Het boek is echter niet alleen maar een herinnering aan de twee dagen waarin de hedendaagse uitgeversmarkt geanalyseerd werd en de ontwikkelingen daarin tegen het licht gehouden werden. Maar het geeft ook een concrete vorm aan bepaalde ideeën en initiatieven die tijdens de editie 2015 van het 'Future Book Forum' van Canon naar voren werden geschoven. De ideeën die toen besproken werden, gingen uit van de vaststelling dat de digitale technologieën de communicatiebehoeften en -gewoontes gewijzigd hebben. En omdat de communicatie ook geëvolueerd is, kan het niet anders dan dat ook het boek zal veranderen. "Wat de consument ook wil - iets aankopen of gewoon maar informatie - hij wil het snel en hij moet er voort mee kunnen," merkt Canon op bij de presentatie van het fotoboek. Het boek van de toekomst werd dan ook omschreven als een product op maat met een gepersonaliseerde inhoud volgens de verschillende profielen van de lezers. De volgende stap in die ontwikkeling is de notie van 'smart publishing' (slim uitgeven). Dat veronderstelt dan weer een gegevensbank en het verzamelen van (variabele) gegevens waarmee een gepersonaliseerde inhoud geproduceerd kan worden. En die hele aanpak kan niet zonder de digitale druk. Uitgevers en drukkers waren het er overigens ook over eens dat het boek heel wat meer is dan een gedrukt voorwerp dat men in de handen houdt: het boek moet ook een interactie met multimediale inhouden kunnen aangaan.

Aan de vooravond van het volgende 'Future Book Forum 2016' heeft Canon een fotoboek gepubliceerd als herinnering aan de vorige editie. Dat fotoboek krijgt een extra toegevoegde waarde door de personalisatie. Te beginnen met de kartonnen omslag waarop de naam prijkt van de persoon voor wie het boek bestemd is. Ook het binnenwerk bevat gepersonaliseerde details: enkele persoonlijke foto's, de naam van de deelnemer en op strategische plekken gepersonaliseerde inhoud en informatie. Van het boek, dat een liggend formaatheeft, werden 253 verschillende exemplaren vervaardigd. Op de laatste pagina komt de lezer te weten dat het boek op de gloednieuwe inkjet-vellenpers Océ Varioprint i300 (waarvan er 20 stuks geïnstalleerd zijn in Europa) gedrukt is. Op diezelfde pagina treffen we ook nog een andere concretisering van het concept van interactief drukwerk aan: een QR-code die de smartphonegebruiker naar de website over de nieuwe pers en het aanbod kleurenpersen van Canon doorverwijst. Voor het fotoboek werd de Océ Varioprint i300 gebruikt met het optionele product ColorGrip dat het mogelijk maakt om niet-gestreken en gestreken papier te bedrukken. Het binnenwerk van het boek is gedrukt op papier Mitsubishi (130 g/m²) en de omslag op een glanzend gestreken papier (135 g/m²).

De editie 2016 van het 'Canon Future Book Forum' vindt zoals vorig jaar plaats in het Customer Experience Centre van Canon, op 3 en 4 november eerstkomend. Plaats van afspraak is Poing (Duitsland).

Het boek is echter niet alleen maar een herinnering aan de twee dagen waarin de hedendaagse uitgeversmarkt geanalyseerd werd en de ontwikkelingen daarin tegen het licht gehouden werden. Maar het geeft ook een concrete vorm aan bepaalde ideeën en initiatieven die tijdens de editie 2015 van het 'Future Book Forum' van Canon naar voren werden geschoven. De ideeën die toen besproken werden, gingen uit van de vaststelling dat de digitale technologieën de communicatiebehoeften en -gewoontes gewijzigd hebben. En omdat de communicatie ook geëvolueerd is, kan het niet anders dan dat ook het boek zal veranderen. "Wat de consument ook wil - iets aankopen of gewoon maar informatie - hij wil het snel en hij moet er voort mee kunnen," merkt Canon op bij de presentatie van het fotoboek. Het boek van de toekomst werd dan ook omschreven als een product op maat met een gepersonaliseerde inhoud volgens de verschillende profielen van de lezers. De volgende stap in die ontwikkeling is de notie van 'smart publishing' (slim uitgeven). Dat veronderstelt dan weer een gegevensbank en het verzamelen van (variabele) gegevens waarmee een gepersonaliseerde inhoud geproduceerd kan worden. En die hele aanpak kan niet zonder de digitale druk. Uitgevers en drukkers waren het er overigens ook over eens dat het boek heel wat meer is dan een gedrukt voorwerp dat men in de handen houdt: het boek moet ook een interactie met multimediale inhouden kunnen aangaan.Aan de vooravond van het volgende 'Future Book Forum 2016' heeft Canon een fotoboek gepubliceerd als herinnering aan de vorige editie. Dat fotoboek krijgt een extra toegevoegde waarde door de personalisatie. Te beginnen met de kartonnen omslag waarop de naam prijkt van de persoon voor wie het boek bestemd is. Ook het binnenwerk bevat gepersonaliseerde details: enkele persoonlijke foto's, de naam van de deelnemer en op strategische plekken gepersonaliseerde inhoud en informatie. Van het boek, dat een liggend formaatheeft, werden 253 verschillende exemplaren vervaardigd. Op de laatste pagina komt de lezer te weten dat het boek op de gloednieuwe inkjet-vellenpers Océ Varioprint i300 (waarvan er 20 stuks geïnstalleerd zijn in Europa) gedrukt is. Op diezelfde pagina treffen we ook nog een andere concretisering van het concept van interactief drukwerk aan: een QR-code die de smartphonegebruiker naar de website over de nieuwe pers en het aanbod kleurenpersen van Canon doorverwijst. Voor het fotoboek werd de Océ Varioprint i300 gebruikt met het optionele product ColorGrip dat het mogelijk maakt om niet-gestreken en gestreken papier te bedrukken. Het binnenwerk van het boek is gedrukt op papier Mitsubishi (130 g/m²) en de omslag op een glanzend gestreken papier (135 g/m²).De editie 2016 van het 'Canon Future Book Forum' vindt zoals vorig jaar plaats in het Customer Experience Centre van Canon, op 3 en 4 november eerstkomend. Plaats van afspraak is Poing (Duitsland).