberg een grote stap naar de zelfstandige productie in de drukkerijen, in overeenstemming met ons concept Smart Print Shop", zegt Christopher Berti, hoofd van de softwareoplossingen bij Heidelberg. "De nieuwe Prinect-toepassingen elimineren de meeste manuele stappen in het productieproces van een drukkerij, van de creatie van de opdracht tot de levering van het gedrukte eindproduct", voegt hij daaraan toe.Volgens Heidelberg worden in de toekomst nog andere Prinect-toepassingen geleidelijk ingevoerd. Het uiteindelijke doel is om tot een volledig gedigitaliseerde en geautomatiseerde, slimme drukkerij te komen. De nieuwe workflow Prinect Direct maakt ook komaf met de huidige scheiding tussen de commerciële en de productieprocessen door aangepaste functies te bundelen. "Dat zal drukkerijen rendabeler maken, terwijl tegelijk hun volledige automatiseringspotentieel benut wordt. De gebruikers krijgen toegang tot de Prinect-toepassingen via het klantenportaal H+ dat vorig jaar in het leven geroepen werd."Als aanvulling op de toepassing Print Shop Analytics, die in de herfst van 2021 uitgebracht werd en die het mogelijk maakt om de KPI's (Key Performance Indicators) van een drukkerij in real-time in het oog te houden, brengt Heidelberg een tweede toepassing uit, de Smart Product App. Die toepassing automatiseert de creatie van opdrachten in de drukvoorbereiding. Essentieel daarbij is dat de druk-PDF gecombineerd wordt met alle andere informatie over de opdracht, zoals het papier, de afwerking, het uur en het adres van de levering... Met de nieuwe toepassing worden bestellingen intuïtief en in enkele stappen aangemaakt, waarna Prinect Direct het productieproces zo efficiënt mogelijk beheert.Prinect Direct verwerkt ook online printbestellingen zodat handels- en verpakkingsdrukkerijen met de nieuwe en op de cloud gebaseerde workflow dezelfde mogelijkheden krijgen als online drukkerijen. Vista bijvoorbeeld heeft zijn eigen oplossingen uitgewerkt die de klanten in staat stellen om alle aspecten van het werk te downloaden. "Het is de bedoeling dat de klant al die informatie invoert. Er zullen altijd heel gespecialiseerde opdrachten zijn waarbij de drukker dat moet doen, maar we stellen vast dat 80 procent van het drukwerk dankzij deze eenvoudige online procedure gedownload wordt. De toepassing Smart Product voert vervolgens alle voorafgaande controles uit, zowel voor de productie als de administratie, en beheert dan het printproces", legt Alex Zöller uit die bij Heidelberg verantwoordelijk is voor de commerciële software.De bestaande gebruikers van Prinect kunnen hun workflowsysteem blijven gebruiken, met inbegrip van Prinect Production Manager. Alle andere Prinect-toepassingen die eraan komen, zullen compatibel zijn en gebruik maken van de bestaande functies, zoals de uitvoer van drukplaten op basis van de Adobe PDF Print Engine.Prinect, dat op de Drupa 2008 uitgebracht werd, telt nu ongeveer 3500 gebruikers. Tussen 2021 en 2022 is hun aantal met tien procent gestegen. Volgens Heidelberg heeft de coronacrisis geen impact gehad op de verkoop van Prinect. 65 procent van de gebruikers is actief in de handelsdruk, maar vandaag kent Prinect wel de sterkste groei in de sector van de verpakkingsdruk.Prinect Direct wordt uitgebracht en voorgesteld op het online event Prinect User Days, op 19 mei.