De marktsituatie als gevolg van de coronapandemie is hard voor leveranciers van investeringsgoederen. Heidelberg heeft wereldwijd 5000 geconnecteerde persen en daardoor een goed zicht op de crisis. De label- en verpakkingssector is stabiel ondanks de pandemie. De commerciële drukkerijdivisie krijgt klappen maar in China zit Heidelberg weer aan het pre-coronaniveau. Zwakke bedrijven zullen niet overleven en er volgt meer consolidatie. Het herstel zal niet voor iedereen zijn. In de commerciële grafische markt zullen -afhankelijk van het land- 10 tot 20% van de bedrijven het niet halen. De markt zal volledig hersteld zijn tegen 2024, maar Hundsdörfer hoopt dat dit vroeger zal gebeuren.

De financiële situatie van Heidelberg is stabieler dan in de vorige jaren. "We zullen sterker na dan voor de crisis zijn. Met dank aan de genomen herstructureringen en de herschikking van het portfolio. Heidelberg heeft geen staatssteun nodig. We kunnen de crisis zelf aan."

De kernactiviteit is vellendruk met de nadruk op offset, met daarna verbonden de prepress, afwerking en de diensten. De ruggengraad is digitalisatie tussen processen en connectiviteit tussen machines die moeten zorgen voor een zo groot mogelijke end-to-end outputcapaciteit. Voor het digitaal tonerprinten is er de samenwerking met Rocoh. De inkjet vellenpers Primefire werd gestopt omdat de markt ervoor niet groot genoeg was. Maar de inkjettechnologie wordt niet weggegooid. Het wordt wachten tot de tijd er rijp voor is. Het aandeel van Heidelberg staat laag genoteerd op de beurs. "Maar ook de beursnoteringen van andere grafische fabrikanten zijn in dezelfde mate gezakt," zegt Hundsdörfer. "Onze industrie wordt vandaag niet naar waarde ingeschat. Sommige analysten zien de digitalisatie en het abonnementsmodel in de industrie niet. Het aantal drukunits zal weliswaar dalen maar de automatisatie neemt toe. Het aandeel van abonnementsmodellen in verschillende vormen zal toenemen. Heidelberg sloot wereldwijd daarvoor al meer dan 350 contracten af, goed voor 11% van de omzet.

Hundsdörfer zei tevreden te zijn over het vijfdaagse virtuele evenement in Wiesloch met honderden digitale ontmoetingen en gesprekken met klanten van over de hele wereld.

De marktsituatie als gevolg van de coronapandemie is hard voor leveranciers van investeringsgoederen. Heidelberg heeft wereldwijd 5000 geconnecteerde persen en daardoor een goed zicht op de crisis. De label- en verpakkingssector is stabiel ondanks de pandemie. De commerciële drukkerijdivisie krijgt klappen maar in China zit Heidelberg weer aan het pre-coronaniveau. Zwakke bedrijven zullen niet overleven en er volgt meer consolidatie. Het herstel zal niet voor iedereen zijn. In de commerciële grafische markt zullen -afhankelijk van het land- 10 tot 20% van de bedrijven het niet halen. De markt zal volledig hersteld zijn tegen 2024, maar Hundsdörfer hoopt dat dit vroeger zal gebeuren.De financiële situatie van Heidelberg is stabieler dan in de vorige jaren. "We zullen sterker na dan voor de crisis zijn. Met dank aan de genomen herstructureringen en de herschikking van het portfolio. Heidelberg heeft geen staatssteun nodig. We kunnen de crisis zelf aan."De kernactiviteit is vellendruk met de nadruk op offset, met daarna verbonden de prepress, afwerking en de diensten. De ruggengraad is digitalisatie tussen processen en connectiviteit tussen machines die moeten zorgen voor een zo groot mogelijke end-to-end outputcapaciteit. Voor het digitaal tonerprinten is er de samenwerking met Rocoh. De inkjet vellenpers Primefire werd gestopt omdat de markt ervoor niet groot genoeg was. Maar de inkjettechnologie wordt niet weggegooid. Het wordt wachten tot de tijd er rijp voor is. Het aandeel van Heidelberg staat laag genoteerd op de beurs. "Maar ook de beursnoteringen van andere grafische fabrikanten zijn in dezelfde mate gezakt," zegt Hundsdörfer. "Onze industrie wordt vandaag niet naar waarde ingeschat. Sommige analysten zien de digitalisatie en het abonnementsmodel in de industrie niet. Het aantal drukunits zal weliswaar dalen maar de automatisatie neemt toe. Het aandeel van abonnementsmodellen in verschillende vormen zal toenemen. Heidelberg sloot wereldwijd daarvoor al meer dan 350 contracten af, goed voor 11% van de omzet.Hundsdörfer zei tevreden te zijn over het vijfdaagse virtuele evenement in Wiesloch met honderden digitale ontmoetingen en gesprekken met klanten van over de hele wereld.