Mede door de wisselkoerseffecten steeg de omzet in het tweede kwartaal naar 590 miljoen euro (vorig jaar: 542 miljoen). Met 1,12 miljard is de omzet over het eerste halfjaar ongeveer 14 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Het segment Packaging Solutions kende een bijzonder sterke groei, van een bescheiden 415 miljoen in het voorgaande jaar tot 535 miljoen dit jaar.

Door de hogere omzet verbeterde de operationele kasstroom (EBITDA) in het tweede kwartaal tot 68 miljoen euro. Voor het halfjaar kwam de EBITDA uit op 104 miljoen euro. Het nettoresultaat na belastingen na zes maanden steeg van 13 miljoen naar 44 miljoen en klom van 27 miljoen naar 39 miljoen euro in het tweede kwartaal. "Dit overschrijdt het niveau van het hele voorbije jaar", aldus Heidelberg.

Orders pieken

Ook in het tweede kwartaal bleven de binnenkomende orders stijgen, tot zo'n 622 miljoen euro (+5 procent). Dit werd ondersteund door valuta-effecten en door een grote vraag uit Centraal-Europa en Noord-Amerika. De halfjaarlijkse inkomende orders bereikten een niveau van 1,229 miljard euro, waardoor de orderportefeuille voor het eerst in jaren boven de één miljard euro uitkomt. "Deze hoge orderportefeuille en de halfjaarcijfers vormen een uitstekende basis om de doelstellingen voor het gehele jaar te realiseren", stelt Heidelberg. Al verwacht de groep in de tweede jaarhelft verdere stijgingen van de personeels- en energiekosten.

"Ondanks een moeilijke omgeving hebben we de uitdagingen in het eerste halfjaar met succes overwonnen en verdere groei gerealiseerd. We blijven echter voorzichtig, omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe de wereldwijde situatie zich zal ontwikkelen", stelt Ludwin Monz, de CEO. "Gedurende het eerste halfjaar heeft Heidelberg een goede basis gelegd voor het behalen van onze financiële doelstellingen. We richten ons op het behoud van onze toeleveringsketens, het veiligstellen van onze marge door hogere verkoopprijzen en het voortzetten van onze kostendiscipline."

Mede door de wisselkoerseffecten steeg de omzet in het tweede kwartaal naar 590 miljoen euro (vorig jaar: 542 miljoen). Met 1,12 miljard is de omzet over het eerste halfjaar ongeveer 14 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Het segment Packaging Solutions kende een bijzonder sterke groei, van een bescheiden 415 miljoen in het voorgaande jaar tot 535 miljoen dit jaar.Door de hogere omzet verbeterde de operationele kasstroom (EBITDA) in het tweede kwartaal tot 68 miljoen euro. Voor het halfjaar kwam de EBITDA uit op 104 miljoen euro. Het nettoresultaat na belastingen na zes maanden steeg van 13 miljoen naar 44 miljoen en klom van 27 miljoen naar 39 miljoen euro in het tweede kwartaal. "Dit overschrijdt het niveau van het hele voorbije jaar", aldus Heidelberg.Ook in het tweede kwartaal bleven de binnenkomende orders stijgen, tot zo'n 622 miljoen euro (+5 procent). Dit werd ondersteund door valuta-effecten en door een grote vraag uit Centraal-Europa en Noord-Amerika. De halfjaarlijkse inkomende orders bereikten een niveau van 1,229 miljard euro, waardoor de orderportefeuille voor het eerst in jaren boven de één miljard euro uitkomt. "Deze hoge orderportefeuille en de halfjaarcijfers vormen een uitstekende basis om de doelstellingen voor het gehele jaar te realiseren", stelt Heidelberg. Al verwacht de groep in de tweede jaarhelft verdere stijgingen van de personeels- en energiekosten."Ondanks een moeilijke omgeving hebben we de uitdagingen in het eerste halfjaar met succes overwonnen en verdere groei gerealiseerd. We blijven echter voorzichtig, omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe de wereldwijde situatie zich zal ontwikkelen", stelt Ludwin Monz, de CEO. "Gedurende het eerste halfjaar heeft Heidelberg een goede basis gelegd voor het behalen van onze financiële doelstellingen. We richten ons op het behoud van onze toeleveringsketens, het veiligstellen van onze marge door hogere verkoopprijzen en het voortzetten van onze kostendiscipline."