Onzekerheid op de wereldmarkt, veroorzaakt door met name de handelsoorlog tussen de VS en China maar ook de nog altijd dreigende Brexit, maakt dat Heidelberg voorzichtig is met haar vooruitblik: "Bedrijven zijn terughoudend om te investeren in nieuwe technologie. Daarom moeten verwachtingen met betrekking tot de doorbraak van digitaal drukken naar beneden worden bijgesteld." Ook de verkoop van afwerkapparatuur zal tegenvallen, nu de overname van MBO is tegengehouden door de Duitse marktwaakhond. Nu al bleven de totale verkopen in de eerste drie maanden van 2019 iets achter bij dezelfde periode vorig jaar. Daar tegenover staat de groeiende vraag naar bijvoorbeeld het digitale 'all-in' abonnementsmodel dat Heidelberg introduceerde en waardoor het in 2018/2019 op zo'n 30 nieuwe contracten kon rekenen. CEO Hundsdörfer blijft, "ondanks de rem die nu op de groei wordt gezet", overtuigd van de onverminderd grote groeipotentie in de digitalisering van de industrie en in het digitaal drukken van verpakkingen.